Tämä oli nyt kolmas kerta, kun (nykyisen sukupolven aikana) Padasjoelta lähti osallistujia näihin Koululiikuntaliiton mestaruuskisoihin. KLL:n kisat ovat ainakin näiden kolmen vuoden kokemuksen perusteella aina huolella järjetettyjä, kartat ja radat ovat laadukkaita ja tunnelma kohdillaan! Ensimmäisenä vuonna olin Tessan ja Mikaelan autokuskina Lapualla, viime vuonna olimme puolestaan Hyvinkäällä ja mukana oli tyttöjen lisäksi jo Miska ja Jaakkokin, ja Vesa heidän kaitsijanaan/kuskinaan. Nyt sitten kisat olivat lähes kotikonnuilla, kun kisapaikkana toimi Heinola (tarkemmin ravirata). Hitaasti, mutta varmasti seuran/kunnan osallistujajoukko kasvaa, kun tänä vuonna saimme Akselinkin matkaan! 
Minulle jäi sellainen tunne, että kaikki juniorimme onnistuivat tekemään oman tasoisensa, HYVÄN suorituksen eikä kenellekään tainnut suurempia pummeja tulla. Kenties ihan kesän parasta suoritusta pukkasi ja juuri oikeaan paikkaan! Osallistujiahan näissä kisoissa on todella runsaasti; yhteensä yli 1600 suunnistajaa ja se tarkoitti 80-100 osallistujaa/sarja.
Palkintojenjako oli varsin arvokas tilaisuus, joka pidettiin koulutuskeskus Salpauksen juhlasalissa. Järjestäjien edustajat olivat oikein puku pykälässä ja mitalit jakoi tosiaan Kaupin Minna. Tämä tuntui olevan kova juttu näille juniorisuunnistajille!
Minä koin reissun ainoan ja pahimman takaiskun, kun pyrin palkintojenjaon jälkeiseen kisadiscoon ja innokas järkkäripoika torppasi sisäänpääsyni ulko-ovelle: Vaadittava ranneke puuttui! argh2: Niinpä jälkikasvu oli discossa ilman äidin valvovaa silmää...
Tästä viisastuneena ensi vuonna Tampereelle, jossa kisadisco ei jää taatusti ranneesta kiinni!!
Jospa saisimme sinne mukaan taas entistä hieman isomman porukan. Seurassa on nyt selkeästi hyvää nostetta pienessä, mutta pippurisessa junioriporukassa: Kaikkien tuki ja kannustus on tarpeen ja tervetullutta, jotta saamme nämä juniorimme pysymään tämän hyvän harrastuksen parissa! Ja jos joku vaan tuntee lapsen/nuoren, jonka saisi innostettua mukaan lajin pariin, niin HIENOA - tällä kokoonpanolla kun emme esimerkiksi oikein viestiporukoita saa kokoon. KIITOS ja ONNEA Mikaela, Tessa, Akseli, Miska ja Jaakko!!!
t:Marika - Autokuski nro 2