Re: Suunnistuskerho 2010
Alkaa noi mukulat varttumaan siihen ikään, että voitaisin polkaista pystyyn jonkin sortin suunnistuskoulu.
Suunnistuskoulu onkin suunnistuskerho ja sitä pidetään torstaisin kenties noin klo 16.30 - 17.00 alkaen ja se kestänee puolisentoista tuntia. Suunnistuskerhossa on osallistumismaksu, lieneekö 25 euroa sopiva? Toisaalta pitäisi kysellä, tarvitaanko tähän myös vakuutus. Se voi nostaa hintaa hieman. Ehkäpä suunnistuskerholaisille otetaan nuorisopassi vai miksi sitä kutsuttiin? Kalliimmassa versiossahan on mukana vakuutuskin - ja kun on lisenssi kunnossa, voipi kerholainen osallistua vaikka am-kisoihin.
Tavoite ja tarkoitus: oppia jotain kartasta, kompassista ja ilmansuunnista, oppia liikkumaan metsässä ja tutustua hienoihin paikkoihin lähiseudun maastoissa. Siinä samallahan tulee kivaa liikuntaa.
Paikka voisi aluksi olla Kullasvuoren koulun ympäristö, mutta kunhan nähdään montako kerholaista on mukana, niin aluetta voisi laajentaa Metsäkankaan ja Taulun kartoille, lähtö olisi kuitenkin aina Kullasvuoren koululla.
Suunnistuskerhossa tutustutaan karttaan ja karttamerkkeihin katselemalla ja piirtelemällä ja sen lisäksi käydään metsässä katsomassa, miltä ne näyttävät luonnossa - tällaisia soita, tuollaisia kiviä ja muita maastonmuotoja. Metsässä voidaan leikkiä myös liikuntaleikkejä ja joskushan olisi kiva syödä eväitä.
Kompassinkäyttö: opetellaan kääntämään kartta oikeinpäin kompassin avulla ja opetellaan ilmansuunnat. Kompassilla voidaan etsiä aarretta ohjeiden mukaan - "mene etelään, kunnes vastaan tulee kivi, jatka länteen, kunnes törmäät puuhun jne..."
Polun seuraaminen voi olla sopiva haaste. Viuhkasuunnistus on jo sopiva harjoitus jossain vaiheessa varsinkin selkeässä maastossa.
Kaikenkaikkiaan suunnistuskerhossa opetellaan suunnistukseen liittyviä taitoja rennolla tyylillä enimmäkseen leikkien ja retkeillen.
Tietynlainen tavoite jossakin vaiheessa voisi olla, että kerholaiset kulkisivat joskus kesällä iltarastien C-radan pareittain ilman ohjaajaa (tai ohjaaja voi seurailla kauempana). Tämä edellyttää kyllä sitten sitä, että radasta on tehty riittävän helppo ja tietenkin sen, että kerholaisten vanhemmat olisivat sen verran aktiivisia, että tulisivat joskus iltarasteille.
Ikähaarukaksi olen ajatellut sellaista, että osallistujan täytyy jo osata lukea eli ekaluokkalaisista ylöspäin. Yläikärajaa ei kai tarvitse asettaa, samoja juttuja kuitenkin vanhemmatkin voivat opetella tai sitten opastaa nuoremmille.
Kerho jatkuisi viikottain vaikka toukokuulta elokuun alkuun saakka...? Tosin ainakin yhden heinäkuisen viikon olen ohjaajana lastenleirillä.
Miltä kuulostaa? Ehdotuksia otetaan vastaan ja tavoitteita tarkennellaan.
Ja silleenhän minä tämän olen ajatellut, että itse olisin aina mukana vetämässä kerhoa, kun siihen sattuu olemaan meidänkin poppoosta 1-2 halukasta. Tietty siellä voisi ainakin joskus olla mukana muitakin ja ehkä olisi parasta, että ohjaajia olisi aina kaksi kerrallaan. Saahan niitä enemmänkin olla, mutta luulen, että resurssit on kortilla. Tietysti, jos kerhoon sattuisi tulemaan jonkinlainen yleisöryntäys, pitäisi kai värvätä joku vanhempikin mukaan valvomaan, jottei yhdelle ohjaajalle tule liikaa valvottavia.
t. Timo