Re: Hyvät suunnistuskengät tulevalle kaudelle

Tervehdys! Olen aloitteleva suunnistaja. Kävin 2017 keväällä suunnistuskoulun ja kesän aikana Asikkalan Raikkaan ja PäijRa:n iltarasteilla. Taiteilin lenkkareissa alkuun ja ne olivat hajonneet syksyyn mennessä.

Nyt meinasin hommata kunnon suunnistuskengät. Ajelen Tampereella loppuviikosta (to-pe), joten meinasin poiketa  suunnistajan kaupassa. Merkkejä ja malleja on monia, joten onko kellään ehdottaa, että mitä kannattaa katsella ja mitä ei missään nimessä pidä hankkia?

2

Kenkien ostossa on muutama perusjuttu. Ensinnäkin olet menossa kauppaan, jossa on hyvä valikoima ja kaikki testattuja hyviä merkkejä. Kaupassa on hyvä asiantuntemus, käytä sitä, vaikka joskus palvelu voi olla kiireen oloista. Kun ostat kenkiä, sovita aina kenkä oikean sukan kanssa, molemmat jalat ja sovita monia merkkejä. Kävele vähän kengillä. Kenkien lestit eli valmistusmuotit ovat vähän erilaisia, yritä tunnistaa kengän muoto jalkasi muodon kanssa. Yleensä korkea hinta takaa hyvän laadun.
Itse juoksen kotimaisella VJ varrettomalla tossulla, jossa on keskinastat. Siis nastat jalkaholvin alla. Keskinastat ovat tärkeät liukastumisen estämiseksi kun astut vaikkapa puun päälle. VJ on minun hyvä vakiotossuni, kestävä ja aika kevytkin. Kaikki kengät ovat pohjiltaan jotain kumiseosta, mikä käpristyy ajan mittaan. Siksi älä kuivata kenkiäsi kuumassa ja talvisäilytä kenkäsi siten, että ne eivät käpristy talven aikana. Itse laitan kenkiin sisään puupulikan talveksi ja pidän kengät poissa pattereiden lähettyviltä viileässä varastossa.
Nähdään rasteilla!

Kiitos vastauksesta! VJ Integratorit sieltä mukaan tarttuivat. Samalla uusin kompassini, jottei tarvitse suunnistaa ilmakuplan kanssa.