1

Re: Kohti AM-kisoja

Am-kisat tulee - oletko valmis?

Aloitin valmistautumisen AM-kisoihin heti Jukolan viestin jälkeen. Kuntoni oli niin huono, että pieninkin ylämäkeen ravaaminen maastossa sai hien kohoamaan otsalle. Tai ehkä annan liian hyvän kuvan: todellisuudessa pieninkin pyrähdys metsässä sai hien kohoamaan otsalle. Silloinkin, kun arvelin juosseeni jonkin pätkän lujaa, muut olivat juosseet paljon kovempaa. En jaksanut juosta metsässä kuin hetken ja sitten oli nojailtava männyn runkoon hetki. Siispä kuntoa kohentamaan.

Tällä hetkellä kunto näyttää olevan nousussa. Juoksentelin tänään reilut 20 km Kullasvuoren tunnetusti tasaisella pururadalla. Olisin mennyt 25 km, mutta piti mennä kotiin syömään. Ensimmäisen 5 km otin varovaisesti, aikaa meni 27.10, seuraavista vitosista muistan vain sen, että toisen kierroksen pitkästä noususta ei jäänyt mitään mielikuvaa - hätkähdin kun tajusin, että tuossahan on jo lasku koululle - , kolmannella vitosella näin kahden ja kolmen kilometrin välillä pururadalla sienen nurinperin ja suurehkon etanan sen päällä, neljännellä kierroksella oli etana kadonnut sienestä, mutta törmäsin siihen uudestaan pari kilometriä myöhemmin (aikamoinen vauhti etanalla). Lopuksi jouduin tekemään noin 400 metrin ylimääräisen kierroksen, mutta reilulla päällä kun olin, niin juoksin noin puoli kilometriä lisää ja sitten kotiin. Näinollen matkaa kertyi hieman yli 20 km. Aikaa meni 1.55.30. Onhan se vähän kauemmin kuin joskus nuorena juostuilla hitailla lenkeillä (silloin meni noin 1.30 ja nopealla lenkillä paras oli n. 1.12), mutta kieltämättä tämä nimenomainen pururata on hitaampaa maastoa kuin hyvät ja tasaiset tiet.

Nopeusharjoittelua en ole vielä ehtinyt tehdä - liian nopsaan tulee AM-pikamatka. Kävin kokeilemassa yhtenä iltana radalla tonnin juoksua ja aikaa meni pari sekuntia alle 4 minuutin. Ehkä radalla olleet aidat hidastivat jollain lailla menoa? hmm Mene ja tiedä. Tarkoitus on kyllä tehdä pari kunnollista rataharjoitustakin vielä. Olen alkanut myös kolmen kuukauden tauon jälkeen venytellä. Teen jalkoihin niitä venytyksiä, mitä tehtiin talvellakin. Pari kertaa venyttelyä viikossa on saanut aikaan ihmeitä: juoksu alkaa sujumaan rennosti myös hieman jyrkempään alamäkeen. Vielä puolitoistaviikkoa sitten tuntui osa energiasta kuluvan tiukkojen lihasten vastustuksen voittamiseen, mutta tänään rullasi jo aika mukavasti. Taitaa olla venyttely mun kohdalla kaikkein tärkein harjoitus, mikäli haluan lisätä nopeutta juoksuun.

Niin, ja suunnistustakin pitää harjoittaa. Melkein jokaisilla iltarasteilla on tullut vähintään yksi paha pummi, poikkeus oli viime tiistain erinomaisen hauska sprintti Hirtniemessä sen yhden mäen ympärillä. Ihan hirveitä mokia en tehnyt, mutta toisaalta kumpu oli täynnä populaa, mikä teki suunnistuksesta helpompaa. Sen sijaan kunto oli vielä hirveän huono, vaikka alku lähti lupaavasti. Kyllä tuo rata olisi pitänyt päästä monta minuuttia nopeammin ihan vaan perushölkälläkin.

Jahah - tartteekin tästä lähteä saunomaan! smile

2

Jaa-a,

kyllä mulla on selkeesti kunnossa laskusuunta päällä. Tänään tuli taas pitkästä aikaa käytyä oikeissa kisoissa, varsinais-suomen rastipäivillä Suomusjärvellä. Suoritus oli aika onnetonta, tosi monella rastilla tuli sellaisia puolen minuutin virheitä, loppuajasta sais siis virheettömällä suorituksella helposti ainakin 3-4min pois.. Maastokin oli sellasta kivikkoa että nilkat muljui koko ajan. Pisteenä ii:n päälle tokavikalla helpolla rastilla vetäsin puolihuolimattomasti väärälle rastille ja siinä hukkui noin minuutti. Mutta kyllä siellä ihan kovat jätkätkin teki virheitä ja muutama ihan mainittava päänahkakin tuli, kattokaapa vaikka tuloksista. Vähä harmittaa vaan, että ei olis tarvinnut paljoo parantaa jotta olis noita kovia päänahkoja muutama enemmän... sad Jos huomena menee vähän paremmin kuin tänään niin voin harkita jonkin sortin kisarapon raapustamista karttakuvin höystettynä, kun ei reittihärveliäkään tuolla kisasivuilla ole.

Mutta AM-kisoista, kun tuo lomakin sattuu tuohon sopivaan väliin, niin aattelin tulla hakemaan mitskut pois pikamatkalta ja tottahan toki mä myös normaaliin tulen, pitää yrittää vähän reenata että jaksaa sen hölkkäillä läpi. Mutta mites viestit? Verkkovihossa näky olevan vasta * ja mä ilmoittaneet halukkuutensa, laitelkaas muutkin tietoa että onko kiinnostusta. Muistaakseni Nipa oli halukas aloitusosuudelle, tämmöistä olen joskus kuullut wink

- JV -

PS: Tolla kunnon laskusuunnalla mä tarkotin, että vielä reilu viikko sitten mä voitin Karkkilan iltarasteilla tuota tän päivän kisan kuutosta 2,5min ja nyt tuli sitten takkiin yli 5min. Niin se kunto huononee... roll

3

kattelin verkkovihosta AM-pikaan lähtijöitä ja huomasin, että siellä on joku ikämies ilmoittautunut H21-sarjaan. meinaakohan se että sielä palkinnot olis jollain tavalla helpommassa kuin kolmevitosissa? 2))

- JV -

no okei,

jotta Juhan palkintokaappi ei jäisi aivan tyhjäksi...siirryin eri sarjaan... 2)) 2))

*

5

mr. * wrote:

no okei,

jotta Juhan palkintokaappi ei jäisi aivan tyhjäksi...siirryin eri sarjaan... 2)) 2))

*

Aha, heti kun se sai tietää että mää osallistun, niin... lol lol lol

- JV -

älä nyt 'pilaa' mitalihaaveitas... tongue
*

7

AM-pika lähestyy -oletkovalmis?

Nyt meni tonni aikaan 3.47 - nopeammin kuin kertaakaan viime vuonna. Vaimo raahas lenkille, muuten olisin jäänyt laiskottelemaan - ja tässä tulos! smile

8

Myös AM-viestit lähestyy - Oletko valmis?

Verkkovihossa edelleen kaksi nimeä... NaTen kisasivut näyttää aika köyhiltä, osaako joku sanoa kuinka monta kaveria tarvii H21 sarjan joukkueeseen, 3 vai 4? Tekeekö kolmivitoset muuten oman tiimin vai saadaanko vain yksi joukkue yleiseen?

- JV -

Olisi kiva tietää, ketä ovat käytössä am-viestissä. Saadaanko nelikymppisten joukkue? Esko? Jorma?
Onko kolmivitosilla omansa ja yleisillä miehillä? Kukas kasailee. Minä voin selvittää se H40. ´Selvittääkö Mr. * H35-sarjan? Ylle H21:n? Vai kuinka?

mors,

kuten jo [size=4]lenkillä[/size] sanoin, katsotaan ensin nelikymppisten tilanne jne.

*

ps. en varmaan sitten anna mitään kisaraporttia lahdesta. tongue

11

Mor!

Am-viestiin en ole tulossa, samaan aikaan on ajatuksenani hölkötellä ilman alituista eksymisen vaaraa susien kera jossakin Sipoon kulmilla. Normaalimatkalle kyllä olen tulossa.

Kesät talvet, satoi tai paistoi

jaahas,

eli tällä hetkellä näyttää seuraavanlaiselta,
h21 ippe (jos tarvii)
h21 pate (jos tarvii)
h21 jv

h35 vt
h35 hege

eli kolmefemmat tarvitsevat vielä yhden ukon? onko vapaaehtoisia vai tarvitaanko määräys?!

ja jos menee vaikeaksi, kuinkas sitten:
h21 jv
h21 vt
h21 hege

eikä muuta?

*

13

Moi,

En ole tulossa yksityisiin, enkä viestiin, mutta katsotaan josko yöhön. cool
Mutta kysykäähan Koistaa viestiin.

t. VVi

14

Kuinkas on lähtijöitä/autoja käytettävissä tulevana lauantai-aamuna? Jos siellä tarttis olla noin kymmeneltä, niin silloinkai pitäisi lähteä ajamaan sinne noin varttia vaille yhdeksän.

Mun lähtöaika on 10.58 ja olen H40 -sarjan toiseksi viimeisin lähtijä. Ne taitavat tosiaan arpoa lähtöjärjestyksen. No, kun mutkana on 7,5 km rata, niin jos laskeskelisin, että noin 6min/km tulen sen menemään yöunissani, niin aikaahan tuohon menee alle puolitoistatuntia, jos en pummaile.

15

Moro!

Onkos Herrojen 21-vuotta juoksujärjestys tuo Naton sivuille ilmoitettu? Noudatan VY:n Fin5 viikon takuuvarmaa pummi/sippauskaavaa ja tulen Nepstolaan hyvin latautuneena suoraan Muumimaailmasta smile

Nipa

Pate wrote:

Moro!

Onkos Herrojen 21-vuotta juoksujärjestys tuo Naton sivuille ilmoitettu? Noudatan VY:n Fin5 viikon takuuvarmaa pummi/sippauskaavaa ja tulen Nepstolaan hyvin latautuneena suoraan Muumimaailmasta smile

Nipa

Joo noin me vähän Yllen kanssa suunniteltiin...

Ippe

17 (edited by JV 14-08-2005 20:45:44)

Morjens

AM-kilpailujen mitalitaulukko on nyt päivitetty ajan tasalle. Toivottavasti en tehnyt paljoa virheitä... kommentoikaa jos on näette väärän värisiä mitaleita oman nimen edessä.

Kesän saldo näkyy nyt olevan 7 kultaa, 4 hopeaa ja 5 pronssia.

Jos lasketaan hisumiehetkin mukaan niin tämän toimintakauden aikana mitskuja on kertynyt 11 kultaa, 9 hopeaa ja 5 pronssia = 25 mitalia!

:klap: :klap: :klap:

- JV -

mors,

mun nimen edessä näkyy tossa am-viestissä ihan selkeesti väärän värinen mitsku. tongue

*

19 (edited by JV 14-08-2005 21:11:31)

mr. * wrote:

mors,

mun nimen edessä näkyy tossa am-viestissä ihan selkeesti väärän värinen mitsku. tongue

*

No hei, sun nimes sentään löytyy sieltä taulukosta. Kaikki me ei olla niin onnellisessa asemassa.. sad

- JV -

mors,

no nyt ei olla enää siinä onnellisessa asemassa, että nimi lävähtäisi mitalitaulukkoon. syy on yksin Hegen, koska se veti niin hiljaa. tongue

muuten oli kivaa.

*

21

mr. * wrote:

mors,

no nyt ei olla enää siinä onnellisessa asemassa, että nimi lävähtäisi mitalitaulukkoon. syy on yksin Hegen, koska se veti niin hiljaa. tongue

Mitä! Peesaaminen on kiellettyä! big_smile

- JV -

22

Mitä mitä,

Eikös VT jatkanut mitaliputkeaan?

Ja sen siitä saa, kun rupee itseään vanhempiaan peesaamaan. Tiedä mitä koiruuksia ne siinä kehittävät, kun kuitenkin ne aina kouluttamaan pyrkivät smile)

Nipa

pöh,

loppumatkasta meikäläinen lähti harhateille, niin kyllä se expj. kiltisti huhuili ja odotteli. cool

mitali jäi kyllä toivottoman kauas. ei jaksanu. ja vielä pitäis 1½ viikkoa vääntää...

*
ps. ai niin, JL kyykytti mut vielä loppussa. hmm

24

Olin ajatellut pitkänmatkan am-kisaa loppukauden huipentumaksi, etenkin, kun seurasta oli taas vahva osanotto omassakin sarjassa, mutta kun ei niin ei. Jalat on taas sellaisessa mallissa, että viime lauantaisen am-normaalimatkan jälkeen en ole juoksemaan pystynyt. Lepäilyä lienee edessä vielä pari viikkoa, jos vanha kaava vielä pätee.

Hyvinhän siellä on samoiltu, Hegen diesel nakuttaa tasaiseen tahtiin!

Kesät talvet, satoi tai paistoi

Eki wrote:

Hyvinhän siellä on samoiltu, Hegen diesel nakuttaa tasaiseen tahtiin!

se mikään diesel oo...aina kun tultiin tielle, se lähti kun lehmä makuulta. roll

*

Lehmän vauhdilla, lehmän vauhdilla...
Sillä jää yli 8 min voittajasta (Peltolan Ilkka), mutta eipä pronssillekaan ollut kiirettä. Ero kärkeen 24 min. Kyllä siellä Ekin jaloillakin olisi ehtinyt.

Ja kun nyt on katsottu mallia am-kisojen järjestelyistä, niin meillä taitaa olla ensi kesää varten suurin osa hommista jo tehty.

27

Hege wrote:

Ja kun nyt on katsottu mallia am-kisojen järjestelyistä, niin meillä taitaa olla ensi kesää varten suurin osa hommista jo tehty.

Kisamakkarat kai täytys hankkii hyvissä ajoin. Niitä on sitte hyvä myydä. Ja limsaa. Arilla on vissiin kisagrilli jo valmiina. Täytyy muistaa ottaa kaasupullo mukaan - ja vaihtorahat.

Sinne metsäänhän voisi laittaa välipalarastin. Kilpailuohjeisiin sitten maininta, että rahaa täytyy olla mukana ja lista välipalarastin antimista hintoineen. Ja jos vielä laitettais silleen, että leimaa ei saa ennenkuin on ostanut nälkäiselle rastikoiralle palan naposteltavaa, niin luultavasti kauppakin kävisi.

Tässä tärkeimmät. Hyvin on hommat hanskassa.

28

AM-yö lähestyy - oletko valmis?

Sitä ennen näyttäisi olevan huomenissa (ke 24.8.05) Taruksen maastossa yösuunnistusharjoitus eli yöcuppi. Onkos sinne menijöitä? Itse ajattelin lähteä kokeilemaan, nimittäin hyvä on harjoitella ennen AM-kisoja.

29

Ti 30.8. Metsäkangas, epäviralliset yöharjoitukset

Olihan meitä lopulta kaksi harjoittamassa yösuunnistuksen jaloa taitoa. Tuttu kartta ja tuttu maasto ja monta tuttua rastipistettä takasivat mukavan harjoituksen siinä mielessä, että rastit löytyivät ja isompia pummeja ei tullut. Pimeässä on muuten kiva suunnistaa siksikin, että hirvikärpäset ovat nukkumassa. Yhtään en tavannut, vaikken niitä suoranaisesti etsinyt.

Ensi viikolla keskiviikkona yökuppi näyttää olevan Vääksystä jonkun matkaa Padasjoelle päin. Siispä sinne taas harjoittelemaan. AM-kisat ovatkin sitten ensi viikon perjantaina.