Lyhyesti
Meikäläisen suunnistus oli tämän vuoden vauhdikkainta joskin aineksia olisi kyllä ollut huomattavasti parempaankin. Kilometriä kohden aikaa kului 10.38.
Selityksiä
Juoksukunto
Valmistautuminen kunnon puolesta meni poskelleen, kun huhtikuun lopussa sairastelin pari viikkoa flunssaa. Onneksi ehdin pari viikkoa ennen Jukolaa juoksemaan yhden pidemmän lenkin, joten tiesin jaksavani juosta minkä osuuden tahansa. Siis tarkoittaa juosta jotenkin.
Harmittavasti sairastuin flunssaan taas viikko ennen Jukolaa. En ehtinyt toipua täysin, mutta nenä/nielu/henkitorvi -systeemi oli ainoa, jossa jotain tuntui olevan. Lihakset tuntuivat herkiltä ja olisin varmaan voinut juosta oman ennätykseni satasella (metriä - ei kilometriä).
Suunnistus
Mä osaan jo kyllä jotenkin, jos on vaan hiukan malttia. Nyt ylivoimaisesti pahin pummi tuli lyhyellä rastivälillä, jonka kohteena oli rasti 155. Luulin nääs tulleeni jo tuolle aukiolle...
Jo heti alussa oli tarjolla loistava reitinvalinta pururadan kautta rastille, mutta koska tiesin, että kunto ei ole ihan kohdillaan, valitsinkin juosta valmista uraa oikeaan suuntaan. Tietty pummasin, mutten kovin montaa minuuttia. Pururata olis ollu nopeampi! (rasti 146).
Tämä urajuoksu sujui tänä vuonna kohtuullisen hyvin. Nyt olis vain tarvittu sitä juoksunopeutta ja kuntoa, jotta matka olisi taittunut nopeammin. Haparoinnit/pummit olisivat olleet kuitenkin samat nopeudesta riippumatta tämäntyyppisessä kisassa. Enhän mä nytkään paljoa ehtinyt kartasta katsoa.
Jatkossa
Nyt on kyllä motivaatiota harjoitella juoksemista. Yksi sun toinen näyttää hinkuvan maratonille, itse ajattelin kokeilla Pirkan hölkkää, jalat eivät kestä asfalttia enkä jaksa harjoituttaa niitä siihen. Toisaalta mielessä kummittelee ajatus juosta Kullasvuoren vitonen kahdeksan kertaa ja lopuksi jokin tasaisempi lenkki.
Haaveissa on myös juosta 15 km alle 65 minuutin tai ainakin kymppi 42 minuuttiin. Viime vuonna olin elokuussa jo lähellä tuota 15 km:n tavoitetta, mutta kun jalka teki tenän ekan kilsan jälkeen...
Muita ajatuksia Jukolasta
Minusta olisi hyvä, että Jukolaan halukkaat lähtijät ongittaisiin selville jo hyvissä ajoin - siis jo ennen ilmoittautumista. Silloin olisi helpompaa etsiä varamiehiä/naisia ja nämäkin ehtisivät orientoitua tapahtumaa ajatellen.