1

Re: WMOC2012

Veteraanien MM kisat, WMOC2012, lähestyvät. Kisat on Saksassa heinäkuun eka viikolla, Kainuun rastiviikon aikaan. Suomesta on lähdössä jotain kuussataa plus suunnistajaa. Padasjoen poikia Mertsalmen Tapani, Salon Markku ja meikämanne. Seitsemänkymppisissä on 360 pappaa. A-finaaliin pääsee karsinnnoista 80 ukkoa. Loput on B, C, D, ja F-finaaleissa. Aahan yritetään tietenkin. Kunto alkaa olla kohillaan, jos vaan rastit löytyy, eikä tuu muutenkaan töpittyä. Tutustukaa nettisivuihin ja jännitelkää neljän viikon päästä. J

2

Terveisiä Saksan veteraanikisoista. A-finaaleihin siellä jotenkin keploteltiin. No, juosta piti. Sprintissä olin sijalla 45 ja pitkällä tuli sija 40. Markku oli kymmenes pitkällä ja mitalisaumakin olisi ihan napilla juoksulla ollut. Keula oli mulla kaukana, mutta kun sarjassani oli pitkälti yli kolmesataa ukkoa, joista neljäkymmentä suomalaista niin arvosanalla kasi kisani meni. Pudotusta viime vuoteen tuli, kun silloin sijat olivat 18 ja 19. Palaillaan kisakommmentteihin.

3

Terveisiä vaan terveisiä Sveitsistä! Swiss 5 days yhteiskisassa tuli H70 sarjassa toinen sija. Palkintona suklaata ja muutama pullo viintä, erinomaista sanoivat isännät siellä.    Sarjassa neljäkymmentä isoisää, joista kymmenkunta kulkumiestä, muut vähemmän reenanneita, kai. Radat olivat inhoittavia, Jura vuoriston kivikkoa tai  reidenkorkuista vattuköynnöstä, minkä seassa blackberryä eli karhunvatukkaa. Piikkiä riitti. Taidan tehdä seuran mestaruuskisoihin sveitsiläistyyppisen radan. Taulun kartalta löytyy pirunpeltoa, kivikkokuoppaa ja kai sen verran vatukkoakin, että saa rastin vatukon sisään näkymättömiin. Ja sveitsiläinen rata on valmis, ei tarvi muiden mennä Sveitsiin, eikä mun kuvailla sikäläisiä ratoja enempää.

Ai niin, matka kuitenkin onnistui. Lähdettiin fanittamaan Minnaa ja heilutteleen lippua maalisuoralla. Ja hyvinhän Minna juoksi, kipittäviä jalkoja mahanalus täynnä. Kelpasi katsella ja ihmetellä kuinka kevyesti likkalapsi voi juosta maalisuoraa ylämäkeen. On meille tuttu Minna maailmanluokan huippu-urheilija. Kyllä kelpaa.