[size=2]Näin se kävi - eli sinne ja takaisin[/size]
(Kertomus siitä, kuinka minusta tuli mestari)
Lahti 1.6.2005
Lahdentien ja Tampereentien risteys klo 14:02:04 Puhelin pärähtää soimaan ja tuima miesääni kysyy: "Onkos sulla kamat mukana...?"
Päijänteenkatu 17 A 1 klo 17:16 Viimeinen asiakas on juuri astunut ovesta ulos. Odotan hetken, nostan repun olkapäälle ja ryntään rappukäytävään. En ole vielä repäissyt päällysvaatteita yltäni erään Krypton-planeetan miehen malliin.
Päijänteenkatu 17 klo 17:26 Hyppään ohikiitävän tumman urheiluauton hurjaan kyytiin. Kuski on tunnettu ralliautoilija Hankasalmelta. En ole vielä löytänyt Porschea, jonka hän (silloin joskus) sanoi omistavansa - no, eipä hänkään ole löytänyt Ferraria, jolla (silloin joskus) olen kehuskellut. Aivan oikein. Hän on vaimoni. Kova ääni ei lähde auton mustista kumirenkaista eikä moottorista. Kak... lapsemme kommunikoivat takapenkillä ja antavat ohjeita tulevaan koitokseen.
Tie 24 kukkilan mäki klo 17:27 Hurjastelemme 40 km tuntivauhtia Kukkilan mäessä kahden rekan takana.
Noitala, Paimela 1.6.2005
Klo 18:15 En ole vieläkään repäissyt takkia yltäni. Kävelen rauhallisen keskittyneesti tien reunaa kohti lähtöpaikkaa. Heikkohermoiset ja huonokuntoiset ottavat väliin juoksuaskeleita ja paljastavat levottomaan ja epävarmaan mieleensä hiipivät pelot turhalla toiminnalla, joka kuluttaa sitä energiaa, jolla leivotaan... mestareita !
Klo 18:34:52 Ohittelen vieläkin huonokuntoisempia kilpakumppaneita loivaa jyrkemmässä ylämäessä. Vastaavasti huomattavan kovakuntoiset kuntoihmeet pomppivat kevyesti ohitseni molemmin puolin. Mäen päältä on vain hieman matkaa kohtaan, jossa ajattelin siirtyä metsän puolelle. Ja kas - älylajistahan tässä on kysymys - seuraan vain edelläni sakeassa pusikossa eteneviä oppaita suoraan rastille. Totuuden nimessä on mainittava, että katsoin muutaman kerran karttaan (jota pitelin kädessäni oikein päin) varmistaakseni, että osoite on oikea. Lähtöalueella olin luopunut päällysvaateistani, joiden alta paljastui edellisen illan iltarastien pesemätön ja hikinen, mutta aina niin häikäisevä seuramme suunnistuspuku.
Klo 18:39:30 Näen Lahtisen Arin pyrkimässä osapuilleen samaan suuntaan kuin itsekin. Teen kaikkeni saadakseni hänet kiinni, mutta epäonnistun liukastuessani maassa makaavaan koivunrankaan (en kuitenkaan kaadu). Juosta hölköttelen kohti rastia nro 9 polkua pitkin. Oivallan, että paras reitti rastille kulkee kumpareen kylkeä pitkin. Kyseessä oli virhearvio, sillä kumpareen juuri on ryteikköinen ja sen päällinen nopeakulkuinen. Kapuan mäelle ja juoksen toisten perässä rastille. Totuudessa pysyäkseni tiesin koko ajan, että se rasti on tässä metsässä.
Hieman myöhemmin seuraava rastini on nro 11. Pomppaan polulta metsään ja arvelen, että paras on juosta erään mäen alta vihreän ryteikön reunasta mäelle, jolla rasti piileskelee. Yht'äkkiä mr * huikkaa, että voisin yrittää juosta hänen perässään. Hyvä valvonta on joukkueessamme, kun joukkueen johtaja näin ystävällisesti käy varmistamassa, että muut hoitavat hommansa. No, rasti löytyy kaikesta huolimatta ja vielä seuraavakin, joka on edellisestä noin 150 metrin päässä. Ja väkeä on kuin Jukolassa.
Sitten Hämmästyksekseni saan perääni peesaajan, joka kyselee, minne rastille olen menossa. Voi miesparkaa, kun minua seuraa, mutta en paljasta hänelle vaistonvaraista kykyäni juosta jokaikisen mäennyppylän ja ryteikön pahimmista kohdista. Minä olen siihen jo tottunut, mutta muut eivät ehkä. Hypätessäni ryteiköstä tielle, kuulen rytinää pusikosta. Pari sataa metriä juostuani peesaaja tulee hoippuen ulos pusikosta. Vetelen pitkää väliä tietä pitkin pitkällä askeleella ja edelläni olevat selät näyttävät loittonevan. Onneksi on kartta - sen avulla ei eksy!
Minna Kaupin näköinen tyttö hypähtää tielle ylämäen kohdalla ja lähtee juoksemaan samaan suuntaan. odotan koko ajan, että kohta jokin suhahtaa ohitseni, mutta erehdyn. Kuntoni on ilmeisen kova, sillä hän jää kauas jälkeen. Sitten näen raitapaidan edessäni. Hege painelee hirven lailla edelläni ja katoaa metsään. Valitsen helpon reitin linjaa pitkin, käännyn mäen päällä itään ja juoksen suoraan rastille. Seuraava rasti on 200 metrin päässä samalla korkeuskäyrällä. En kuitenkaan juokse käyrää pitkin, vaan seuraan erästä kovakuntoista suunnistajaa suoraan rastille. Totuuden nimissä on sanottava, että kyllä minä sille itsekin olisin joskus löytänyt.
Loppukiri alkaa Matkaa viimeiselle rastilleni, joka on kokoontumisrasti, on linnuntietä pitkin 1300 metriä. Päätän juosta vain pohjoiseen kunnes tulen tielle. Edessä on valtava aukea, jolla meitä raitapaitoja näyttää menevän minun lisäkseni kaksi. Valtosen Pekka ja Mr * juoksevat edelläni enkä saa heitä kiinni. Etsin muutaman pöheikön ja juoksentelen niitä pitkin ja juuri ennen tietä löydän ryteikön, jota on pakko käydä testaamassa. Tiellä juoksen alamäkeen jonkun matkaa ja hypähdän metsään samalla kohdalla kuin pari vanhempaa suunnistajaa. Saavun avokalliolle ja ymmärrän, että sedät ovat joko eksyksissä tai menossa muualle kuin oletin. Tällä ratkaisevalla hetkellä jouduin vihdoinkin laittamaan kaiken taitoni peliin ja vaikka olisin halunnut pyrähtää pari kierrosta ympäri silmät kiinni ja jatkaa 3 minuuttia näin arvottuun suuntaan, maltan mieleni ja käännän suurennuslasin oletetun sijaintikohtani päälle. Huomaan kartassa harmaan läiskän, joka tarkoittaa avokalliota. Hyvällä tuurilla se on juuri se paikka, jossa olen. Suuntaan katseeni rastin suuntaan ja höristän korviani. Ei näy, ei kuulu. Lähden kävelemään valitsemaani suuntaan ja yht'äkkiä eteeni avautuu metsään leiriytyneiden suunnistajien joukko. He ovat leiriytyneet viimeiselle rastille! Leimaan sen ja hetken päästä myös Mr * saapuu leiriin. Hege onkin lepäillyt jo jonkin aikaa, mutta meillä ei ole vaikeuksia houkutella häntä juoksemaan vielä noin 270 metriä maaliin saakka.
Lopuksi Voitimme sarjamme (H35) ylivoimaisesti reilulla 13 minuutilla. Toinen sarjassamme kilpaillut joukkue ei kyennyt uhkaamaan meitä, vaikka jättivät jonkin rastin leimaamatta. Heidät hylättiin. Voittomme perustui lujaan kuntoon, rautaiseen tahtoon, tiukaan keskittymiseen, hyvään joukkuehenkeen ja nopeaan ja järkevään rastien jakoon.
"Aivan fantastinen olo, en kyennyt kuvitelmissani arvaamaan lähellekään, kuinka upealta aluemestaruus tuntuu. Tästä vaan nyt jatketaan entiseen malliin ja katsotaan kausi kerrallaan, mihin pystytään. Uskon, että ensi kaudella muutkin ovat parempia ja tekevät kovempia kierrosaikoja. Hieno kisa ja muita muistuttaisinkin siitä, että tärkeintä ei ole voitto, vaan ylivoimainen voitto."