1

Re: Jukolaleiri Kytäjällä 6.6.

Moi,

PäijRan virallinen Jukolaan valmistava leiripäivä järjestetään Kytäjän metsissä, järjestäjien kartolla ja radoilla sunnuntaina 6.6. Leiripäivän ohjelmassa on kaksi harjoitusta: yhteislähtönä toteutettava ns. viestiharjoitus, sekä keskimatkan harjoitus. Ratapituuksia voidaan muokata osallistujien kunnon ja mieltymysten mukaan.

Aamupäivän harjoituksen tarkka alkamisajankohta ja paikka ilmoitetaan myöhemmin, mutta esim klo. 10:00 voisi olla passeli aika johon varmasti pitkämatkalaisetkin ehtivät mukaan. Tämän jälkeen pesun, ruokailun ja riittävän palautumisajan jälkeen tehdään sitten se toinen harjoitus ja leiri on ohi viimeistään klo. 17-18.00.

Jukolaotsikossa tästä leiristä on jo keskusteltukin, ja alustavasti mukana olisi ainakin seuraavat nimet: Ippe, Vahvistus, Asser, Pietu sekä JV (jos ehtii parantaa kipeytyneen kantapäänsä siihen mennessä..)

Ilmoittakaa osallistumisestanne tässä otsikossa mieluiten tämän viikon loppuun mennessä!

JV

2

Tulen, jos suinkin töiltäni kerkiän. Ja sen tiedän vasta paria päivää ennen.

Mor!

Minäkin tulen, jos vain jaksan ja viitsin. Harjoitukselle kyllä on suuri tarve, mutta aika ja jaksaminen ovat nykyisellään sen verran kortilla, että mitään varmaa ei tohdi luvata.  :hiipii:

Kesät talvet, satoi tai paistoi

Tuolla porukalla mahdutaan peseytymään meilläkin, mutta sään salliessa olisin kyllä Sääksin tai Usmin uimarannan kannalla.

5

Noniin, koska vastaväitteitä ei ole (vielä) kuulunut alustavalla aikataululle, niin sovitaan että Leirin agenda on seuraava:

Sunnuntai 6.6. klo 10:00 kokoontuminen Hyvinkään ABC liikenneaseman pihassa. Navigaattoriosoite Peltokuumolantie 2, Hyvinkää. Tästä siirrytään kootusti aamupäivän harjoitukseen.

Aamupäivän harjoitus:
Viestiharjoitus yhteislähdöllä, hajonnat. Kartta Usmi. Radan pituus 5,7km, voidaan tarvittaessa lyhentää.

Harjoituksen jälkeen pesu (mahdollisesti uimarannalla) ja ruokailu, sekä riittävää lepoa.

Iltapäivän harjoitus:
Normaalimatkan harjoitus. Kartta Paarijoki. Radan max-pituus 8,8km, lyhennetään tarvittaessa ellei jopa todennäköisesti..

Omat karttamuovit mukaan! (kaikki kartat on kokoa A4.)

HUOM:
Sunnuntain leiripäivän lisäksi on tarjolla yöreeniä Usmin kartalla lauantai-iltana, keskimatkan rata 5,0km. Tähän kokoontuminen klo. 22:30 niinikään Hyvinkään ABC:llä. Tällä hetkellä ainakin mä ja Sorri ollaan tulossa, ilmoittakaa mulle jos olette osallistumassa myös tähän.

JV

vahvistus wrote:

Tuolla porukalla mahdutaan peseytymään meilläkin, mutta sään salliessa olisin kyllä Sääksin tai Usmin uimarannan kannalla.

Mä en suostu ulkopesuun...mulle pitää olla hierova suihku ja sellasta...siis jos te haluutte, että mä juoksen siellä ns. hiki-hatussa...toisaalta...sehän taas ei ehkä olis kovin reiluu muille.

nimim. aika pitkiltä vaikutti noi radat :hiipii:

7 (edited by JV 06-06-2010 01:31:11)

Moro,

yöreeni takana. Kytäjän 'kankaat' oli just niin komeeta, haastavaa ja märkää kun osasi odottaakin. Ehkä jopa vähän enemmänkin. Mutta silti niin hienoa. roll

Itse asiassa jopa niin hienoa, että enhän mä voi mitenkään omia itselleni yhtä Jukolan historian komeimmista osuuksista. Jotta eiköhän Vesku vaihdeta osuuksia. Mä voin vetää lyhyen valoisan, ota sä kakkonen? cool

Ja huomena sitten kymmeneltä uudestaan.

JV

JV wrote:

Moro,

yöreeni takana. Kytäjän 'kankaat' oli just niin komeeta, haastavaa ja märkää kun osasi odottaakin. Ehkä jopa vähän enemmänkin. Mutta silti niin hienoa. roll

Itse asiassa jopa niin hienoa, että enhän mä voi mitenkään omia itselleni yhtä Jukolan historian komeimmista osuuksista. Jotta eiköhän Vesku vaihdeta osuuksia. Mä voin vetää lyhyen valoisan, ota sä kakkonen? cool

JV

Jotenkin mulla on sellainen aavistus, että ton Jukolatreenin olis voinut tehdä myös Iso-Taruksella?? wink

No nyt on sitten tätä lajia reenattu tänäkin kesänä!

Keli oli mainio, ja maasto vaativa. Kyllä nuo kaksi lenkkiä selvästi tuntuvat jäsenistössä, etenkin varpaat vaikuttavat olevan varsin herkässä tilassa. Huomenna sitten katsotaan minkälaista kenkää jalkaan voi sovittaa.

Jos harjoitusmaastot mitenkään korreloivat kisamaastoon, niin kyllä vaativa rykäisy on edessä! Viimeistään nyt kannattaa jokaisen uhohtaa Mikkelin laukkarata ja keskittyä olennaiseen. Kytäjällä ei maastossa painella urku auki, mieluumminkin mottona voisi olla "Kävellen olisit jo perillä". Pienipiirteistä, peitteistä ja hidaspohjaista. Sellaista se taitaa olla tyypillisesti. Rastilippu ei täällä ole mikään majakka joka loistaa naapurivaaran rinteelle asti, vaan kiven tai jyrkänteen juurelle viritetty kontrollimerkki helposti jää vierellään kasvavien kuusten ja katajien varjoon.

Eräs seikka, joka selkeästi tuli harjoituksessa esiin, oli korkeuskäyrien merkitys. Täällä pinnanmuodot ovat jyrkkiä, ja jokainen käyrä todella pitää ottaa huomioon. Usein olimme koko sonnilauma mäellä aivan liian korkealla bongaamassa jyrkänteen juurta, kun jyrkänne todellisuudessa oli selvästi alempana. Ja jos karttaan jyrkänne on merkitty, niin kyllä sillä kohdalla maastossa todella on sellainen kallioseinämä, että sen alaskiipeäminen on vaikeaa. Monesti tuli juostessa eteen sellaisia nousuja, että jossakin muualla se olisi jo laitettu jyrkänteeksi, mutta täällä sitä kuvaamassa on pelkästään korkeuskäyrä.

Hyvä kun saatiin harjoitus pidettyä, siitä kiitos Juhalle. Vielä on vhän aikaa totutella jalkoja kivikkoihin ja juurakkoisiin polkuihin.

Kesät talvet, satoi tai paistoi

10

mr. * wrote:
JV wrote:

Moro,

JV

Jotenkin mulla on sellainen aavistus, että ton Jukolatreenin olis voinut tehdä myös Iso-Taruksella?? wink

Ei kyllä mä olin ihan tosissani että tuo maasto on omalla tavallaan todella hienoa. Se on vaan samalla myös ihan sikavaikeeta.

Leiri saatiin pidettyä, kiitokset kaikille osanottajille. Mulle nämä harjotukset tuli ainakin tarpeeseen, etenkin eilinen yöreeni. Opettaa paljon, kun huomaa että rastiympyrässäkin voi (ja on jopa todennäköistä) näissä maastoissa pummata. Mutta on se sitten myös hienoa kun lippu löytyy tarkasti!

Yleisenä ohjeena jukolaan vois sanoa että vauhti pois, koko ajan kartalla ja etenkin viimeinen 100m rastille vaikka sitten kävellen jos ei ole aivan varma. Myös selkeä suunnitelma rastilta lähdettäessä on oltava tehtynä. Mäkien päällystät on mun mielestä parempikulkuisia kuin alustat, mutta niillä suunnistaminen ja varsinkin suunnassa pysyminen on paljon vaikeampaa kun jokapuolella on samannäköistä pientä kumpua. Samalla noususummaa kertyy ikäänkuin huomaamatta paljon. Suot on tosi märkiä ja niiden lähistöllä menevät polut etenkin - jossain paikoin olivat melkein juoksukelvottamassa kunnossa. Voi vaan kuvitella kun jukolassa urilla uppoo puoleen sääreen asti liejuun.. Onneks harjoituksissa jollain väleillä löytyi pitkospuita, kaippa ne on rakentaneet niitä jukolamaastoonkin.. big_smile

Katellaan josko jaksaisin vaik huomenissa tehdä tarkemman analyysin reittipiirroksineen tänne.

JV

11

Moi,

skannailin reenien kartat. Alla lyhyet sepustukset maastotyypeistä ja radoista.

Yötreeni:

http://www.paijat-rasti.net/kuvat/2010/yotreeni.jpg

Teknisesti erittäin vaikea, pienipiirteinen maasto yöllä. Kulkukelpoisuus varmasti parempaa kuin kytäjällä yleensä, paljon pieniä avokalliomäkiä, märkiä soita. Rastit ei ainakaan yöllä näkyneet kauas tiheiköistä. Vaikka kartassa näkyy paljon jyrkänteitä, niin maastossa niitä näkyy paljon enempi. Täällä on pysyttävä kartalla koko ajan, lyhyilläkään väleillä ei kannata alkaa höntyilemään vauhdin kanssa. Kuten koukeroista huomaa, ei ole helppoa ei.

Aamupäivän yhteislähtö hajonnoilla:

http://www.paijat-rasti.net/kuvat/2010/yhteislahto.jpg

Usmin kartan pohjoisosista löytyi sitten rytöäkin, mitä ei eteläosissa ollut. Korkeita mäkiä mitä varmaan kannattais kierrellä, ellei Jukolassa urat menis viivasuoraan kuten yleensä.. Samaistusvirheen mahdollisuuksia tulee tässä maastossa. Oli kuitenkin huomattavasti virheettömämpi treeni kuin yö.

Iltapäivän takaa-ajo treeni (lyhennetty):

http://www.paijat-rasti.net/kuvat/2010/takaa-ajo.jpg

Tällä kertaa kartta vaihtui Usmista Paarijokeen. Tämähän on tuttu maasto viime vuoden Uudenmaan rastipäiviltä. Maastona _todennäköisesti_ lähimpänä Jukolamaastoa. Raivuuta, vihreetä, suota, jyrkkiä rinteitä ja isoja jyrkänteitä. Hidas maasto siis. 14-15-16 välit on malliesimerkki Kytäjän maastosta: umpeen kasvanutta vanhaa aukkoa, mäkien päällystöiltä näkee nuorten puiden latvojen ylitse muttei kuitenkaan hahmota täysin edessä olevia mäkiä. Ja niissä mäkien väleissä ei sitten enää näekään yhtään mitään..

JV

PS: Ei ihan Iso-Tarusta kuitenkaan? cool

Komeilta näyttää maastot, tai siis kartat niistä maastoista. Se vähän huolettaa, että kun kaikki neuvot on ikäänkuin samansuuntaisia...VAUHTI POIS.

Mistä sitä vauhtia otetaan pois :kysymys: