1

Re: Iltarastit 2010

Ti 20.4.2010 - Tämän kauden iltarastit on sitten aloitettu. Tulokset ovat iltarastisivulla.

Vanhasta ohjelmaversiosta johtuen käsiaikojen syöttö ei onnistu hiirtä klikkaamalla, vaan hiukan vaikeammin ja lajittelukaan ei ota huomioon sitä, että 0-väliaika tarkoittaa käsiaikaa ja sitä ei pitäisi huomioida väliajoissa... No - korjataan, kun keritään, sanoi lammasfarmari.

Noin muutoin vaikutti siltä, että melko rennolla tyylillä itsekukin kylällä juoksenteli, paitti minä tietty kieli vyön alla, vaikka tämä olikin jo kolmas kerta juoksentelua tänä vuonna. Ja kaikki rastit löytyivät ilman pummaamista. Toivottavasti sama meno jatkuu ensi viikolla Taruksen maastoissa. Siis että en pummaa pahasti, niinkuin muistaakseni joskus viimevuonna Maakeskessä rataa tunar... mestaroidessa. Sehän se termi olikin - ratamestari. Kyllä nää tästä vähitellen mieleen tulee.

HUOMIO! Muistakaa irrottaa mtr:n paristo ennenkuin tungette sen tohon salkkuun, jossa on emittejä. Jos sattuu niinkuin talven korttelikupissa, että jokin emit on hiukan liian lähellä mtr:ää, täyttyy mtr:n muisti nopeasti ja sen jälkeen kaikki tulokset pyyhkiytyvät. Tämän vehkeen voi siis nollata ainakin kahdella tavalla laitetta hajoittamatta: ohjelmallisesti antamalla komento "clear" tai sitten laskemalla emit-kortti sen päälle ja unohtamalla se siihen siksi aikaa, kun rupattelee säistä ja muista.

2 (edited by tm 27-04-2010 22:44:52)

27.4.2010 Metsäkangas

MTR teki taas kepposet. Eli ei se talvellakaan tiltannut sen takia, että patterit olivat jääneet kiinni, vaan omaa vanhuuttaan. Elikkäs rasteilla mtr:n punainen valo, joka tavallisesti välähtää emittiä luettaessa, jäikin yhdellä kertaa palamaan. Patterin irrotuksen ja takaisinkytkennän jälkeen laite näytti toimivan normaalisti, mutta kun mtr:ltä luettiin dataa tietokoneelle, tuloksena oli 3 tietuetta, jotka nekin olivat täyttä sotkua. Patterin irrotuksen ja uudelleenkytkennän jälkeen mtr oli tyhjentynyt.

Tätä pikkusta vikaa lukuunottamatta laite tuntuu toimivan hyvin, sisäinen kellokin edistää vain 36 sekuntia viikossa eli alle 6 sekuntia vuorokaudessa eli alle sekunnin 4 tunnissa.

Jos laite alkaa ryppyilemään enempikin, pitänee harkita mtr-4:n hankkimista. Sehän ei näy maksavan kuin 729 euroa, vanha kirjoittimemme sentään pelittää uusien akkukennojen turvin hienosti.

Jos hommaamme mtr4:n, ei meidän tarvitsekaan hommata enää 136 euroa maksavaa 250 leimasinta, sillä sehän tuossa mtr-2:n kannessa nököttää ja näyttää toimivan (koska tuloksetkin kirjoittuvat kirjoittimelle. Siis muistiyksikössä on jotain vikaa, vikaa, vikaa. Ja täten seuramme kärsisi vain 695 euroa, mikä sekin on aikamoinen summa.

Jotta ottakaa kantaa ja tiedoksi jne...

ps. Tulokset ja kilometriajat väänsin nettisivulle käsin. Vaikka kirjoittaminen olikin vaikeaa, niin onneksi kilometriaikojen laskeskelu päässä oli helppoa kuin heinänteko.

EDIT: Tietty voisin yrittää tarkistaa mtr:n sisäisen pariston/akun tilanteen. Jos kysymys onkin siitä, että se alkaa menettää tehojaan. Tämä laite taitaa olla jo aika iäkäs.

3

Jahas...

Näyttää siltä, että sekä emit-kortteihin että lukijoihin  voi vaihtaa pariston. Paristo kestää noin 8-10 vuotta mtr-2 laitteessa. Kun paristo alkaa hiipua, jää valo palamaan pysyvästi ja sammuu myöhemmin itsekseen eli justiinsa niin teki seuramme mtr-2. Paristonvaihto siihen maksaa näemmä 15 euroa. Tästä rahastonhoitaja tykkää. mtr-2:n lämpötulostimen akun vaihto maksaa 69 euroa, joten teinpäs arvokasta työtä, kun viime kesänä vaihdoin sen itse. Taisivat uudet kennot maksaa jotakuinkin 20 euroa.

emitkortin paristonvaihto maksaa 26 euroa, joten meiän mykkä kortti taitaa lähteä paristonvaihtoon.

Hyvä Timo. Kaikki seuran hyväksi!

hmm...mutta täytyy nyt varmuuden vuoksi hieman seurata noita sun kilometrivauhteja, kun ole sitä mtr:ää kopeloinut. ettei se vaan jollain tietyllä kortilla...

5

MTR:n patteri vaihdettu. Saas nähdä, alkaako laite toimia. Eikös sitä tosiaankaan ole ennen vaihdettu? Millos toi laite oikein on hankittu? Jotta kestikö patteri kauankin? Onneksi to CR2032 on niin yleinen patterityyppi, että sellaisen löysi vajaalla neljällä eurolla R-kioskista.

Ps. Pieni muutos ensiviikon iltarasteihin. Ne juostaankin Velisjärven kartalla. Siis siinä maastossa, jossa viimeksi tuli pummattua oikein olan takaa.

6

Velisjärven tulokset tulossivulla

Alkaa uusi iltarastitulosohjelma olla aika valmis. Kaikki iltarastit tallennetaan samaan tietokantaan, josta tuloksia voi sitten mielensä mukaan napinpainalluksella julkaista. Ennen tiedostoon kirjoittamista tulossivuja voi tarkastella esikatseluruudussa ja jos eivät tulokset miellytä, niin voihan niille aina jotain tehdä!

Nyt vielä pitää toteuttaa tulosten luku lennossa tietokoneelle 250-lukijasta, niin tuloksia ja suoritustaan voi samantien ihmetellä ja verrata muiden saavutuksiin rastikoodi rastikoodilta. Samaa ohjelman palasta tulee käyttämään syksyllä myös kisaohjelmisto.

Hyvä, että rastikoodit ovat mukana väliajoissa :klap:.

Rastin 145 väliaikoja ei näy listalla eikä ollut minun emit-läpyskässäkään. Pelkäsin jo emitin temppuilevan, mutta olisiko syy ollut rastilankussa?

Hannu H

8 (edited by tm 07-05-2010 14:05:26)

mr. * wrote:

täytyy nyt varmuuden vuoksi hieman seurata noita sun kilometrivauhteja, kun ole sitä mtr:ää kopeloinut. ettei se vaan jollain tietyllä kortilla...

Ei kun kilometrivauhdit ovat upouuden irtimen (= "iltarastiaika") ominaisuuksia. Tietokantaan voisi merkitä, kuinka paljon yhdellä rastivälillä annetaan tasoitusta muihin nähden. Juu, että oikein hyvä kehitysehdotus. Tätä voisi soveltaa syksyn tasoituskisassa.

Esim multa voisi poistaa ajasta joka rastilla 30 sekuntia siitä, kun lähden hortoilemaan väärään suuntaan ja toisen 30 sekuntia, kun yritän käännellä karttaa oikein päin. Lyhyillä rasteväleillä aika voi mennä negatiiviseksi, mutta elämä on elämää, vaikka Päijran iltarasteilla se voikin joskus tuntua tieteiskertomukselta!

Edit: OHHOH... Olipas pieni bugi - kuten tavataan sanoa pienistä ohjelmointivirheistä. Uuden irtimen ominaisuuksiin näemmä kuului pyöristää kilometrit alaspäin eli 5,8 km = 5 km jne... Korjasin kuitenkin virheen, niin ei tartte ihmetellä, miksi kilometriajat ovat niin suuria. Niin ja siirsin korjatut tulokset nettiin.

9

haha wrote:

Rastin 145 väliaikoja ei näy listalla eikä ollut minun emit-läpyskässäkään. Pelkäsin jo emitin temppuilevan, mutta olisiko syy ollut rastilankussa?

Hannu H

Pimeä taitaa olla tai sitten kaikilla on emitissä rastikoodin 145-esto. Täytyy napata se erilleen ja viedä huoltoon - maksaa vähemmän kunnostaa leimasin kuin ostaa uusi.

10

Iltarastit 11.5.

Jaa - mun ylivoimahan näytti murskaavalta, kun lopputuloksia katselee. Väliajoista ei niin väliä, siellä se ei ollut niin murskaavaa, muut vaan tuna... pummas. Maasto oli hyvää siellä, missä ei ollut kivikkoa, risukkoa, harvennusta tai oksia maassa.

Tuloksista puheenollen - uuden ohjelman piti tuottaa tulokset nettivalmiiksi alle kahdessa minuutissa, mutta lopulta vei aikaa kolme tuntia ja vartti korjata ohjelmaa, jotta tuloksista tuli mieleiset ja jotta niitä ylipäätään tuli. Edellisöisen editoimissession viimeinen korjaus aiheuttikin katastrofin, joka pakotti kehittämään ohjelmaa edelleen. Samoin yhden lainaemitin kummallinen datasarja kaatoi tulosten arpomisen. Siinä menikin aikaa, että keksin, missä vika oli. Piti lisätä virheentarkistus emitaikojen laskentaan. Ainakin minun mielestäni olisi outoa, jos jonkun kilpailijan kohdalla aika muuttaakin yllättäen suuntaa. Tai sitten meillä on jotain ufo-ihmisiä keskuudessamme.

Samalla pääsin testaamaan hajontojen käsittelyä tuloksissa, kun Jorma oli ystävällisesti leimannut C-radan kolmosen A-radan ykkösen sijasta. No, sellaista sattuu ja siitä ei aina sakoteta!

Olen käyttänyt käyttöliittymän tekemiseen yleensä Trolltechin QT:tä. Sitten Nokia osti sen. The magical touch of "connecting people". Ja nyt sitten ohjelma kaatuu aika usein, kun sen pitäisi näyttää ruudulla tuloksia. Virhe näyttää tältä: "segfault at 11 ip 00779f58 sp bff1ab10 error 4 in QtCore.so[675000+15d000]". Pitää kai alkaa opetella jotain muuta graafista toolkittiä käyttelemään. Mutta QT oli hyvä aikaisemmin. Nyt muuten Nokia käyttää sitä puhelimissaan ja ehkä siinä syy onkin: mun tietokone ei ole kännykkä.

Iltaa,

Harmitti eri paljon, kun en päässyt rasteille. Mutta ehkä hyvä niin...en nimittäin olis halunnut 'hävitä' Timolle. cool

12

Maratoonari HaHa näytti Am-rintillä nopeutensa, ronssia, onnitteluni! Taakse jäi MM-ronssimies muutaman vuoden takaa Markku S. Mitähän muuten noi muutamat ukot aamuöisin sex... stex... sek... texsailee... voipää... eikun bee...

13

Olins mä se ufoihminen kun aikaa ei oo tuloksissa?
Mulla oli laina-emit?

14

IlpoS wrote:

Olins mä se ufoihminen kun aikaa ei oo tuloksissa?
Mulla oli laina-emit?

Itse itselleni vastaten, mun ajat täsmää kyllä täysin tuohon keskimatkan kolmossijaan... Kolmosrastin harhailua myöten...
Tulosluettelossa on vaan väärä nimi. Toisaalta kun katsoo tuloksia niin salanimi on ihan ok.

15

IlpoS wrote:

Tulosluettelossa on vaan väärä nimi. Toisaalta kun katsoo tuloksia niin salanimi on ihan ok.

Joo, tosiaan, silloin sen kolmen ja puolen tunnin rupeaman alussa vaihdoin nimen, mutta lopuksi unohdin vaihtaa sen. Nyt se on korjattu!

16

Huh Hah Hei!

Iltarastiohjelma alkaa olla hyvässä vedossa... nyt vaan tarvittais kannettava, jossa akku on hyvässä vedossa. Nimittäin eilen minulle toimitettu usb250-leimasinlukija toimii nyt iltarastiohjelmassa.

Kun ohjelma on käynnissä ja tuon modernin näköisen lukijan päälle asettaa emit-kortin, sujahtaa tiedot tietokantaan samantien. Saman kortin samaa suoritusta ei tosin lisätä kuin yhden kerran.

Tätä sitten testaillaan iltarasteilla ja vähän myöhemmin voidaan alkaa testailla kisaohjelmistoa. Periaatteessa kaikki palikat alkavat olla kasassa.

Minkähän nimen kisaohjelmistolle antaisi? Työnimi on ollut "otime" ja iltarastiohjelman nimi on ollut "irtime". Ehdotuksia otetaan vastaan!

'lottatime'
'longtime'
verylongtime'
'eternity'

tässä muutamia ehdotuksia...viitaten tietysti allekirjoittaneen omiin suorituksiin metsässä. ei siis päijät-rastilaisten suorituksiin yleisesti. 2))

TIMORI sanoista time ja orienteering - mitenkään tekijään viittaamatta tongue

19

Hmmm... tuo eternity herättää mielessäni jotain vastakaikua. Olikohan olemassa jokin suunnistusohjelmisto, jolla oli nimi etime tjsp...? lyhenne tietenkin jostain eternal timesta.

sitten taas  timore m (plural timori) =  fear, dread, worry, alarm

Kalenterissa seisoo, että meikäläinen pitää iltarastit ens viikolla Kaalisuolla.

Nyt, A- ja B-rata tehtynä voin sanoa, että onneksi ei tarvii juosta siellä kellon kanssa kilpaa... 2))

No onhan siellä vähän hyvääkin maastoa, mutta silloin yleensä on ajautunut pahasti sivuun.

Mutta rastit on metsässä ja nyt on hyvä kokeilla sitä JV:n ja kumppanien Jukola-ohjetta...vauhti pois (ihan kuin tuolla edes kovaa pääsisi), koska vaikeeta tulee olemaan. Hieman jopa huolestuttaa, että tunnistaako Timon ohjelmisto riittävän pitkäaikaisia suorituksia. :kysymys:

*

21 (edited by JV 08-09-2010 21:28:43)

Moro

Iltarastikausi näkyy padasjoella päättyneen, mutta onko tänä vuonna ollenkaan seuranmestaruuskisoja..?

Tulipa vaan mieleen kun täälläkin on huomena karkkilan kaupungin mestaruuskisat -> plakettia hakemaan! cool

JV

JV wrote:

Moro

Iltarastikausi näkyy padasjoella päättyneen, mutta onko tänä vuonna ollenkaan seuranmestaruuskisoja..?

Tulipa vaan mieleen kun täälläkin on huomena karkkilan kaupungin mestaruuskisat -> plakettia hakemaan! cool

JV

Jaa eiks noi ollukaan sm-kisat. hö. turhaan panostin sen lopun, että ronssia napsahtais. no, sainhan mä senään timon päänahan...

terveisin
sekunti-simo

23

mr. * wrote:
JV wrote:

Moro

JV

Jaa eiks noi ollukaan sm-kisat. hö. turhaan panostin sen lopun, että ronssia napsahtais. no, sainhan mä senään timon päänahan...

terveisin
sekunti-simo

Ai ne on käyty jo.. no pitää sitten vaan tyytyä tähän kaupungin mestaruuteen big_smile

JV

JV wrote:

Ai ne on käyty jo.. no pitää sitten vaan tyytyä tähän kaupungin mestaruuteen big_smile

JV

Heh, joo mäkin nappasin heti uuden asuinkunnan mestaruuskisoissa komiasti kakkos tilan! Tiukan taistelun jälkeen jäin vain jotain18 minsaa voittajasta tongue Ja nyt kaikki vääräleuvat heti luulee, että oli vaan kaks osallistujaa. No en mä nyt sentään missään pikkukunnassa asu, täällä on massaa... Oli muuten Jukolan jälkeen eka suunnistus.

Mitenkähän noiden kisa ilmoittelutouhujen käy, kun Metson filtterit pitää nykyään verkkovihkoa pelaamiseen liittyvänä sivustona. Pitääks tässä nyt sitten omalla ajalla ruveta talkoita tekeen mad

-Ippe

Ippe wrote:
JV wrote:

JV

Heh, joo mäkin nappasin heti uuden asuinkunnan mestaruuskisoissa komiasti kakkos tilan! Tiukan taistelun jälkeen jäin vain jotain18 minsaa voittajasta tongue Ja nyt kaikki vääräleuvat heti luulee, että oli vaan kaks osallistujaa. No en mä nyt sentään missään pikkukunnassa asu, täällä on massaa... Oli muuten Jukolan jälkeen eka suunnistus.

Mitenkähän noiden kisa ilmoittelutouhujen käy, kun Metson filtterit pitää nykyään verkkovihkoa pelaamiseen liittyvänä sivustona. Pitääks tässä nyt sitten omalla ajalla ruveta talkoita tekeen mad

-Ippe

eli meillä on mestari, kakkonen ja kolmonen.... 3))

ps. onko sulla tietoo missä mun lamppu matkustaa...sm-yö on kolmen viikon päästä :kysymys:

mr. * wrote:

ps. onko sulla tietoo missä mun lamppu matkustaa...sm-yö on kolmen viikon päästä :kysymys:

Ai, mä olin tulkitsevinani joistain viesteistä, että sun kausi olisi ohi... Lampun sijainnista en tiedä, olisikohan matkahuolto hukannut sen 2)) No saat kuulemma lainaan sen Asserin nykyisen mallin, jos tarviit.

-Ippe

Ippe wrote:
mr. * wrote:

Ai, mä olin tulkitsevinani joistain viesteistä, että sun kausi olisi ohi... Lampun sijainnista en tiedä, olisikohan matkahuolto hukannut sen 2)) No saat kuulemma lainaan sen Asserin nykyisen mallin, jos tarviit.

-Ippe

...ai kausi ohi...siinä sitä taas näkee netin luottettavuuden... tongue

kyllähän sitä nykyistä (tulevaa vanhaa) mallia vois sm-yössä testata. sitä ei varmaan oo noissa vauhdeissa vielä testattukaan. lähinnä siis jyrkissä käännöksissä ja tiukoissa kiihdytyksissä. kuinkahan sen mallin sais tänne periferiaan. 24.9??

28

Kevätkausi aloitettiin Angelniemen kisoissa Halikossa, vai lienekkö Salon kaupunkia nykyisin, ei kuitenkaan Angelniemessä, jos maantietoa ymmärrän. Jolkuteltiin yhteislähtökisa. Alku keskusrastille peräkkäin kuin köyhän talon (True Finn House) porsaat. Huutelin sieltä perältä kärjelle, että ottavat hangessa lyhempää kävelyaskelta, että perällä jaksetaan samoihin jälkiin. Kallioalueet ylhäällä olivat lumettomia ja oikeesti lumesta ei juuri ollut haittaa. Jäljet näkyivät, niitä meni sinne tänne, niin, että piti itse suunnistella hajonnoilla. Eka kisa seittemänkymppisissä kotomaassa ja tunne oli, että kyllä vauhti on pudonnut uudessa sarjassa. Osalla vanhuksia se oli kävelyvauhdin luokkaa. Niin, että ikääntykää pojjaat tänne, niin ei tarvi koohottaa kauheesti. Riittää kun kävelee karttaan piirrettyä viivaa pitkin ja leimailee aina lipun kohdalla. Tuloksena kisasta kolmas sija kahdeksantoista papan joukossa. Kiitos vain Väiski ja muut onnitteluista. En oo kunnossa mutta ei näyttäneet toisetkaan olleen. Kunhan Veijo tulee kisoihin Joensuusta niin toista vauhdista koetaan ja tiedetään. Terveisiä vaan kahdeksan vuotta Padasjoella majailleelle miehelle.
Ai niin, lähdetään joukolla aloittamaan iltarastikausi puheenjohtajamme rasteilla Kullasvuoressa Pääsiäisen jälkeen tiistaina! J.