Topic: Hisutalvi 2023

Uusi kausi mutta vanhat kujeet.
Kohtuullisen hyvältä vaikuttaa talvi hiihtämisen kannalta, ja kisakalenterissa on aikalailla vakiintuneet hisukisat. Katsotaanpa nyt sitten minkälaisia raportteja niistä saadaan aikaiseksi. Keskimatkan ja viestin SM-mitalit ratkotaan Hauholla ... ja sprintin SM-kisoja isännöi IPR.

Kesät talvet, satoi tai paistoi

2

Re: Hisutalvi 2023

Aloiteltiin Veijon kanssa  kisakausi Joutsenossa. Vähän korppuset oli radat, mutta hengissä selvittiin.
SM keskimatka ja viesti hisustellaan tutuissa metsissä Evolla. Sinne kaikki mukaan. Lisenssi ostoon ja kuntoa hiomaan!

3

Kaipaatko Esko kämppää Luumäellä. Salpa hotellissa on mulla 2H varattuna lauantai- illaksi. 83 euroo. Veijoa ja itseäni varten varasin, mutta lähden korkeintaan yhdeksi päiväksi ja en yövy.

Itse asiassa varasin jo itselleni huoneen samaisesta Salpahotellista samaan aikaan kun laitoin ilmon kisaan. Toivottavasti lumet eivät katoa pois Luumäen metsistä!

Kausi on nyt avattu Luumäellä. Jukka ja Veijo siellä hisustelivat myös.
Kovvoo hommoo on oudostaan tuo "kovaa" hiihtäminen kapeilla metsäurilla. Kyllä siinä pito loppui hartioista hyvissä ajoin ennen loppuviitoitusta vaikka aivan hurjia tasoeroja ei kangasmaastossa nyt ollutkaan. Ristiselkä ja jalat myös ilmaisivat selvästi että kovempaa olisi jo harjoituslenkeillä saanut vetää noita Leppävaaran nousuja. No, nyt on ensimmäiset kartat kuitattu. Kisojahan on kyllä mukavasti tarjolla jos vain lunta piisaa, jopa Keimolaan on kaavailtu kaksipäiväisiä kolmen startin kisoja. Ja SM-kisat sitten Evolla.

6

Viikon päästä lähdemme Veijon kanssa Norjaan hisun maalimanmestaruuskisoihin. Mitalit on mielessä. Sitten Evon SM. Ainakin viisi hisustelijaa on lähdössä sinne.

7 (edited by Eki 03-02-2023 11:36:21)

Toivottavasti Norjassa lunta riittää, niin saataneen taas menestystä, jopa mitaleita seuralle!
Täällä kotimaassa kelit eivät nyt alaa suosi, sekä Valkeakosken että Keimolan kisat on lumenpuutteen vuoksi peruttu. Korkeakangas kovin tuttu jo onkin, muutta olisi ollut hienoa kokeilla hiihtelyä Keimolan Kaiun majan maastoissa! Siellä olisi ratamestarina ollut aikanaan Liikenneradiosta kovin tutuksi tullut radioääni Jorma Helin, joka on mm. Jyryn toiminnassa erittäin aktiivinen, kisailijana ja järjestäjänä.

8

Ennusteen mukaan tulee jo kevät,alkakaa etsimään suunnistustossuja.

9

Hisusteltiin Beitestölenissä Norjan eteläisen tunturikylän maisemissa. Matkat oli lyhyitä, mutta alamäet olivat vauhdikkaita. En uskaltanut laskea. Aurata piti. Ja ylämäessä ennen stadionia piti pysähtyä huokaamaan. Eka kisassa huokaamisessa meni voitto. 14 sekkaa hävisin. Kuusi mitalia Veijon kanssa yhteensä, kun olimme kaikilla kolmella matkalla podiumilla. Matkailu avartaa.

10

Beitestölenissä hiihdettiin tunturiniityillä. Rasteja näkyi välillä useampikin. Urat kiemurteli, oikoa ei voinut kun lunta oli reilusti. Hiihtelin tänään Saksalan pelloilla. Sinne saisi saman tyyppisen hienon radan. Laittelin viestiä Marikalle, Pekalle ja Maurille. Ehdotin avointa alue sprintti hisua. Palkinnot ei rasita. Alueen aikuisille jaetaan vain voittajalle. Nykyisin jälkikäteen. Jos kisa peruuntuu niin ei tule kuluja. Yrityksen kissan ja kunnan kelkan saisi käyttöön. Karttapohja on valmiina. Rastit on äkkiä laitettu. Muutama alue mukaan niin kuin Keimolassa kohta. Ratamestari kyllä löytyy, jos omia ei olisi. Veikkaisin helposti yli sataa osallistujaa. Seura on perustettu toimimaan... käykää hiihtämässä Saksalan hangilla ja nauttikaa...

11

Evolla oltiin viiden PäijRan kovakuntoisen kanssa SM hisustelemassa. Lisäksi Maukka oli huoltamassa. Pari prossia ja kolme kelvollista sijoitusta pikku virheillä.

12

SM hisuviesti Evolla. Markku, Jukka, Esko. Ei vieläkään Eskoa saatu poodiumille. Esko hiihti huippu ajan. Mutta Markun ja minun olisi pitänyt molempien hiihtää muutama minuutti paremmin. Itse hiihdin ehjän kisan, mutta yksi pitkä tiekierto taisi olla virhe. Tietä ei oltu aukaistu yöllisen sateen jälkeen. Muutama oli hiihtänyt ennen minua. Eilen baana oli tosi liukas, mutta tänään ehkä 6-7 senttiä lunta.

13 (edited by Eki 19-02-2023 22:09:39)

Viestiosuus meni varsin hyvin, ei tullut virheitä. Muutaman reitinvalinnan olisi voinut tehdä toisin ja suoremmin, ja toki hyvillä oikojen hyväksikäytöllä olisi ajasta voinut hieman viilata pois. Omat hasardinsa oikomisessa aina on, etenkin kun noilla soilla on aika syviä ojia joiden yli on vaikea mennä ilman siltaa.
Lauantain henkilökohtaisella matkalla en oikein päässyt sinuiksi erään laanipaikan kanssa ja siinä tuli muutaman minuutin pummi. Lisäksi vielä sauvasta irtosi sompa mikä hankaloitti etemistä viimeisen kilometrin matkalla. Virheitähän nämä ovat, välttää pitäisi!
Viestikisassa oli mukana myös olympiavoittaja, kun Hannu Manninen ankkuroi Rasti-Vihdin joukkuetta eräässä sarjassa. Ei ilmeisesti ollut aikaisemmin kartan kanssa hiihtänyt, kesällä kyllä suunnistellut. Ihan hyvin mies tästäkin selvisi, toki alan harrastajat jonkin verran vikkelämmin radat selvittivät.

14

Hisusteltiin SM Joutsassa. Esko, Markku ja meikäpapparainen. Markku oli sprintin neljäs, Esko kolmastoista ja meikä papparainen töhri kisan hylsyllä, kun toisen finaali hiihdon toiseksi viimeinen rasti jäi väliin. Aloin hiihtää "loppusuoraa" suomenmestaruudesta ja kartanluku jäi vajaaksi. Esko oli porukan puolivälissä ja suoritus oli hyvä. Edessä oli maailman parhaat, eikä vain Suomen parhaat. Markulla jäi pronssi 13 sekunnin päähän. Kultaan vähän yli minuutti.
Pariviestissä Markun kanssa hiihdettiin varoen virheitä. Markku irtosi jo eka osuudella muista ja viesti kulki loput kolme osuutta kärjessä. Ei enään harmittanut Markkua lauantain neljäs sija ja minua hylsy.... ainakaan paljon.

15

Näyttäisi tulevan Keimolan Golfkentän Aluekisoihin 200 osallistujaa. Kolme kisaa. 25 euroo osalistumismaksu per kisa. Viisitoista tonnia. Palkinnot alue mitaleita. Saksalan pelloille saisi sata hisustelijaa. Kolme rataa riittäisi.

16

Nyt on luksusta kun hisukisa on vajaan puolen tunnin ajomatkan päässä! Tätä ei ole hetkeen aikaan tapahtunutkaan.

Aika yksinkertaisesti voidaan hyviäkin kisoja järkkäillä, Joutsassakin oli maasto ja urasto varsin selkeä, kaksi lähtöä samasta lähtöpaikastakin, joten turhaa työtä ei siellä juuri tehty. Ja aivan erinomaiset kisat olivat.

17

Näyttää olevan Keimolassa reilusti yli kolme sattaa hisustelijaa. Jyrylle hyvä bisnes.

18

Potin jakajina on kolme seuraa, mutta kyllä siinä hyvä siivu jää jokaiselle sittenkin. Täytyy kyllä hattua nostaa sille että tällaiseen talkooseen ovat ryhtyneet, ja nythän tuntuu säiden haltija myös puoltavan tätä alkuperäisestä siirrettyä aikataulua oikein runsaskätisesti uudella lumella.

19

Tärkeintä ei ole voitto vaan kaksoisvoitto. Näin taisivat ajatella Jukka ja Markku kun aamusella sprinttikisaan lähtivät. Ja niinhän miehet hommain hoitivat. Minä itse tulin kolmanneksi, järjestys se olla pitää! Radat olivat varsin rankat, korkeuseroa oli paljon ja kapeaa uraa mentiin rinnettä ylös ja alas. Hartiat olivat varsin tyhjät maalissa vaikka kisa kesti vain vajaat parikymmentä minuuttia.

Iltapäivällä hisuiltiin keskimatka, jossa miehet tulivat nyt sijoille 4 ja 5, minä sijalle 4. Sprintti tuntui vielä selvästi jäsenissä, ja radan loppuosuudet menivät samoihin rinteisiin kuin sprintti, rankkaa oli. Piti jopa ottaa kerran sukset jalasta ja mennä mäki kävellen (ei siis juosten) ylös, muuten ei olisi päässyt. Ainakin Markku joutui turvautumaan samaan etenemistapaan.

Markku ja jukka eivät enää sunnuntain pitkille matkoille lähteneet. Markku epäili että radat olisivat rankat, kun koko maasto on käytössä, ja oikeassapa oli. Minä sitkeilin radan läpi ja tulin kolmanneksi. Sääli taitaa olla sairautta ratamestarin skaalassa. Edellinen päivä painoi aika tavalla jo lähtöviivalla, ja täysipainoista suunnistusta oli edessä 24 rastin verran. Muutama virhe tuli selkeästi väsymisen vuoksi, oikoja oli aika paljon ja niiden kanssa piti olla hyvin tarkka. Väsynyttä porukkaa näkyi maastossa. Keskeytyksia tai hylsyjä tuli aika paljon, uskon että osa ei yksinkertaisesti rataansa jaksanut läpi lykkiä.

Erinomaiset kelit sattuivat näihin geimeihin, ja suunnistus oli vaativaa. Am-kisoja kaikki olivat, avoimia sellaisia, joten en osaa mitalien määrää sanoa mutta jokunen niitä tuli tällekin porukalle.

20

Palaan hisun keskimatkaan, lauantain jälkimmäiseen kisaan. Taukoa sprintistä oli reilun kolme tuntia. Voileivän söin ja mehua, plus banaani. Kun olin lähtenyt kotoa kuudelta, niin olisi pitänyt ymmärtää, että iltapäivällä ei enään toinen kisa kulje ilman kunnon ruokailua. Harmittelen, miten tyhmä sitä vielä osaa olla, vaikka on koko ikä kisailtu. Siis energia loppui tyystin iltapäivän kisassa. No oli muutakin vikaa. Ratamestarilta oli jäänyt kartasta pois yksi tien pätkä, jolle hiihdin. Umpiperä... takaisin vaan ja neljä minuuttia virhettä. Ratamestari Helin Jorma kyllä pahoitteli sitä minulle. Sitten aloin tietoisesti riiskeeraamaan oioilla. Osa onnistui, mutta yksi oiko arvaus oli virheellinen. Jouduin itse tekemään oion. Muutama minuutti siinä meni. Mutta...mutta sanois Niskasen Kerttu... väsy kuitenkin ratkaisi. Mutta väsy oli Markkukin kippuraisten puita kiertävien kelkkaurien hiihtelyn jälkeen. Kausi lähenee loppuaan. Viisi meitä PäijRan poikia oli liikkeellä tänä talvena.

21

Hisutalvi 2023 on yhtä kisaa vailla. Lapin Lumirastien toisena päivänä hhiihdetään SM hisun pitkä matka. Siellä ei ole seurasta muita kuin minä. Lauantaina se on loppu. Tiedä vaikka olisi meikäläisen viimeinen hisukisa. Ikää tulee ja remppaa. Motiivi harjoitteluun on vähissä kun väsy talvesta jo painaa.

22

Moi! Tee niin kuin mä.Sen syksyn koronan takia en hiihtänyt,aloitin kuntoilun kävelylenkeillä.Aloitin pyöräilyn ,olen polkenut vaat 200 kilsaa.

23

Hisutalvi on hiihdetty. Vain viisi hisustelijaa oli seurasta liikkeellä. Jotain sentään oli tuliaisina kisoista.
Tässä yhteenveto lyhyesti:
5 kpl MM hopeaa
1 kpl MM pronssi
1 kpl SM kulta
2 kpl SM pronssi
5 kpl Alue kultaa
2 kpl Alue hopeaa
Lisäksi SM pistesijoja, kansallisten kaikkia poodium sijoja.... ja hienoja arvokisa mokia, joissa meni mestaruuksia ohi suun...
Nyt on kesähenkilöiden vuoro laittaa paremmaksi.

24

Jukka Luukko wrote:

Hisutalvi on hiihdetty. Vain viisi hisustelijaa oli seurasta liikkeellä. Jotain sentään oli tuliaisina kisoista.
Tässä yhteenveto lyhyesti:
5 kpl MM hopeaa
1 kpl MM pronssi
1 kpl SM kulta
2 kpl SM pronssi
5 kpl Alue kultaa
2 kpl Alue hopeaa
Lisäksi SM pistesijoja, kansallisten kaikkia poodium sijoja.... ja hienoja arvokisa mokia, joissa meni mestaruuksia ohi suun...
Nyt on kesähenkilöiden vuoro laittaa paremmaksi.

25

Ihan ulkoilematta sijoitukset ja mitalit eivät ole tulleet. Me hisustelijat olemme pitäneet yhteyttä vähintään viikoittain. Voisi sanoa, että useamman kerran viikossa. Olemme kannustaneet toisiamme lenkille ja kisaamaan. Minulla oli 14 kisastarttia. Hiihtokertoja on nyt huhtikuun alkuun mennessä kertynyt 74 kertaa. Joku on varmaan hiihtänyt useammin kun itse olen välipäivinä käynyt vesijuoksemassa. Niitä on kertynyt myös parikymmentä.
Kesähenkilöille tässä vihjeenä, että joukkuehenki pitää luoda ajoissa jo ennen kisakautta. Siten onnistumisen mahdollisuudet paranevat.

26

Taakse jäävä talvi oli nykytilanteessa hyvä hiihto- ja hisutalvi. Ulkoilut tosin keskittyivät taas aika vahvasti viikonloppuihin. Neljänä niistä kisailin, taisi yhdeksän starttia kartan ja numerolapun kanssa tulla. Oli hienoa tavata tuttuja oman seuran herroja, ja onhan noita tuttuja naamoja jokunen myös muissa seuroissa. Nyt alkaa olla talvi jo voitettu kanta, ehkä tosin pääsiäispyhinä voisi vielä kerran käydä sujuttelemassa viimeisillä lumilla jos kelit pysyvät näin hienoina kevättalven aamupakkasina.

Alkaa olla aika siirtää keskustelut kesäpuolelle, siellä on esim. otsikko ensi kesän Jukolaa varten. Monot vaihdetaan lenkkareihin ja nastareihin. Talven aikana olen kymmenkunta kertaa käynyt korttelirasteilla ysin rataa kiertämässä. Sen enempää ei juoksentelupohjaa vielä ole, mutta lenkkitossulenkkien kausi on juuri käynnistymässä. Mobilatia ja Buranaa alkaa taas kulua!