Re: Jukola 2007

tm wrote:

Itsekin ajattelin, että pitäis saada itsestään niin paljon niskasta kiinni, että alkais harjoittelemaan näitä ultrajuoksuja varten. Elokuussa taitaa olla kuuden tunnin kisa vantaalla? Tuo harjoittelu vaan vaatii aika paljon aikaa ja pohkeiden pitäis kestää asfaltille paukuttelua aika paljon enemmän kuin tällä hetkellä.

Miksei päijät-rasti vois syksyllä järjestää vaikka neljän tunnin kisaa - eikä koko aikaa tarvitsis juosta, vaan voi kävelläkin.

Onhan noita maastoultriakin suomessa, niin ei tartte asfaltilla tallata ... mm. Vaajakosken maastoultra 60 km... (6.10).

Muita tapahtumia:
-Suomi-juoksu 100 km, Perniö (9.6.)
-Masokistin Unelma 100 km, Hki (11.8.)
-Ossin unelma, 12 h, Nurmo (1.9.)
-Endurance 24 h, Espoo areenalla, (1.12)
:running:

Hege wrote:

Mitä tulee pitkiin matkoihin, niin sen voi tehdä myös suunnistaen, niin ei tarvitse mennä maantien laitaa. Jämillä olisi 24:n tunnin suunnistus. Se on kylläkin joukkueelle, joten pitäisi löytyä 2-5 hlöä. Lisää tietoa: http://www.rogaining.fi/.

Tuohan vaikutti varsin mielenkiintoiselta  tapahtumalta...

53

tm wrote:

Itsekin ajattelin, että pitäis saada itsestään niin paljon niskasta kiinni, että alkais harjoittelemaan näitä ultrajuoksuja varten. Elokuussa taitaa olla kuuden tunnin kisa vantaalla? Tuo harjoittelu vaan vaatii aika paljon aikaa ja pohkeiden pitäis kestää asfaltille paukuttelua aika paljon enemmän kuin tällä hetkellä.

Miksei päijät-rasti vois syksyllä järjestää vaikka neljän tunnin kisaa - eikä koko aikaa tarvitsis juosta, vaan voi kävelläkin.

Suosittelen kaikille tämän foorumin juoksukoneille Nuuksion lähiympäristöissä kiertelevän Reitti2000:n kiertämistä juosten. Ite vedin eilen tuon reitin ympyräosuuden vähän päälle 4 tuntiin ja matkaa tuli sellaset 54km. No okei, mulla oli maastopyörä alla cool

Mutta oli kyllä tosi komee reitti. Suuri osa reitistä seuraili latu-uria ja muita 'leveämpiä' ulkoilureittejä mutta mahtui mukaan myös ihan kunnon teknisiä polkupätkiä. Lopussa Solvallan ja Pirttimäen nousuissa alkoi hapot jo jyllätä siihen malliin että sai puristaa ihan tosissaan että pääsi polkemalla ylös. Suunnon datat löytyy tästä.

- JV -

54

Moro!

Vai on tuon tason hiihtoniilo se 3. aloittaja. Saiko valitsija lisää päänsärkyä smile

Nipa

55

Pate wrote:

Vai on tuon tason hiihtoniilo se 3. aloittaja. Saiko valitsija lisää päänsärkyä smile

Kyllä meillä olis vielä yksi osuus jaossa tässä kolmosporukassa... tongue

56

KYL O HILJAAST

Törmän Seppo lupas juosta kolmosessa. smile Eli nyt on jengit täynnä. Varamiehiä ei ole.  sad Kertokaa jos tulee joku mieleen. Ja mikäs on naisten tilanne? hmm

Naisten tilanne on tällä hetkellä tämä...

Lähdössä mukaan: Riikka P, Marika L, Katri M, Anni-Mari O, Anu T ja Merja L
eli kaksi puuttuu...

Piia ei vielä tiedä pääseekö lähtemään. Sorrin Riikka on ehkä halukas lähtemään, yritän saada mahdollisimman pian yhteyden häneen. Maarasen Seijan on myös yksi mahdollisuus. Mutta siinä se mahdollinen porukka sitten taitaa olla eli ei tämä kauhean hyvältä näytä. Juuri ja juuri saatetaan saada tarvittavat kahdeksan henkeä kokoon, mutta varanaisia ei ole. Joten voisin esittää saman pyynnön kun Vesa eli jos joku tulee mieleen niin kertokaa.

Merja

59

Hei!

Ilmeisesti Kontran Marjolla on esteitä, kun ei ollut tuossa Merjan listassa? Toivotaan, että joukkueet saadaan kokoon ja porukat pysyvät terveinä. Itse sairastelen jo neljättä viikkoa: tänään poskionteloni huuhdeltiin (mielenkiintoinen operaatio...) ja sain uuden lääkekuurin. Mutta jospa se tästä nyt vähitellen helpottaisi!

Joo Marjolla on esteitä, joten ei valitettavasti pääse tänä vuonna mukaan.

Moi,

osuisiko Jukolabussin matkanvarrelle Tampere? Lyihyin reitti Padasjoelta Lapualle menee Oriveden kautta. Koukku Tampereelle tietäisi noin 40 kilsan ja puolentunnin lisäystä matkaan. Mä ja Vahvistus oltais ainakin tulossa kyytiin. Mitenkän on Heltsinkin herrojen laita, olisko kiinnostusta hypätä kyytiin, jos bussi Tampereen kautta tulisi?

Eero tuolla kertoi tehneensä jukolaa palvelevat iltarastit. Kuinkas moni ykkösjoukkueeseen nimetyistä aikoo ottaa osaa? Vois vaikka tulla heitään herroille vähän haastetta! Ajankohtahan voisi kyllä jukolavalmistautumista ajatellen olla aikaisempikin, mutta ei tässä taida aikaisemmin samalle viivalle päästä. Ei muuten, mutta alko hirvittää toi ankkuripätkän pituus tongue

Ippe

Ippe wrote:

Moi,

osuisiko Jukolabussin matkanvarrelle Tampere? Lyihyin reitti Padasjoelta Lapualle menee Oriveden kautta. Koukku Tampereelle tietäisi noin 40 kilsan ja puolentunnin lisäystä matkaan. Mä ja Vahvistus oltais ainakin tulossa kyytiin. Mitenkän on Heltsinkin herrojen laita, olisko kiinnostusta hypätä kyytiin, jos bussi Tampereen kautta tulisi?

Eero tuolla kertoi tehneensä jukolaa palvelevat iltarastit. Kuinkas moni ykkösjoukkueeseen nimetyistä aikoo ottaa osaa? Vois vaikka tulla heitään herroille vähän haastetta! Ajankohtahan voisi kyllä jukolavalmistautumista ajatellen olla aikaisempikin, mutta ei tässä taida aikaisemmin samalle viivalle päästä. Ei muuten, mutta alko hirvittää toi ankkuripätkän pituus tongue

Ippe

täytyy selvitellä tuota. eiköhän se puolentunnin aikaistus onnistu. se oriveden reitti on kohtuu mutkainen busilla. ilmoittelen viel tarkemmin.

63

Ippe wrote:

Moi,

Ippe

Enpä ole ajatellut miten tulen kisapaikalle. Täytyy keskustlla muiden täältäpäin lähtevien kanssa miten ovat tulossa, sillä omankin auton käyttö tuntuu houkuttelevalta.

64

Ippe wrote:

Mitenkän on Heltsinkin herrojen laita, olisko kiinnostusta hypätä kyytiin, jos bussi Tampereen kautta tulisi?

Heltsinkin herroista en tiedä, mutta tämä karkkilan herra ainakin näillä näkymin hyppää bussin kyytiin ihan Padasjoelta.

Ippe wrote:

Vähän kaukana on viikolla tulla padasjoelle haastamaan Ippeä, mutta heitetään nyt samalla haaste näille lähempänä Tsadia asuville, että viikko ennen jukolaa on Salmissa Suunto-games, eli sinne vaan kaikki viimeisteleen jukola-kuntoa. Sarja H21AL niin ei matkat ainakaan rasita liikaa..

- JV -

vesa wrote:

Enpä ole ajatellut miten tulen kisapaikalle. Täytyy keskustlla muiden täältäpäin lähtevien kanssa miten ovat tulossa, sillä omankin auton käyttö tuntuu houkuttelevalta.

Kyllä mulle ja Vahvistukselle henkilöautokyytikin kelpaa, jos jonkun etelästä tulevan kyytiin pääsis...eipähän tarvi sit alkaa säätään ton bussikyydin kanssa.

Ippe

Ippe wrote:
vesa wrote:

Kyllä mulle ja Vahvistukselle henkilöautokyytikin kelpaa, jos jonkun etelästä tulevan kyytiin pääsis...eipähän tarvi sit alkaa säätään ton bussikyydin kanssa.

Ippe

koittakaa sopia toi juttu ajoissa. bussin aikataulu täytynee lyödä lukkoon alkavan viikon aikana.

67

Hei!

Kyydeistä sen verran kyselisin, että onko kukaan tulossa omalla autolla Jukolasta lauantaina pois päin. Olisin voinut hypätä kyytiin, kun tarvitsee mennä sunnuntaiksi rippijuhliin.

T. Katri Mäntylä

mr. * wrote:
Ippe wrote:
vesa wrote:

Ippe

koittakaa sopia toi juttu ajoissa. bussin aikataulu täytynee lyödä lukkoon alkavan viikon aikana.

Vahvistus ilmoitti saaneensa kyydin, mutta itse olen edelleen kyytiä vailla. Tehdäänpä niin että ei lähdetä yhden miehen takia, vaikka niin tärkeä onkin big_smile , bussikuvioita muuttelemaan. Yritän pummia joltakin Helsingin suunnalta tulevalta kyytiä tai mitenkäs ne Lahden hiihtoniilot aikoo paikalle saapua?

Valmistautuminen Jukolaan sujuu taas "suunnitelmien mukaan". Tälläkertaa pakkolevon aiheuttaa flunssa :argh1:

Ippe

roger that!

Suksijat suksii rullilla padasjoelta viime tingassa ja on paikalla klo 21 ja risat.. Mun pitää olla häissä päivällä (ei omissa) ja sit mennään padsjoelta suorinta tietä..

71

runner67 wrote:

b) olen ed. viikon loppuna Suomi-juoksussa (100 km), joten voi olla juoksemisen/palautumisen suhteen vähän heikko tilanne.

Huh! Ilpo sitten veteli sen juoksun näämmä aikaan 9.33.56 ja viimisen viisi kilsaa reilusti alle puolen tunnin! :kumarran:

Ja tais olla kolmas kisassa, jonka viisinkertainen voittaja pinnisteli aikaan 8.58.25.

http://www.endurance.fi/suomi-juoksu/2007/kierrosajat-100km.html

72

VVi on lämmitellyt Simpsiön rinteitä varten Tukholman hölkkäkisassa. Lienee lämmin keli ollut sielläkin, loppua kohden ovat vitosen väliajat selvästi kasvaneet. Mutta maaliin on tultu, ajassa 3.50.58, joten Koistan viimekesäinen rykäisy kesti haasteen. :running:

Kesät talvet, satoi tai paistoi

Moi,

Eki wrote:

VVi on lämmitellyt Simpsiön rinteitä varten Tukholman hölkkäkisassa. Lienee lämmin keli ollut sielläkin, loppua kohden ovat vitosen väliajat selvästi kasvaneet. Mutta maaliin on tultu, ajassa 3.50.58, joten Koistan viimekesäinen rykäisy kesti haasteen. :running:

Tulihan tuo könyttyä loppuun, vakka jo 15 km kodalla oli keskeytys mielessä. Olihan sielä muitakin PäRalaisia juoksemassa, Pietu veti maratonin vielä ihan hyvään aikaan siinä helteessä 3.28.05 ja Katja vaimokin 3.40.53.

Lämmitä oli lähtöpaikalla mittari näytti 34C ja vielä maaliin tullessa 29C, joten hyvin tarkeni.

Tuli tehtyä muutamia aloittelijan virheitä, aloitin liian lujaa, vaikka omasta mielestä vauhti oli aivan passelia ja toiseksi join liian vähän. Alkoi tuntua että suu kuivuu ennen juomapistettä ja pulssi nousi hetkesssä reilut kymmen lyöntiä vauhdin pysyessä samana tain jopa hiljentyessä. Tuon n. 15 km jälkeen aloin juoda 3 mukillista joka juomapistellä ja se tuntuin ainakin hetkellisesti auttavan. Lisäksi puolikkaan kohdalla rupesin miettimään että, en mä tänne asti ole tullu keskeyttämään ja päätin mennä toisen kierroksen.

Nyt on varpaan kynnet aivan mustana ja käveleminen sen johdosta tosi vaikeaa, muuten jalat tuntuu melko hyviltä.

t. Vesa

Joo, 100 km on juostu  ja tässä vaiheessa ihan tyytyväinenkin suoritukseen.
Lämmintä riitti, lähtöhetkellä varmasti yli 25, puolenyön aikaankin oli vielä 20 astetta, eipä tarvinnut lisätä vaatteita edes pikkutunneilla.

Aika tavoite oli alle 10 h, se meni reilusti alle, puolessa matkassa olin vielä 4-5 min edellä 9 h:n aikaa vaikka siihen sisältyi 3-4 min seurustelu Ido:n kanssa ... (40 km)
Maratonin väliaika oli 3:42:03.
Väliajat vahvistaa tuntemukset eli 60-90 km väli oli hitain ja vaikein, puolimatka ylitettynä mutta matkaa vielä maratonin verran ja olo kaikkea muuta kun tuoreen oloinen...
Nooh, kipuun turtuu, mieliala vaihtelee, energiaa vaan tarpeeksi niin matka joutuu, vauhti pysyikin suht tasaisena loppuun asti, juottoasemilla oli aina vaan kankempaa lähteä juoksemaan kävelyn jälkeen.
Viimeisen kierroksen alkaessa oli jo aika helpottunut tunne kun oli varma maaliin pääsystä...

Olin siis yleisen sarjan toinen, voittajan kanssa juostiin suurin osa matkasta yhdessä, välillä johtopaikkaa vaihdellen... toisiamme tsempaten eteenpäin, 75-80 km välissä tuli sitten se ero mikä oli suurinpiirtein maalissakin.
Sijoitus tuli yllätyksenä, mitään odotuksia sen suhteen ei ollut, keskeytyksiä tuli 6 kpl, joukossa ylivoimainen ennakkosuosikki Arto Ahola, takana keskeyttäneissäkin olisi ollut muutama potentiaalinen mitalijuoksija.

Kisan nopeinhan oli  50 vuotiaissa kisannut Termonen.... ei voi kuin kumartaa,  5:s Suomi-juoksun voitto tuolla iällä...

Olihan siellä muitakin ultralegendoja, esim. Montelan veljekset, jotka on olleet mukan vuodesta -73...
Seppo Leinonen... ym, ym...

Mieleen painuva kokemus suomen suvi yössä, reitti oli tasainen, 5 km lenkki, huoltopisteet 2,5 km välein.
Huolto pelasi ja tuli Perniön kirkonkyläkin tutuksi big_smile

75

Moro!

Kovaa on tuo 100 km:n juksu, huh huh! Sanoisinko, että ei ikinä smile

Itse olen käynyt nyt 1 kerta suunnistamassa. Alkuun oli kyl hapuilua, mutta loppua kohden vanha rutiini alkoi löytyyn. Täl viikolla olis tarkoitus mennä Sibbo Vargarnan poikien kanssa Jukola reeniin. Eli tulee se toinenkin kerta suunnistusta ennen Jukolaa. Juokseeskin kävin eilen, tosin juoksin vaan pikkasen reilun puolikkaan (21,5 km). Juoksin sen rennosti, syketaso 15 alle eli just VK alarajoilla. Aikaa meni 1 h 24 min eli kyl täs kunnossa ollaan smile

Moilanen

No niin flunsasta selvitty ja eka reeni takana. Iltarastit sujuivat kohtuu lämpimissä ja limaissa tunnelmissa. Nyt on ainakin röörit auki ja eiköhän se vauhtikin sieltä vähän parane loppuviikoksi. Suunnistuksellisesti tuli kauden paras suoritus. Yhdellä rastilla tuli sentään noin puolen minsan kiepsaus cool mutta ei tällä juoksuvauhdilla pitäiskään enään pummailla... Tuloksena 7.2 kilsan radalla 9.40 km-vauhti. Maasto oli kohtuu hyväpohjaista harjumaastoa, mutta rinnettä sai taapertaa vähintään jukolamaaston veroisesti. Tiedä miten siinä sitten käy, kun tähän matkaan vielä pistetään puolet lisää.

Tällä reenaamisella on kuitenkin turha tulla Padasjoelle huomenna ykkösen miehille uhitelemaan ja pilaamaan tänään saatua hyvää fillistä, joten pitäkää tunkkinne! Alan suggestoimaan itseäni ainakin kahden tunnin jukolavaellukseen...

Ippe

ps. Joko etelän miehet on kulkeutumisensa jukolaan miettiny? Herwood-Lapua välille olisi edelleen kyydin tarvetta.

77

Moro Ippe,

Meidän tai anopin kyydissä on ainakin tilaa sínne päin joskus lauantaina!

Pasi

78

Moro!

Olin eilen verestämässä muistoja Kerava-Sipoon Jukolasta vuodelta 1994.... Kaikki siellä juosseet muistavat varmasti ne huikeat kallioylänköalueet, mitkä siellä olivat (ja varmaankin melko moni meistä pummasi melko rankastikin siellä). Väittäisin, että kyseessä on kenties Suomen hienoimmat suunnistusalueet....

No joo, syy, miksi sinne menin oli noiden Vargarnan poikien Jukola reeni. Kartan nimi oli BöleSimpsiö smile Yhteislähtö, noin 6 km, hajontaa niin pirusti ja mukana myös Keravan pojat ja Rajamäen 2 ekaa joukkuetta sekä tietty muutama vieraileva stara. Itse lähdin lonnimaan sinne ja hakemaan sitä suunnistustuntumaa. Tuloksena oli (ei ollut ajanottoa virallista), että selvisin tuon radan 16 rastia lähes virheettömästi ja tuntui, että homma oli melko hyvin paketissa, ihan eri tatsi kuin viikko sitten. Toki alussa meno oli varsin vauhdikasta ja siinä vaiheessa kun sykkeet alkoivat nouseen liian koviksi (kunto ei kestä 2 kisaa samalla viikolla smile), piti pikkasen heivata. Positiivista oli, että siinä kovassakaan vauhdissa ei ollut ongelmaa pysyä mukana ja lukea karttaa. Rata oli erittäin vaikea, näin ainakin nuo gurut sanoivat kun kysyin kommentteja radasta. Itsestä se tuntui tosi hienolta, mutta vaativalta. Aikaa mul meni vähän alle 50 min.

Eli nyt on viimeistelyt tehty ja luottamus suunnistukseen íhan eri kuin viime viikolla. Luottamus kuntoon on ihan hyvä, mun eipitäsi sipata siellä.

Nyt vain nää kaksi iltaa pitää rakentaa muksuille leikkimökin kattoa+kioskiluukkua yms asioita eli rentoa palauttelua smile

La nähdään ja sit lyödään kovaa!

Pasi

Nyt on vahvistuksenkin kahden viikon viimeistelyputki lepoa lukuunottamatta purkissa. Lupaukseni olen sikäli pitänyt, että kunto on viimevuotista kovempi, joskaan ei aivan loistava. Tavoitteena pidän oman osuusajan pysymistä joukkueen tavoitteen rajoissa, onko se nyt sitten virallisesti 300?

Viime viikon kova iltarastitreeni meni huonosti, mutta sikäli opettavaisesti, että muistui mieleen miten kovassa vauhdissa otetaan vaikeat rinnerastit. Tällä viikolla vaativuudeltaan melko vaikea Nyryn pienipiirteinen kalliomaasto Hyvinkäällä sujuikin sitten pummeitta. Muille voisin tiivistää tuon vanhan viisauden siten, että juokse maxit kirkontornille ja kävele rastille. Vanhojen tilastojenkin mukaan eniten sijoituksia olen Jukolaurallani nostanut kävelemällä (vaikealle) rastille. Reitinvalinnassa pieni kierto esim. linnuntieltä hiukan sivussa olevalle kirkontornille maksaa itsensä kyllä takaisin varmana rastinottona ts. riskien minimointina. Itse ainakin toivoisin joukkuetovereilta ennemmin varmaa hyvää suoritusta kuin 20% todennäköisyydellä loistavaa / 80% todennäköisyydellä vartin kämmejä.

Aikaa kului 5,6km matkalla 44min, mutta juoksu oli kyllä levon puutteen ja nestehukan vuoksi vähintäänkin onnetonta. Parin päivän tankkaus ja lepo tuovat varmasti toivotun parannuksen tuohon. Perjantaina saatan vielä vetäistä verkkalenkillä parit hengitystä avaavat 60-90s vedot mutta muuten kuntoon lienee enää mahdollista vaikuttaa.

Rauhallista valmistautumista toivottelee Vahvistus. Nähdään lauantaina ~21:00!

80

Moro!

Hyvä vahvistus! Joo, näinhän se on, että ainakaan minä en hyväksy keneltäkään muulta (kun en hyväksy itseltänikään) mitään 15 min pummeja. Mieluummin vetää käsijarru päällä perusvarman vedon kuin lähtee "tykittään". Ei meistä kukaan kuitenkaan osuuden nopeinta aikaa saa kirjattua itselleen, vaikka kuinka "tykittäisi". Sillä saadaan se katastrofi aikaiseksi, jota kukaan ei halua. Lisäksi tietty niiden koodien pitää täsmätä kartan ja rastin välillä!

Oma tavoite on tulla sieltä avauksesta noin 150-200 paikkeilla, enempään tuskin on varaa. Sen verran kovia menijöitä siellä on ja tärkeinhän on tietty aikaero keulaan.

On selvää, että siellä on vaikeita rinne rasteja odottamassa joka osuudella. Toki maastoon jää urat ja homma on niin helppoa kuin heinänteko, että juoksee rastilta rastille uraa pitkin smile Mutta mutta.... Joukkueemme keski-ikä taitaa olla ennätysmäisen nuori big_smile Vissiinkin mennään pitkälle yli 35 vuoden, tässä hatusta revittyä:

Nipa 32
Pedro 32
Ylle 28
VT 38
Hese 45
Vahvistus 30
Koistinen 41

Mutta pointti on se, että tossa porukassa on juostuja Jukoloita niin paljon, että ei pitäisi mennä enää herne nenään ja sortua yliyrittämiseen.

Eli jos tällä kertaa tavoitteemme ei olisikaan sijoituksellinen, vaan tavoite perustuisi virheettömyyteen. Näin ollen myös sijoituksemme tulisi olemaan hurjan hyvä!

Moilanen

Moi,

Kuten eilen jo Veskulle soittaessani uumoilin, joudun jättämään tämän vuoden Jukolan viestin väliin. Tukholman maratonilta aiheunut varpaiden kynsien mustuminen ja sen  seurauksena tullut tulehdus on aihettanut sen, että en ole pystynyt kävelemään kunnolla koko viikkona. Eilen aloitettu antibioottikuuri ei ainakaan vielä ole purrut.
Tänään mulla oli ekan kerran kengät jalassa sitten lauantain ja tunne oli hirveä, sillä molemmissa jaloissa nuo kipeät varpaat on melkoisesti turvoksissa.:(

Toivottavasti kaikki joukkueet kuitenkin saadaan kasaan poisjäännistäni huolimatta, sillä meillähän ei ollut ainuttakaan varamiestä. Vesku soitti hetki sitten ja kertoi, että Hese olisi bongannut varamiehen. Toivon omalta osaltani kaikille joukkueille menestystä ja muistakaa pyrkiä minimoimaan VIRHEITÄ!

t. Vesa
ps. Maraton vaatii veronsa:running:

82

Moro!

Jukola on sitten historiaa vuoden 2007 osalta. Olisi kiva kuulla jokaiselta omat lyhyet kommentit ja analyysit omasta osuudesta nyt kun väliajatkin ovat selvillä.

Aloitan tässä ja nyt:

Kuten jo kisapaikkallakin kerroin, tein kaksi virhettä. Niistä ensimmäisen laitan akkujen syyksi ja toinen meni laskettulurinteessä kerääntyneiden happojen piikkiin. Ekassa pummissa meni aikaa 3 min ylimääräistä väliaikojen mukaan, joista 1 min meni kyllä niiden akkujen kanssa leikkimiseen eli siinä 2 min virhe. Toinen virhe tapahtui välittömästi laskettelurinteen jälkeen, siinä hukkui max 2 min. Ilman niitä juoksuni olisi ollut miltei täydellinen.

Toki aina olisi voinut vauhtia lisätä, mutta sitten olisi kyllä noiden pummien riski kasvanut. Pyrin alusta alkaen tekeen tasaisen juoksun ja pitämään itseni tossa vaativassa maastossa kartalla. Nyt se onnistui tollein, ei mikään superhyvä avaus, muttei mikään huonokaan. Noustiin jo melkein 200 joukkoon viestin kuluessa!

Ens vuonna sitten eri tavalla. Se kyl vielä harmittaa, että molemmat pummit syntyivät näinkin kokeneelle viestialoittajalle nololla tavalla. Se eka pummi oli rastilla, joka oli kaikilla SAMA! Ja toinen oli helpompi kuin lasten oravapolkurastit!

Mitä jatkossa, maraton tavoitteena ja sitten syksyllä Halikko. Ens vuonna tampereella sitten taas lyödään kovaa. Olisi kiva, jos jo nyt Jukola jälkimainingeissa sovittaisiin vaikka 2 kisaa ens keväälle, missä juostaan samalta viivalta. Ehkä se vähän herättäisi koko porukkaa lenkille ja saamaan pikkasen uutta eloa menoon.

Nipa(ankkuriosuus on ainoa, mitä en ole juossut Jukolassa, mutta kyl toi alotus on sika makee ja se yö muutenkin...)

P.S. Nostalgisia muistoja Tampereen Jukolasta 1986. Vieläkin muistan, kuinka olin 12 v vanhana katsomassa kisaa, menimme lentokentän päässe olleelle viimeiselle rastille, siellä oli jokin ylikulku silta. PäijRan ankkuri VESA VIRKKI, numero taisi olla jotain 729, tuli pitkän urakan jälkeen aivan sippinä vikalle rastille - vieläkin näen sen kuin eilinen päivä silmissäni, no eihän siitä ole kuin 21 vuotta mennyt. ...

Moi

Siirsin tämän otsikon Kisaraportteihin, elikkä kaikki rapot tänne vaan. Oma sepustus tulee illalla.

- JV -

84

Moi,

Oli mun suunnistushirtorian ekakerta, kun jäin jonkin syyn takia pois joukkueesta siihen nimettynä. Tuli seurattua viestiä telksta ja netistä aina kolmannen osuuden lopulle ja olin sunnuntaina jopa väsyneempi kuin monesti kisapaikalla, liekö tullut vieriltua liian useasti jääkaapilla.

Tuloksisa on kutenkin mun nimi, Ekikö tuo osuuden juoksi?

Pate wrote:

Mitä jatkossa, maraton tavoitteena ja sitten syksyllä Halikko. Ens vuonna tampereella sitten taas lyödään kovaa. Olisi kiva, jos jo nyt Jukola jälkimainingeissa sovittaisiin vaikka 2 kisaa ens keväälle, missä juostaan samalta viivalta. Ehkä se vähän herättäisi koko porukkaa lenkille ja saamaan pikkasen uutta eloa menoon.

viimeistään tammi-helmikuussa saatava porukka heräämään.

Pate wrote:

P.S. Nostalgisia muistoja Tampereen Jukolasta 1986. Vieläkin muistan, kuinka olin 12 v vanhana katsomassa kisaa, menimme lentokentän päässe olleelle viimeiselle rastille, siellä oli jokin ylikulku silta. PäijRan ankkuri VESA VIRKKI, numero taisi olla jotain 729, tuli pitkän urakan jälkeen aivan sippinä vikalle rastille - vieläkin näen sen kuin eilinen päivä silmissäni, no eihän siitä ole kuin 21 vuotta mennyt. ...

Muista tuon tilanteen itsekin, oli muuten mun eka ankkuripätkä silloin. Muistan miten vaikeaa oli viimeiset 2-3 km, kun olin aivan puhki ja suunistukselliseti oli kuitekin onneksi helppoa siinä lentokentän läheisyydessä. Silloin loppusijoitus taisi olla juuri alle 600.

t. vesa

85

Taas on yksi Jukola takana, ja eiköhän se aika kultaa tätäkin tapahtumaa vähän kerrallaan. Nyt ainakin tuntuu ihan mukavalta.

Minä tosiaan juoksin taiteilijanimellä Vesa Virkki kakkosjoukkueen kakkososuuden, Hande taas käytti kutospätkällään nimeä Esko Jussila. Muuten taitavatkin nimet täsmätä julkisivun kanssa kakkosessa.

Koko tapahtuma meni aikalailla perinteiseen tapaan viimehetken osuusjakoineen (Niko ja Niklas tosin toivat vielä hieman extremeä tuohon aloitusosuudelle valmistautumiseen). Omasta suorituksestani ei paljoa voi kommentoida. Kolmea rastia pummattiin oikein perinteisellä tavalla ja kunnolla, etsintäpartion voimin ne kuitenkin löytyivät lopulta. Matka ei suorastaan painanut edes lopussa, samaa vauhtia olisin jaksanut vielä jonkin aikaa. Mutta tekniikka- ja taitopuoli oli kaikki käytössä, yhtään tuon kovempaa en tuossa kolukossa pystynyt ehjin nahoin juoksemaan. Olisi pitänyt harjoitella suunnistusjuoksua enemmän kuin yhden viikoittaisen iltarastireissun verran.

Ensi kesänä Kaanaassa. Olin siellä minäkin silloin joskus, ja muistothan ovat jo kummasti kultautuneet. Jonkun alkupään osuuden siellä juoksin, ja mieleen on jäänyt se, että lopussa taisi olla aika hyväpohjaista maastoa, ja juoksuvoima riitti jopa ohituskaistan käyttöön. Samalla taktiikalla ei varmaan ensi vuonna passaa matkaan lähteä!

Kesät talvet, satoi tai paistoi

86

Lyhyesti

Meikäläisen suunnistus oli tämän vuoden vauhdikkainta joskin aineksia olisi kyllä ollut huomattavasti parempaankin. Kilometriä kohden aikaa kului 10.38.

Selityksiä

Juoksukunto
Valmistautuminen kunnon puolesta meni poskelleen, kun huhtikuun lopussa sairastelin pari viikkoa flunssaa. Onneksi ehdin pari viikkoa ennen Jukolaa juoksemaan yhden pidemmän lenkin, joten tiesin jaksavani juosta minkä osuuden tahansa. Siis tarkoittaa juosta jotenkin.

Harmittavasti sairastuin flunssaan taas viikko ennen Jukolaa. En ehtinyt toipua täysin, mutta nenä/nielu/henkitorvi -systeemi oli ainoa, jossa jotain tuntui olevan. Lihakset tuntuivat herkiltä ja olisin varmaan voinut juosta oman ennätykseni satasella (metriä - ei kilometriä).

Suunnistus
Mä osaan jo kyllä jotenkin, jos on vaan hiukan malttia. Nyt ylivoimaisesti pahin pummi tuli lyhyellä rastivälillä, jonka kohteena oli rasti 155. Luulin nääs tulleeni jo tuolle aukiolle...

Jo heti alussa oli tarjolla loistava reitinvalinta pururadan kautta rastille, mutta koska tiesin, että kunto ei ole ihan kohdillaan, valitsinkin juosta valmista uraa oikeaan suuntaan. Tietty pummasin, mutten kovin montaa minuuttia. Pururata olis ollu nopeampi! (rasti 146).

Tämä urajuoksu sujui tänä vuonna kohtuullisen hyvin. Nyt olis vain tarvittu sitä juoksunopeutta ja kuntoa, jotta matka olisi taittunut nopeammin. Haparoinnit/pummit olisivat olleet kuitenkin samat nopeudesta riippumatta tämäntyyppisessä kisassa. Enhän mä nytkään paljoa ehtinyt kartasta katsoa.

Jatkossa

Nyt on kyllä motivaatiota harjoitella juoksemista. Yksi sun toinen näyttää hinkuvan maratonille, itse ajattelin kokeilla Pirkan hölkkää, jalat eivät kestä asfalttia enkä jaksa harjoituttaa niitä siihen. Toisaalta mielessä kummittelee ajatus juosta Kullasvuoren vitonen kahdeksan kertaa ja lopuksi jokin tasaisempi lenkki.

Haaveissa on myös juosta 15 km alle 65 minuutin tai ainakin kymppi 42 minuuttiin. Viime vuonna olin elokuussa jo lähellä tuota 15 km:n tavoitetta, mutta kun jalka teki tenän ekan kilsan jälkeen...

Muita ajatuksia Jukolasta

Minusta olisi hyvä, että Jukolaan halukkaat lähtijät ongittaisiin selville jo hyvissä ajoin - siis jo ennen ilmoittautumista. Silloin olisi helpompaa etsiä varamiehiä/naisia ja nämäkin ehtisivät orientoitua tapahtumaa ajatellen.

87

Moi!

Joo, ilman muuta pitää ekaks kartoittaa halukkuus ja käytettävyys ennen kuin ilmoitetaan joukkueita. 3 joukkueellista veljeksiä alkaa olemaan melkoinen temppu saada kasaan. halikkoonkin riittänee vain yksi joukkue. Jukolaankin kandee ajatella vain 2 joukkuetta. Toki tämä tarkoittaa sitä, että kaikki eivät pääse juoksemaan. Tämä aiheuttaa EHKÄ pinetä kilpailua paikoista joukkueissa ja siten motivaation harjoitteluun pitäisi kasvaa.

Eli esitönkin jo nyt vakavahkoa spekulointia ja avoita keskustelua ensi vuodesta ja halukkuudesta juosta Jukolassa.

Nipa on näillä näkymin käytettävissä, ilman loukkaantumista ja lupaus olla myös paremmassa kunnossa.

Nipa

moo,

jottei tää homma menis ihan ittensä haukkumiseksi, niin käydään läpi koko ykkösjoukkue.

1. osuus. virheitä noin 4 minuuttia (mutu) ja niistäkin osa ns. teknisiä ongelmia. täysin riittävä aloitus, josta on hyvä ponnistaa kahdensadan joukkoon. vauhti oli 7:42/km ja sijoitus 341.

2. osuus. virheitä noin 10 minuuttia (mutu). ei aivan nappisuoritus ja taisi maratoonikin hieman painaa(?). vauhti oli 8:47 ja sijoitus parana hieman ollen 338.

3. osuus. virheitä noin 7 minuuttia (mutu). riittävä juoksu pitkälle ’yölle’. sijoitus parani jo varsin mukavasti, ollen 262. vauhti oli 7:41.

4. osuus. tästä hieman tarkemmin. heti alussa suuria ongelmia ymmärtää kartasta mitään. ykkönen löytyi tuurilla, ja sitten sujuikin jo paremmin. alkupään rastit olivat varsin helppoja pääsin mukaviin letkoihin, jotka pakottivat minutkin juoksemaan. nelosrasti oli kahdesta pitkästä välistä viimenen ja tässä vaiheessa olinkin jo aika puhki. lähdin aivan liian huolettomasti aukonkulmasta metsään (matkaa rastille oli n. 250 metriä). no enhän mä niistä mielikuvituskäyristä kiinni saanutkaan ja löysin kyllä hyvin 2 muuta rastia mutta en omaani. kukaan ei osannut auttaa ja päätin palata takaisin aukolle. sieltä uudestaan metsään ja tupsahdin suolle. no suo löytyi vihdoin viimein ja paljasti (onneksi), että oli omasta rastistani vielä n. 200 metriä sivussa. sieltä vapisevin jaloin kävelin rastille ja löytyihän se. aikaa kului tähän seikkailuun näköjään karmaisevat 7 minuuttia! loppu sujui melko hyvin ja oikeasti vaikeat rastit otin kävellen. aina jäi parikymmätä kaveria rastille ihmettelemään…tokavikaa koukkasin vielä puoliminuuttia, mutta ei sellaista viitsi edes laskea pummiksi tässä maastossa. eli virhettä 7 minuuttia ja vauhti oli 8:47. sijoitus koheni kuitenkin tilalle 231.

5. osuus. virhettä noin 4 minuuttia (mutu). kelpo suoritus tuohon paikkaan. vauhti oli 8:17 ja sijoitus 205.

6. osuus. virheitä tuli (ei uskalla edes mutuilla). annetaan miehen kertoa itse. vauhti oli 9:54 ja sijoitus 228.

7. osuus. sama juttu, ei uskalla mutuilla. vauhti oli 11:41 ja se, miehen kunnon tietäen, kertookin jo paljon. sijoitus 277.

summa summarum. kolme miestä seitsemästä juoksi riittävän hyvin. ei sillä kuuhun mennä. maasto oli tänä vuonna vaikein, missä minä olen jukoloita juossut. ei siis raskas, eikä mielestäni edes huonokulkuinen…onneksi päästään ensivuonna ehtaan hämeeseen, eli tulee kunnon uria ja niillä on hyvä pysytellä. tällä hetkellä tuntuu siltä, että ainakin jussijoukkueiden lukumäärää täytyy tarkistaa yhdellä alaspäin. näin saisimme ehkä jonkun varamiehenkin ja mikä tärkeintä…jonkun joukkueenjohtajan, joka ei itse juokse missään joukkueessa vaan pitää homman hanskassa siellä kisapaikalla.

*

edit. vielä erityiskiitos Eskolle ja Veikolle, jotka tietävät miten homma joukkueurheilussa toimii. :kumarran:

89

mr. * wrote:

tällä hetkellä tuntuu siltä, että ainakin jussijoukkueiden lukumäärää täytyy tarkistaa yhdellä alaspäin.

Minusta olisi hyvä, jos joukkueissa juoksijat olisi saatu selville riittävän nopeasti ja sen lisäksi tosiaan pari varamiestä. Senkin jälkeen varmaan jää jäljelle niitä, jotka haluaisivat juosta Jukolassa (mä). Juuri sen takia olisi hyvä miettiä näitä osallistumishaluja etukäteen. Tiedän ainakin kaksi Jyväskylässä elelevää suunnistuksen harrastajaa, joita voisin houkutella joukkueeseen, mutta heille sopii paremmin, jos tietävät asiasta jo useita kuukausia etukäteen (ne aikataulut / ellei joku toinen ole jo heitä äkännyt).

Kun asia on harkittu riittävästi etukäteen, niin luulisin, että edelleen on mahdollista saada kolme joukkuetta kasaan (jos vain kukaan ylipäätään haluaa suunnistaa Jukolassa...? ).

tm wrote:
mr. * wrote:

tällä hetkellä tuntuu siltä, että ainakin jussijoukkueiden lukumäärää täytyy tarkistaa yhdellä alaspäin.

Minusta olisi hyvä, jos joukkueissa juoksijat olisi saatu selville riittävän nopeasti ja sen lisäksi tosiaan pari varamiestä. Senkin jälkeen varmaan jää jäljelle niitä, jotka haluaisivat juosta Jukolassa (mä). Juuri sen takia olisi hyvä miettiä näitä osallistumishaluja etukäteen. Tiedän ainakin kaksi Jyväskylässä elelevää suunnistuksen harrastajaa, joita voisin houkutella joukkueeseen, mutta heille sopii paremmin, jos tietävät asiasta jo useita kuukausia etukäteen (ne aikataulut / ellei joku toinen ole jo heitä äkännyt).

Kun asia on harkittu riittävästi etukäteen, niin luulisin, että edelleen on mahdollista saada kolme joukkuetta kasaan (jos vain kukaan ylipäätään haluaa suunnistaa Jukolassa...? ).

niinno. päijät-rastilaisia joukkueita varmaan kuitenkin ensisijassa. mutta meillä (seuralla) taitaa olla nyt tärkeemmät asiat hieman ajankohtaisempia...

91 (edited by JV 18-06-2007 19:42:36)

Morjens

Menihän se ihan kohtuullisesti tällä kertaa itseltä ja itsekin yllätyin että sijat nousi tuolla juoksulla noin paljon. Tosin kun tässä väliaikoja kattelee, niin kyllä tuolla pummit selkeesti erottuu. Heti ykköselle (146) koukkasin vähän vasemmalta, mutta sijoituksellisesti tuossa ei virhettä tullut kun näkyi muutkin koukkivan samalla lailla rastia. sitten menikin ihan tasaiseen tahtiin letkassa juosten ilman pummeja aina 10. rastille (170) saakka jossa tuli ainakin minuutin kämmi.

Pari seuraavaa rastia meni sitten yksin juosten ihan mukavasti, mutta 13. (143) tuli 'isompi' n. 2 minuutin virhe. Vedin tuon 700m välin kokolailla optimireittiä, mutta täysin ilman uraa. Vähän ennen rastia loppui usko ja piti koukata tarkistamaan sijainti tieltä. tuossa sitten jo kertalleen jätetty letka sai mut kiinni ja sijoitus tippui reilut kymmenen pykälää.

Seuraava ISO n.3 minuutin virhe tuli laskettelurinteen reunassa koodilla 34, jota etsin 150m liian ylhäältä. Tämä kämmi meni jo täysin väsymisen piikkiin. sijat tippui näköjään parikymmentä pykälää. Samalla alkoi tuntua, että loppuuko tämä rata ikinä... Loppu tosin menikin sitten taas aika virheettä maaliin ja juostenkin taisin vielä ohittaa muutaman kaverin.

Kokonaisuutena tarvii myös munkin sanoa, että oli yksi haastavimmistä Jukoloista joissa olen ollut. Osiltaan tämä varmaan johtui kartasta (käyrävälistä!) jossa oli toisinaan jo liikaa luettavaa. Vaikka Vesku tuossa mainitsikin aiemmassa viestissään että vain kolme kaveria juoksi tasollaan, niin kyllä siellä muillakin joukkueilla oli ongelmia, sillä oltiinhan me vitososuuden jälkeen jo sijalla 205. Tuo on meinaan meidän seuran paras sijoitus tuossa vaiheessa viestiä kaikista 2000-luvulla juostuista Jukoloista!

Mitä tulee tuohon spekulointiin ensi vuoden kahdesta joukkueesta ja karsinnoista, olen kyllä samaa mieltä Veskun ja Paten kanssa. Samoin varamiehet kannattaa varata etukäteen. Ja tosiaan jos näyttää ennakkotiedusteluissa että juoksuhalukkaita olisi kolmanteenkin joukkueeseen, niin sittenhän tuon kolmannen joukkueen kasaamisen voi antaa näille kahdesta ensimmäisestä 'ulosjääneille'. Ja kyllähän jukolassa aina juoksemaan pääsee juoksijapankin kautta, eivät ne vapaat paikat muiden seurojen vajaista joukkueista ihan heti lopu kesken.

- JV -

PS: Kuvagalleriasta löytyy Lahtisten otoksia Jukolasta. Jos muiltakin löytyy julkaisukelpoista kuvamateriaalia, niin laitelkaa tosiaan mulle meilillä niin pistän ne tuonne galleriaan näkyville.

PS2: Tässäpä vielä meikäläisen suoritus T6:n datojen valossa (pari minuuttia puuttuu alusta, kun en heti älynnyt laittaa mittaria käyntiin):

http://www.kotiposti.net/juhavilla/reenit/jukola07.jpg

Tässäpä oma analyysini Jukolasta:

7. Osuus, 2. joukkue, pituus 15km, aika 2:41:57, 10.8min/km, sijoitus maalissa 614, sijoutus radalla 832/1151, sijoutuksen muutos +22.

Lähtökohdat:
Taktiikka kisaan oli selvä. Tarkaa suunnistusta ilman turhia hötkyilyjä ja ohitteluja letkoissa, koska ei ollut epäsylvyyttä jaksaako juost koko osuutta vai ei.

Kisa:
Kisan aloitus sujui ongelmitta. Alun vaikeaksi mainostetut kaksi rastia(111 ja 131) löytyi ilman ylimääräisiä koukeroita. Ensimmäinen selkeä virhe tuli 6,5km kohdalla rastilla 11(102). Edelliseltä rastilta(97) lähtiessä näki jo että nyt pääsee bingoamaan. Bingo ei osunut kohdalleen ja löysin itseni väärältä hajonnalta, joka oli 100m ennen omaani. Seurauksena 3 minuuttia kartoitusta yksin ja porukalla...
Seuraava virhe tuli 10km kohdalla rastilla 19(137). Bingorastin ainekset olivat taas havaittavissa jo edelliseltä rastilta(135) lähdettäessä. Sen verran väliltä kuitenkin löytyi luettavaa että sain tehtyä selkeän suunnitelman rastivälille, mutta väärän hajonnan letka veti kuitekin peräässään rinteessä rastin alapuolelle. Tuloksena taas 3 minuutin kiertelyt.
Viimeinen pummi tuli 11km jälkeen rastilla 23(91) laskettelurinteen kupeeessa. Rastihan oli mitä helpoin, jos jonkinlaista järjellistä ajattelua olisi pystynyt tekemään. Nämä kolme ylimääräistä minuttia meni siis täysin väsymyksen piikkiin. Tästä eteenpäin rastit löytyi ilman ongelmia. Väliajoistakin huomaa aika helposti, että paukut on loppunu 11km kohdilla. Yleisörastilta(59) eteenpäin ei voidakkaan puhua enään suunnistuksesta. Raahauduin edessä menevien perässä rastilta rastille toivoen parasta ja peläten pahinta. Onneksi ei ollut enään hajontoja smile

Ippe

93

Moro!

Nyt helpottaa, jos kerran JV pummaa koodia 170 (50 metriä aukon laidasta smile) Sillä rastilla mä sen lampun kanssa säädin. Ja kun sitä mun toista pummia tukee M. Hölsön GPS-seuranta, niin Jukolan 2007 voikin painaa sitten tyynyn alle.

NIpa

Ostin uudet suojalasit, joissa on lukulasit alhaalla. Oli mukava suunnistaa, kun näki kartasta jotain. Alkuun kyllä oli vaikeuksia, kun siitä näkemästään olisi pitänyt ymmärtääkin jotain. Mutta kyllä se lähti vähitellen sujumaan. Muutamia pieniä pummeja, ei isompaa. Nautin suunnistamisesta. Tällä mahalla ei pääse lujempaa. Eipä muuta, lähdenkin syömään...

95

Tere !

Pientä korjausta Mr * analyysiin eli aikaa meni tuhon 15,07 km:n 2.32 ja risat eli tekee balttiaralaa noin 10:08 min/km. Mutta on toi siitä huolimatta ihan liian huono kilometri vauhti tälle juoksukunnolle mihin tällä hetkellä kykenen. Mutta sinäpä se salaisuus onkin ihan liian kova juoksukunto sunnistustaitoon nähden.

Yritin ottaa alun varovasti ja maltoin lähes kävellä kakkoselle asti, ne löytyivätkin ilman virhettä. Mutta sitten alettiin juosta ja virhettä alkoi tulla pienempää ja isompaa. Heti kolmosella vähä ylhäältä rinteessä ohi.  Nelosella orvapolkumainen virhe about 4-5 minuttia, vaikka yritin ottaa vasemmalta tien kautta varmasti. Suunnistettavaa ei ollu kuin 150 m mutta vähän väärä lähtökulma tieltä niin siellä oltiin...  Eli turhan hätäilyn piikkin meni. Suunnistus  ja samoin juoksu oli koko ajan vähän väkinäisen tuntuista. En nauttinnut matkan teosta ja suunnistuksesta koko reitin aikana missään vaiheessa eli rentous puuttui.

Pitällä matkalla ja 32 rastin radalla pienetkin virheet rastilla näkyvät heti karusti loppuajassa. Eli 1 min/rasti virhettä tekee jo 30 min lisää loppuaikaa. Eli 2min lisää kilometrivauhtiin.

Summaarun kaikesta huolimatta  joukkueen lopputulos oli  mielestäni kuitenkin kohtuullinen...  Mukava tapahtuma mukavien ihmisten parissa.

Paras palkinto kuitenkin odotti kotona. Ellan komentti: isi kiva kun olet taas kotona.

Terv. HCM Koista

96 (edited by JV 19-06-2007 17:01:30)

Kuvagalleriassa lisää Jukolakuvia, tällä kertaa Ekin kamerasta.

- JV -

no hyvä koista että sait hieman nipistettyä sitä km-aikaa...

muutamia iloisia 'löytöjä' päijranmiesten väliajoista.

- mä olin yhdellä rastivälillä (201-74), jonka meni koko neljäs osuus 49. enemmistö taisi kiertää polkujen kautta mäen päältä. meikäläinen puski jääräpäisesti kivikkoisen rinteen läpi ja tällä kertaa näköjään kannatti. rastiväli oli 690 m.

- niko oli loppusuoralla osuutensa 18. nopein. :running: (km aika 2:40)

- niklas oli 5,8 km:n kohdalla 66...pisteli mm. 1-2 (144-147) välin 5:38 vauhdilla ja matkaa tuolla välillä oli 1770 metriä. :running: :running:

98

Nimet listaan, jos ei jo ole:

Pelastakaa Jukola

- JV -

99

Nyt on videokuvaakin saatavilla!

Youtubesta tietenkin:

http://youtube.com/watch?v=9tEOQIrVF2Y

100

tm wrote:

Nyt on videokuvaakin saatavilla!

Youtubesta tietenkin:

http://youtube.com/watch?v=9tEOQIrVF2Y

"EI MITÄÄN JUOMAA, VAAN LOPPUKIRI!"

-varmistus sille, että elokuvaohjaajat kohtelevat näyttelijöitään kuin karjaa... 1))