1

Re: Reenaaminen

Moro!

Ekaksi kommentti näille sivuille. Olen vanhoillinen ja edelleenkin tykkään, että aikaisempi palsta oli mukavampi. Sinne syntyi keskustelua jne. Olisiko mitään mahista kehittää tästä nykyisestä versiosta kevyempää ja helpommin seurattavaa?

Ja sitten reenaamiseen ja omaan historiaan.

Kävin su iltana hölkkäämässä pikkasen. Kunto oli juuri niin heikko kuin osasin odottaa lähes kuukauden levon jälkeen. Eli 5. osuus kutsuu.

Kävin ma iltana juoksemassa (aikaa oli vähän, tulikin juostua kovaa 30 min) yhteensä 45 min, joista 30 min "tosi kovaa" pururadalla, kilometrivauhti uuden Suuntoni mukaan oli 4 min 30 s kilometriä kohden. Huh huh, edelleen 5. osuus kutsuu.

Kävin ti iltana juoksemassa yhdessä Garyn ja Manun kanssa 1 h 30 min. Tulikin juostua melko kovaa ko. lenkki, keskivauhti oli 4 min 47 s kilometriä kohden. Syke oli koko ajan 147 lyöntiä minuutissa. Huh huh, Manulla se oli 122. 2 min lenkin jälkeen mulla syke oli 112 lyöntiä ja Manulla 77 lyöntiä. Huh huh, mikä ero. Ehkä se, että toinen on rankilla 5. ja lauantaina erittäin vahvoilla SM-pitkillä, kun taas tämä toinen sankari keskittyykin vain edelleen Jukolan 5. osuudelle smile)

Tulevaisuus:

Tänään ajattelin mennä hölkkäileen jonkun reilun tunnin, ehkä 1 h 15 min rauhallista, osittain jopa kävelyä.

To ajattelin juoksuttaa Virkin Veikkoa 1 h 30 min rauhallisesti.

Pe ajattelin käydä vaikka rullaluistelemassa tunnin verran.

la ajattelin mätkyttää aamulla 2 h 30 min rauhallisesti ja ip palautella rullailemalla 30 min

su pidän krapulapäivän ja katselen viikon harjoitusdataa tietokoneeltani, jonka pitäisi näyttää viikon saldona vähintään 9 tuntia. Ehkä jopa 10,5 tuntia, jos kuitenkin lähden juoksemaan su.

Elikkäs kiire on kova päästä kuntoon, tavoite on juosta Jukolassa ykkösporukassa ja kenties se 2. osuus. Ennen kuin siihen suostun, minun on oltava sellaisessa tikissä, että tuo lenkki Manun kanssa menee syketasolla 133 ja vauhdin pitää olla max 4.36. Utopistista, mutta ei mahdotonta. Aika näyttää.

Nipa

hyvä!

mies reenaa.  :kumarran:
mä oon kipee. näin se vaihtuu, darn.  sad

*

ps. mun mielestä keskustelupalsta on nyt hyvä. seurattavuus on paras mahdollinen etc. keskustelu on vähintään yhtä vireää/laimeaa kuin 'vanhoinahyvinäaikoina'.

3

Nipa wrote:

Moro!

Ekaksi kommentti näille sivuille. Olen vanhoillinen ja edelleenkin tykkään, että aikaisempi palsta oli mukavampi. Sinne syntyi keskustelua jne. Olisiko mitään mahista kehittää tästä nykyisestä versiosta kevyempää ja helpommin seurattavaa?

Mun mielestä tää on ollut helpommin seurattava kuin se entinen. Kyllä täälläkin syntyy keskustelua ja se on siis mahdollista. Se on vaan asennekysymys.

Nipa wrote:

Ja sitten reenaamiseen ja omaan historiaan.

Tota tekstiä kattoessa tulis mieleen, että kyllähän sä aika paljon treenailet. Ootkos koskaan kokeillut sellasta tositehokasta treeniä (vaikkapa vaan kolme viikoa, kun en tiedä malttasitko tehdä sitä täyttä puoltatoista kuukautta): 1) Treenataan hiukan vatsalihaksia ja vartalon lihaksia ylipäätään jonkin aikaa ja venytellään 2) juostaan lenkki mahdollisimman hitaalla vauhdilla ja lyhyellä askelella ja ihan vaikka täysi tunti (Ja välillä vaihtelun vuoksi vaikka toinenkin tunti). Tätä tehdään vähintään joka toinen päivä, mieluiten viisi kertaa viikossa. Vähitellen mukaan voi ottaa rasittavampia jaksoja, esim. ylämäessä ei hidasta vauhtia lainkaan. Loppupuolella harjoittelujaksoa voi lenkille sijoittaa pari kilometrin vauhdikkaampaa vetoa (= ei kuitenkaan täysillä).

Tämän totuttelujakson jälkeen alkaa sitten varsinainen harjoittelu, jolloin juostaan lyhyempiä vauhdikkaampia lenkkejä ja pidempiä lenkkejä, joilla voi kokeilla välillä täyttä vauhtia peräti 20 metriä, Ja tietenkin sitten mukaan jokin pidempi lenkki, esimerkiksi 35 km. Eli lisätään vaihtelua ja tehoa, mutta ylirasittumista vältetään kuin ruttoa.

Jukolaa ajatellen voisit vetää noita tosihitaita harjoituksia pari viikkoa ja sitten lisätä tehoja eli nopeatempoisia osia lenkkiin. Ja tietysti sitten jokunen täyttä vauhtia niin pitkälle kuin jaksaa eli ennen Jukolaa kerkeis yhden tuommoisen (mikä voikin olla riittävä).

Nim. kaikkea on kokeiltava

PS. Tiedän kyllä, että hyvistä (?) ohjeista ei ole koskaan iloa kenellekään - treenaa vaan rauhassa omien suunnitelmiesi mukaan!

Nipa wrote:

Hmm.. tänään on ollu aika vilkas päivä viestien suhteen...johtunee jukolan lähestymisestä. Vinkki Nipalle ja muille wannabe nöördeille: Lukemattomat viestit näkee kertaheitolla kahdella klikkauksella ja keskustelun seuraaminen on todella helppoa. Riittää vaan kun kerran käytät sen verran aikaa, että teet tunnuksen itsellesi ja määrittelet autologgauksen päälle niiltä koneilta(työ ja koti), joilta sivuilla käyt. Kai sä nyt kuitenkin sen verran iso pomo oot siellä Hooämmällä että sulla on oma kone eikä tarvi aina eri koneella netissä surffata? 1))

Nipa wrote:

Kävin ti iltana juoksemassa yhdessä Garyn ja Manun kanssa 1 h 30 min. Tulikin juostua melko kovaa ko. lenkki, keskivauhti oli 4 min 47 s kilometriä kohden.

Kovia km-aikoja se mies vaan heittää tiskiin suoraan sairasvuoteelta... Katselin vähän harjoituspäiväkirjaani, jota olen kohta pitänyt vuoden. Ei löydy meikäläiseltä yhtään lenkkiä alle 5 min/km vauhdilla... Ehkä mun onkin vaan parempi keskittyä tällä vaudilla kolmosjoukkueen lyhyeen osuuteen sad Parin viikon päästä pitäis juosta coopperi, jos sitä jo silloin pääsis alle viiden minsan cool

Harjoituspäiväkirjan silmäily kertoo myös sen, että viimeisen 50 viikon aikana olen reenannut 220 tuntia. Pitäisköhän kokeilla tota nimim. kaikkea on kokeiltavan vinkkiä, jos vaikka sitten lähtis kulkemaan hmm

Ex-kyykyttäjä

5

Huomenta,
Nipalle terveisiä, että kun kerran me perhe Lahtinen ollaan opittu käyttämään tätä uutta keskustelupalstaa ja todettu se erinomaiseksi niin sitä oppii kyllä käyttämään kuka tahansa muukin...:)

Merja

Moi,

Minusta nämä keskustelusivut tuntuvat nyt  paremmilta kuin aluksi, johtunee tottumisesta.
Mutta pienenä kommentina keskustelun osa kisaraportit on ok! Minusta vapaakeskustelu voisi olla vain vapaakeskustelu, ilman lisäaiheita, jos mahdollista!
Tai siten, etä aiheiden määrä vapaassa keskustelussa pysyisi kohtuullisen suppeana seuraamisen ja kommentoimisen helpottamiseksi - ei tulisi aiheita yhtäpaljon kuin kommentteja.:)
Tämä koskee myös WWW sivuista käytyä keskustelu, mihin tämäkin viesti lienee kuuluisi.

Mutta kaikestaan sivut ovat erinomaiset, sillä onhan se niin että vanhakin koira oppii uusia temppuja! big_smile

t. Vesa

7

vvirkki wrote:

Moi,

Minusta nämä keskustelusivut tuntuvat nyt  paremmilta kuin aluksi, johtunee tottumisesta.
Mutta pienenä kommentina keskustelun osa kisaraportit on ok! Minusta vapaakeskustelu voisi olla vain vapaakeskustelu, ilman lisäaiheita, jos mahdollista!
Tai siten, etä aiheiden määrä vapaassa keskustelussa pysyisi kohtuullisen suppeana seuraamisen ja kommentoimisen helpottamiseksi - ei tulisi aiheita yhtäpaljon kuin kommentteja.:)
Tämä koskee myös WWW sivuista käytyä keskustelu, mihin tämäkin viesti lienee kuuluisi.

Jou,

tästä jo äsken VVi:n kanssa keskusteltiinkin, mutta laitetaan nyt tännekin viestiä. Eli ensinnäkin tekninen toteutus sille, että vapaa keskustelu olisi 'kaikki viestit pötkössä' tyyppinen ei siis ole mahdollista tällaisella kolmeportaisella foorumilla ilman lähdekoodin ankaraa puukotusta. Yksinkertaisin ratkaisu 'vapaalle keskustelulle' on luoda vapaan alle oma otsikko pelkälle mihinkään liittymättömälle keskustelulle, jonka alle sitten kirjoitettaisiin kaikki sellaiset viestit mitkä eivät liity mihinkään erityiseen aiheeseen. nimeksi esim 'paskanjauhantaa' tms. Kuitenkin nyt täällä vapaassa on paljon hyviä teemaotsikoita, esim Timon perustama 'suunnistusvinkkejä' joka mun mielestä on hyvä olla omana otsikkonaan, jotta asiasta kiinnostuneiden ei tarvii alkaa plärätä yhdestä ainoasta otsikosta vanhoja aiheeseen liittyviä viestejä. Samaten iltarastiotsikko on hyvä, jatkossa kaikki iltarasteihin liittyvät jutut voi kirjoittaa tuon yhden ja saman otsikon alle. Alunperin taisin tuonne ilmoituksissa oleviin käyttöohjeisiin kirjoittaakin, että ÄLÄ avaa uutta otsikkoa jos aiheesta on jo olemassa otsikko, vaan kommentoi siihen jo olemassaolevaan.

Keskustelun vilkkauteen tämä uusi palsta tuskin on vaikuttanut negatiivisesti, sillä yli 200 viestiä vähä yli kolmessa kuukaudessa on aika paljon.

- JV -

PS: Ainiin reenaamisestahan tässä piti puhua.. No onhan tässä nyt vähän reenailtu, korostan sanaa 'vähän'. wink NettiHPK:n täyttöinto näkyy monilla alkuinnoistuksen jälkeen laantuneen, taitaapi olla enää Ippe ja mä, jotka aktiivisesti sitä täyttää, harmi homma sinänsä.

8

Moi!

Juu, en mä sitä tarkoita, että nämä huonot olisi. Eniten se on juuri asenteesta kiinni tai ehkä paremminkin halusta. Haluan vaan förbättra litet smile Elikkäs tuo VVi:n ja Juhan esitys olis ehkä siihen tyyliin mitä haluan. Meillä on hienot Global systeemit täällä töissä ja nuo asetukset vaan ei oikein onnaa.

Ei mulla ole yksinkertaisesti aikaa plärätä kaikkia viestiketjuja auki, mihin on tullut päivityksiä. Itse kun olen konttorilla, käyn netissä ja haluaisin saada yhdellä silmäyksellä näkymiin asiat, mistä keskustellaan juuri nyt. Sitten tuttuun tyyliin haluan heittää kommentit sinne ja homma sillä selvä. Mutta minä olen minä, vaikea tapausko smile Ehkä, mutta kuukausi sitten pistin yhden salibandyn liigajoukkueenkin tiedotuksen melkoiseen myllerrykseen (mitäs kysyivät) smile

Mitä reenaamiseen tulee, niin nuo nimerkin vinkit ovat ihan hyviä. Pätee varsinkin sellaiseen kaveriin, jolla ei ole vuosikymmien pohjia kestävyysurheilusta. Ja tottakai rytmitän tekemisiäni Jukolan lähestyessä ja vauhti kasvaa koko ajan. Olen ennen painellut lenkkejä vain oman tuntuman mukaan, mutta nyt tuo Suunto on melkoisen hyvä apuväline. Eilenkin kun juoksin 1 h 30 min, niin kävin kalibroimassa mittarin näyttämään oikein, keskivauhti oli 5 min 10 s kilometriä kohden ja syketaso pysyi koko lenkin 135 lyönnin pinnassa.

Eli itse olen siinä tilanteessa juuri nyt, että saan itseni hyvään iskuun, mutta se vaatii hurjia määriä (ylirasitusta tietysti välttäen) pitkiä lenkkejä. Tätä vaihetta kestää ainakin seuraavat 1,5 viikkoa ja sen jälkeen tuntimäärät tippuvat ja vauhdit nousevat. Viimeisen viikolla ennen Jukolaa pitäisi maanantaina olla jumissa ja johan kulkee sitten lauantaina smile

Edelleen aikataulussa, jalat kestävät, fyysinen vireys hyvä, paikat eivät jumissa ja sykkeet normaalit. Täältä tullaan, tänään rullaileen rauhallisesti Sirpan kanssa varmaankin 1 h 15 min ja huomena aamulla Garyn kanssa 2 h 30 min rauhallisesti.

Nipa

9

Meikäläisen tehoharjoitteluun kuuluu tällä hetkellä lähes päivittäinen juoksulenkki. Takana on jo yhden päivän harjoittelu smile Tänä iltana pitäisi juosta toinen lenkki. Ja kun vaimon kuntopohja alkaa petraantua, lisäämme matkaa. Idea on laittaa lapset nukkumaan ja sitten lenkille!

Aikomus on juosta vähintään 2 km joka päivä, jos säät sallivat tongue Ja iltarasteilla tulee sitten rastien vaikeudesta riippuen pidempi lenkki. Näiden harjoitteiden avulla sitä tähdätään aluksi lenkkivauhtiin 4:30/km ja syksyllä pitäisi saada johonkin 4:15/km sanotaan --- ööö tota ainakin toi 4 km testilenkki. Milloinkas kirmataan se? (tosin ei tee mieli nyt, kun on vielä ihan surkeessa kunnossa, mutta joskus kesäkuulla?)

Hyvää lihastreeniä on kaivaminen ja maansiirto kottikärryillä. Toinen vielä hauskemmalta tuntuva treenimuoto on työnnellä vanhaa kaivonrengasta löysän mullan päällä. Eipä tartte käydä punttisaleilla, jos tämmöstä usein pääsee tekemään.

Ja pistäkääs nyt niitä suunnistusvinkkejä tonne asianomaiseen aihepiiriin, ettei mun tartte neuvoillani johtaa teittiä muita ja varsinkin aloittelevia suunnistajia ojasta allikkoon...

Reenaamisesta puheenollen, vol2 meni erinomaisesti osallistumisen vähäisyydestä huolimatta. Ippe oli messissä mukana ja talkoot tuli tehtyä etuajassa reenaamisellekin jäi näin aikaa. Perjantaina hölköteltiin saunalenkkiä, lauantaina paiskottiin töitä ja sunnuntaina oikein kunnon 90min tiputusreeni. Taitovalmennuscoach toteaa Ipen suunnistuskunnon olevan paranemaan päin ja vauhtikin oli paikoitellen jopa reipasta wink Kiitoksia osanotosta vielä kerran! Ja tänään Hyvinkäällä testataan Usmin maastoa...

mitä!!

onko ipen vauhti ollut jo paikoitellen reipasta.:P pahus. mihin mies vielä ehtiikään (?)

*

Vahvistuksen vauhti ei tosin eilen ollut ollenkaan reipasta kun tiputtajaksi tuli uusi personal trainer :argh1: Iltarasteillekin piti mennä juosten, vaivaiset 5 kilsaa suuntaansa...

13

Moro!

Jaahas, viime viikon maanantaina alkoi uusi tuleminen. Viikon saldo oli 8 h 30 min reeniä, josta juoksua 7 h 30 min.

Uusi viikko on nyt jo pitkällä. Tällä viikolla on edetty seuraavasti:

Maanantaina juoksua 1 h 10 min, syke alussa 135 (vauhti 4.40 min/km) ja viimeiset 20 min 146 (vauhti 4.20). Aikasta helppoa, aika loppui kesken.

Tiistaina juoksua 1 h 10 min, syke koko matkan 132 (vauhti 5.00). Vähän alussa tuntui huonolle.

Keskiviikkona Manu houkutteli pikkasen reippaammalle 1 h 30 min lenkille. Tuloksena oli todellakin pikkasen reippaampi lenkki, keskisyke 156 (vauhti 3.56) yhteensä 1 h 7 min ja viimeiset 2 km 3.36 min/km. Joopa joo, äijän kunto nousee!!!!

Torstaina Manu houkutteli helpolle 2 h lenkille, meikä olisi jaksanut, mutta kaveri lopetti kesken. Tuloksena 1 h 35 min, keskisyke 132 ja vauhti 5.15 min/km

Perjantaina huilin.

La juoksen tod.näk. maalla 2 h 30 min

Su juoksen tod.näk maalla 1 h 40 min

Ma on Paloheinäsprint+lenkki, juoksua 1 h 30 min

Ti juoksen 2 h 15 min

Ke huilin

To teen vauhtileikittelyn 1 h

Pe rullailen 1 h 30 min

La juoksen 1 h

Su tykitän Orimatilassa

Ma huilin

Jne

Nipa

heh,

mieshän suorastaan kerjää pitkää osuutta. lol

*

15

Mo!

Aikataulussa ollaan, viikonloppuna hyvät lenkit ja alkuviikko mennyt myös tavoitteeseen. Huomena huilitaan ja torstaina rullaillaan!

Nipa

Jahas, näytti nelosrasti olleen kova paikka pojille hmm Pistetään nyt vertailutulokseksi keskiviikon näyttö Käpylännummen kangasmaastosta, jossa allekirjoittanut kellotti 7,2 kilsaa aikaan 5.48 /km pummeineen. Kahta pummia lukuunottamatta vauhti olisi ollut 5,24 /km big_smile Trainerin painostus alkaa tuottaan tulosta...

cool

Ippe wrote:

Parin viikon päästä pitäis juosta coopperi, jos sitä jo silloin pääsis alle viiden minsan cool

Moi!

Jotain tollasta tuli lupailtua taannoin... Nyt uskaltaa jo tuloksenkin paljastaa, kun Jukolan ykköstiimi on julkaistu cool Eilen tuli sitten coopperi rykästyä ja viiden minuutin "haamuraja" kilometrivauhdissa alittui reippaasti. Jopa niin reippaasti tuli juostua ensimmäisen kerran yli 3 km coopperissa :ole:

Ippe

Jaa niin kuinkas paljon mä sit juoksin... Lukuisille kiinnostuneille tiedoksi, että tulos oli tarkalleen 12 minuuttia 3))2))1))

18

Moi!

Jaahas, vajaat kaksi viikkoa on jäljellä kauden pääkoitokseen. Aika siis alkaa pikku hiljaa löysäilemään ja keventään harjoittelua ja samalla kaivamaan tehoja esiin kuin villasukkia piirongin laatikosta wink

Tämän vuotinen projekti on ollut itselle varsin mielenkiintoinen. Kovalla tsemppaamisella ja hyvillä harjotteilla olen kuin olenkin saanut itseni melkoisen hyvään kuntoon. Vauhdeissakin on menty parhaimmillaan isoissa alamäissä reilusti alle 3 min/km smile

Tällä viikolla tänään 2 h, huomena vauhtikikkailua, ke ja to lepoa.

Nipa

19

Joopa joo, meinasin mennä juokseen pitkät iltarastit Luukkiin tänään, huomenna lepo, ke kuntotesti ja to TEA suunnistus pe voimaharjoitus, viikonloppuna  ehkä kevyt VL , jos grillaamisela kerkiää

Ensi viikkolla vain kevyttä ja yksi TEA suunnistus.

t. Vesa

20

Moron

Nyt täytyy kyllä myöntää että mä olen armottoman huonossa kunnossa! Kävin tänään testaamassa kuntoani Rajamäen iltarasteilla Kiljavannummella, 6,6km rata aikaan 35.01 eli vauhti vaivaiset 5.18 min/km. Pummien syyksi voi tietysti tämän TODELLA heikon suorituksen yrittää vierittää, sillä ykkösrastista meinasin juosta ohi, onneks kuitenkin käänsin päätä ja näin rastin noin 20m takanani. Ja sitten se toinen vielä pahempi tötöily oli vähän puolenvälin jälkeen kun luin hätäisesti karttaa ja sukelsin polulta liian aikaisin metsään - melkein juoksin rastiympyrästä ulos! Tällä rastivälillä tuli muuten turpiin eräältä karkki-rastin kolmevitoselta peräti YKSI sekunti, eli pummi oli siis valtava! Mainittakoon, että loppuajoissa voitin kuitenkin tätä samaa sälliä noin 6 minuuttia.

Huonoa kilometriaikaa selittää myös osaltaan rytömaasto, yhdellä rastivälillä (vai oliko jopa kahdella, hmm..) joutui poikkeamaan optimireitiltä ja kiertämään nuorten mäntyjen kuivia alaoksia.

Kuntokin meinasi loppua kesken ja pahasti. Kaksi rastia ennen maalia oli ihan pakko ottaa leimauksen jälkeen kolme kävelyaskelta. No tämän pikaisen huilihetken turvin jaksoin kuin jaksoinkin laahustaa maaliin, jossa - häpeäkseni on pakko tunnustaa - nojasin uupumuksen vuoksi polviini ainakin 5 sekunnin ajan.

No mitenkö tästä nyt sitten eteenpäin? Siis mitäänhän tässä ei ole enää tehtävissä tämän onnettoman kunnon parantamiseksi muutakun lepoa ja pari kovaa vetoreeniä. Jukolassa onkin sitten pakko aloittaa rauhallisesti, jos laskis kilometrivauhtia vaikka noin puolella minuutilla tämänpäiväisestä, niin ehkäpä sitten jaksais jopa maaliin astikin ilman että tarvii ottaa niitä kolmea kävelyaskelta.

- JV -

PS: Oho, hymiöt unohtui. Noh, niitä saa jokainen ripotella tuonne oman maun mukaan.. cool

:klap: :klap: :klap: :kumarran: :kumarran: :kumarran: :klap: :klap: :klap:

*

22

Mo!

Elikkäs ankkuri alkaa olemaan varsin kovassa tikissä ja enää sille ei pysty tekeen muuta kuin pilaamaan oman vireensä. Hyvä homma, ja kun sitä samaa on myös 6. osuus, niin viestin loppupäähän on siis hoidossa.

Harmi, kun en itse lähtenyt tuonne juoksemaan, vaikka maanantaina kaverit koittivat houkutella. Ollut selkeästi loikkamaasto tai asialla ylivauhtinentaitoniekka. No meikä kävi hakemassa auton huollosta ja pelas fudista muksujen kanssa pihalla. 

Nipa

23

Tänään olikin sitten vuorossa karkki-rastin kuntorastit Pusulassa. Paikallisten mielestä rytömaasto ja surkee kartta; mun mielestä mieletömän upea fyysinen ja tarkkaa kartanlukua vaativa avokalliomaasto ja paikkaansa pitävä tarkka kartta. Tiedä sitten kumpi mielipide onkaan lähempänä totuutta.

No jokatapauksessa 5,2km rata (16 rastia) aikaan 34.37, eli kilometriajaksi tulee n. 6.40min/km. Ihan kohtuullisesti siis. Juoksu tuntui tosi pahalta, siksipä siis hölkkäilin vaan ja yritin lukea karttaa tarkasti. Tuloksena pummeja 0 minuuttia. Kerran tein 50m ennen rastia vajaan kymmenen sekunnin pysähdyksen kun luulin tulleeni jo rastin ohi.

Täytyy tässä kattoo, jos vielä ens viikon alkupuolella kävis hakemassa karttatuntumaa jossain iltarasteilla ja sen lisäks enää lyhyitä vetoja ja se on siinä.

- JV -

24

JV wrote:

Kuntokin meinasi loppua kesken ja pahasti. Kaksi rastia ennen maalia oli ihan pakko ottaa leimauksen jälkeen kolme kävelyaskelta.

Jos vielä palaan tähän tiistain katastrofaaliseen suoritukseen, niin nyt kyllä harmittaa että otin ne kolme kävelyaskelta mad

Jaa että miksikö, no just siksi! . Mennä nyt häviämään jollekin kolmevitoselle. argh2:

- JV -

25

Mo!

Juhalla itseluottamus kohdillaan, ankkuriosuus kunnossa. Tähtinen viikon nesteytyslomalla Bulgariassa, meinaa sitä, että kaveri tarvitsee kaikki tunnit mitä käytössä on ennen omaa osuuttaan palautumiseen, joten veivataanko osuuksia siten, että mä vedän 3. osuuden ja vesa 6. osuuden smile

Itse olin keskiviikkona juoksemassa Manun yllytyksestä sen kanssa Paloheinän pururadalla kovan lenkin. Sanoin, että tulen perässä niin kauan kuin pysyn, pysyin 500 metriä, jonka jälkeen alamäessä kaveri rullas niin pirusti, että ei meikä pysynyt. Ero pysyi samana johonkin 3 km kohdalle, jonka jälkeen se meni menojaan. No pääsin mäkin purulla alle 4 min km vauhtia, tarkalleen taisi olla huonoilla jaloilla ja melko alhaisella keskisykkeellä 3 min 52 sek kilometriä kohden. Alkuvauhti vaan oli niin pirun kova, eka kilsa vähän päälle 3 min, toka 3.20 ja kolmas 3.27. Sitten tulikin isot ylämäet ja meikä tilttas. Ai niin, manu polki sen 10 km aikaan vähän reilu 32 min.

No mitä tästä opimme ja hyödyin. Hyödyin sen, että oman kunnon eteen ei enää pysty tekeen juuri mitään, sillä tälla harjoittelulla (noin 6 viikkoa) olen ilmeisesti saavuttanut maksimivauhdin ja tästä eteenpäin vauhdin paraneminen vaatiikin sitten jo armottoman kovaa reeniä ja tuskaisia hikipisaroita.

Summa summarum: Ehkäpä tästä vielä saatetaan kerran koittaa "satsausta", sillä ensi vuonna SM-Sprint on Tuusulassa, melkein kotona siis ja tuohon väliin mahtuu vaikka mitä. Sillä kunto on nyt hyvä ja lenkit (eilenkin 1 h 30 min ilman mitään tuskaa, vauhdilla 4.20 vaikka piti olla lepoa) maistuvat erittäin hauskoille, tosin yksinhän mua ei lenkille saa wink

Näillä erää lopetan raportoinnin tähän otsikkoon, Jukolassa nähdään ja isketään.

Manageri voi vielä miettiä, että päästääkö se meikän 3. osuudelle vai noup?

Nipa

26

Moro!

Elikkäs tän otsikon alle myös vähän stooria.

Nyt onkin siten jo jokainen tehnyt kaiken, mitä jukolaan enää voi kuntonsa puolesta tehdä. Enää sitä ei saa kuin pilattua.

Itsellä tahti ja tavoite säilyi reenaamisen osalta varsin hyvin ja nyt kun Jukola-projekti on lopussa, niin on aika vissiin alkaa ihan tosissaan ruveta harjoittelemaan maratonille elokuuksi. Pohjat ovat hyvät.

Omassa harjoittelussa viime viikolla oli olemassa jo lieviä ylirasituksen oireita, torstaina leposykkeet eivät millään tahtoneet tippua alle 50 lyönnin ja pe olikin huilin ja nesteyksen paikka. Myös lauantaina pidettiin huilia osittain perjantain nesteytyksen jälkimainingeissa. Sunnuntaina sitten rykästiin jo 7 minuutin hiittiä täysillä (vauhdit olivat noin 2 min 45 sek kilometriä kohden) minuutin palautuksella ja siihen pk mätkytystä ja venyttelyä päälle.

Maanantaina kävisin ihan suunnistamassa reippaan lenkin Pirttimäessä. Tosin hakua tuli vähän liikaa ja juoksukin oli melko tukkoista. Eilen sitten venyttelinkin kunnolla ja ilokseni huomasin, että leposykkeet olivat laskeneet varsin mukavasti tasolle 41 lyöntiä ja olo kropassa tänään sen tuntuinen myös, että voisi vaikka radalle lähteä wink Vai mitä VVi? Tänään tehdään siis vika reeni ennen Jukolaa ja kauden H-hetkeä. Ja sitten laitetaan vaan kädet ristiin ja toivotaan parasta!

Raportointi tälle otsikolle loppuu tähän, sarja on päättynyt.

Nipa

27

Moi

Kävin eilen tekemässä viimeisen kovan harjoituksen Jukolaan, Hiidenkiertäjien iltarastit Lohjalla Vaanilan kartalla. Maasto oli todellista suunnistusmaastoa - välillä pienipiirteisiä avokalliomäkiä, välillä armotonta risukkoa. Yritin juosta vajaatehoilla, suunnilleen samoilla tehoilla kuin mitä jaksais Jukolassa sen ankkuripätkän. 6,7km rata aikaan 1.03:38. Muutamia pikku rastinottovirheitä tuli ehkäpä parin minuutin edestä, johtuu varmaankin vajaatehoilla juoksemisesta kun eikös ne rallimiehetkin sano että jos vauhti ei oo täydet 100% niin herpaantumisia tulee helpommin cool

Em. virheiden lisäksi tein yhden 7 minuutin virheen (rasti 17) kun etsin väärässä paikassa olevaa rastia oikeasta paikasta. Rasti oli vihreässä mäessä olevassa jyrkänteessä about kaksi käyrää ylempänä kuin se oikea jyrkänne minkä löysin. Maalissa eivät osanneet sanoa tähän juuta eikä jaata, mutta ihan selvä tapaus se oli.   

Lopputuloksissa neljäs sija, 10 minuuttia Suomisen Mannelle, eli ilman tuota rastia väärässä paikassa ero olis ollut kolme minuuttia ja vauhti 8.21min/km, eli ihan kohtuullisesti tuohon maastoon. Jukolamaastoissa samoilla tehoilla juokseminen tarkoittanee n. 45s parempaa km-vauhtia, eli juoksen ankkuriosuuden 7.36min/km eli aikaan 1h54min. VVi saa siis korjata vaihtoaikatauluun mulle 14min lisää aikaa tongue

Ainoa huolenaihe on kipeytynyt kantapää, kun laitoin eilen suunnistuskengät jalkaan niin oikean jalan kantapään takaosaa pakotti. Kipu kuitenkin lakkasi turtumisen myötä jo kolmen kilometrin kohdalla joten ehkäpä saan Jukolassa juosta vikat 12km ilman kipuja cool

- JV -

PS: pakollinen loppukevennys (sori, ei mahda mitään...):

Nipa wrote:

10.6. - Näillä erää lopetan raportoinnin tähän otsikkoon, Jukolassa nähdään ja isketään.

15.6. - Raportointi tälle otsikolle loppuu tähän, sarja on päättynyt.

Ai, sää lopetat jo toistamiseen tähän otsikkoon kommentoinnin... nooh kolmas kerta toden sanoo, niinkö? wink

28

Moro!

Ei tässä mitään aikahyvityksiä anneta enää smile Jos juokset umpihangessa ja tuossa maastossa noin 8 min 20 s/km, niin juokset tosiaan Jukolassa 7 min 30 s/km, jos joudut polkemaan ilman uria. Kun otetaan uravaikutus ja joka tapauksessa rastien helppous mukaan, niin sitten vähennetään tuosta vielä helposti se 30 s/km eli ollaan noin 1 h 45 min vauhdissa. Ja kun otetaan vielä ne letkat mukaan, niin Juha pääsee VVi:n tavoitteeseen, vai kuinka on?

Meikä kävi tänään hölkkämässä 1 h 38 min ilman tuskaa.

Nipa(no 3. tai 4. kerta, ei sen niin väliä;))

moo,

mä olen käyny ny sitte lenkillä. tongue

jukolan jälkeen olen poltellut tollaset 5793 kcal...mitä se sitten tarkoittaakaan. argh2:

*

Tuohan meinaa, että äijä on juossut viikossa 5 kahden tunnin lenkkiä smile Vai tarkoitatko kenties, että olet selvinnyt korillisesta olutta sekä kossua ja tälläkin hetkellä kiittelet ja taputtelet maksaasi, että voi voi veikkonen, kyllä sinä taas ihmeitä olet tehnyt........

No voiko sitä sanoa reenaamoseksi, ku Sergion kanssa haeskeltiin iltarastien lähtöpaikkaa? Tulihan siinä ainakin alkulämmöt.

Moro!

Meikä pääsi eilen vasta klo 21.30 lenkille ja piti hölkätä 30 min. Ja kattia kanssa, juoksu kulki niin loistavasti, että tempsinkin erittäin kovan lenkin 25 min ja samalla kirjautin itselleni uutta historiaa sitten 5 vuoteen. Meinaan en ole juossut yhtään kovaa lenkkiä kesäsin tai syksyisin vuoden 2000 Jukolan jälkeen.

Lenkin jälkeen totesin, että kunto on melkoisen kova ja siten reeni-into on huipussaan! Mites muilla?

Nipa

noh,

julkaisen kuluneen viikon 'poltto'-arvot vasta kun viikko on täys. cool

*
ps. hesemon on hirmukunnos.

No ny viikko on täys.
Kuumeisesti odotamme...

mors,

kulutus oli romahtanut eli taloudellisuus on parantunut huimasti!

3440 kcal, tosin tässä ei ole mukana ns. 'markkinapolttoista' :ole:

*

mors,

juostu on...kisoissa ja muuten vaan...

viikko 27: 5026 kcal
viikko 28: 6492 kcal

tänään ei kyllä oikeen kulkenu. Villa ja Hegemon loikki niin kepeästi että oikeen harmitti... wink

*

37

mr. * wrote:

tänään ei kyllä oikeen kulkenu. Villa ja Hegemon loikki niin kepeästi että oikeen harmitti... wink

Enpä nyt käyttäisi  omasta laahustamisestani varsinkaan loppumatkasta termiä 'loikka' neutral

Taitaa olla FINillä ollut tänä vuonna liian lyhyet matkat kun tuollaiset ikämiehet polkee mut suohon kahden tunnin lenkillä. Ja mä sentään lepäsin melkein koko viime viikon! wink

- JV -

Ei kulkenut siis kellään. Mä pelasin finillä jalkapalloa iltaisin venäläisten kanssa. Ennen viimeistä päivää Novikov nuorempi oli samassa joukkueessa ja yritin olla mukana hyökkäyksessä kun se spurttas. Muuta ei tapahtunut mulla kuin reisi revähti. No enpä voinut sitten viimeisenä päivänä oikein kunnolla juosta. Vaikka Finillä huono sijoitus johtui jostain ihan muusta. Täytyy vissiin ruveta tässä reenaamisessa kiinnittämään huomiota myös tuohon suunnistustekniikkaan.

39

Moro!

Kovia on * kalorimäärät, jos ne kulutetaan pelkästään lenkkeilemällä smile Tai ainakin kun vertaa omiin kulutuksiin, niin tuollainen 5000-6000 kcal vaatii 5 kpl 2 tunnin reipasta lenkkiä viikossa ja siitä kun vähän pelkistää, niin 10 tuntia harjoittelua ei taida tuntua missään. Tietty jos mittari on mukana koko vuorokauden, niin siihen en osaa ottaa kantaa.

Itsellä on tullut viimeisten kahden viikon aikana lenkkiä jonkin verran, olen päässyt jopa 4 tuntia/viikko tahtiin ja tällä viikolla tuo tahti taitaa alkaa kiihtymään, koska tuo jalka on vihdoinkin sellaisessa kunnossa, että juokseminen ei satu koko ajan. Tosin näillä helteillä reilusti yli tunnin lenkki on kyllä melkoista tuskaa. No kyllä elimistö alkaa jo tottumaan, viime viikolla meni 20 min ja kaikki nesteet tuli ulos hien mukana. Eilen pääsin jo 40 min smile

Kaikesta huolimatta katseet on käännetty Halikkoon ja ensi vuoden Jukolaan sekä teitty marraskuun suunnistavan uudenmaan testijuoksuun.... Noissa tapahtumissa pitäisi olla entisaikojen kunnossa, ellei jopa paremmassa.....

Nipa

mors,

no eihän noi mittareiden kalorimäärät kerro oikeasti mitään. ja noi 'huippulukemat' sisälsi neljä kisaa finiltä.
mutta kyllä mä lenkilläkin oon käyny! tongue

*

41

Moro!

Kyllä ne kait jotain kertoo. Sanomattakin on selvää, että Suunnon mylly on ylivoimaisesti tarkin smile

Nipa

hö,

no jos suunto tietää yhtä tarkasti kulutuksen kuin pohjoisenkin... 2)) 2))

*

43

Moro!

Saas nähdä kuinka moni liittyy Suunto-jengiin smile Jopa koistinen on harkinnut asiaa smile VVi taitaa kuitenkin satsata enemmän TV:n katseluun kuin lenkkeilyyn smile

Tähtinen, lue sähköpostiasi smile

Nipa

44

Moi,

Onhan ne kivoja leluja, jos on kerran aikaa leikkiä, muuta hyötähän niistä tuskin on!!
Mä oon senverran tietoinen tosta, että kunhan SUUNTOkin ottaa VTI pinemmät anturit käyttöön, niin tuo TYPERÄ ja ylimäärinen jalkapadi voi postua tai ainakin pinentyä...  cool
Ja muutekin vois vielä muotoilukin olla huomattavasti parempi kuten x6hrt mittarissa.

Mutta ehä sitä ennen jo muut ehtivät olla tien näyttäjiä, kuten Polarkin oli joskus.

t. VVi

45 (edited by mr. * 24-07-2005 19:50:47)

kröhöm,

tällä viikolla olen sitten [s]leikkinyt[/s] ...lenkkeillyt ja tuollaiset 5500 kcal on haihtunut savuna ilmaan.

nyt on takana 5 viikkoa 'hyvää' harjoittelua...tosin ei se mitään auta kun ei liput löydy. mad

vielä olis tarkoitus tehdä yksi pitkä harjoitus ennen lahtisuunnistusta --> ilmoitan tarkemmin pikapikaa.

*

46

Moi,

Tämä nyt ei oikeen kuulu harjoitteluun, mutta kun täällä alettu mainostamaan yhtä mittaria parhaana, niin ajattelín koota hiukan faktaa ja laittaa linkit muutaman muunkin valmistajan sivuille. cool

Mittari faktaa:

1. Suunnolla matkan ja nopeuden mittaus perustuu kolmeen kulmakiihtyvyysanturiin, jotka periaattessa ovat riippumattomia, mutta anturin valmistaja antaa siihen speksit, joista selviää kuinka paljon toinen suunta vaikuttaa toiseenkin suuntaa anturin näyttämässä. Tämä on sitten ohjelmallisesti optimoitu juoksua varten, ei siis enään toimikkaan kunnolla edes perinteisessä hiihdossa luisteluhiihdosta puhumattakaan.

Suunto T6 mainostetun mittarin infoa löytyy alta:
http://www.suunto.com/suunto/main/produ … mLocale=fi

2 Polar S625X mittarin nopeuden ja matkanmittaus perustuu täsmälleen samaan tekniikkaan ja jopa samoihin antureihin kuin Suunnon T6 mittarissa, joten minusta on perusteetonta sanoa Suunnon olevan ainakaan tässä suhteessa parempi tai huonompi. JaMutta kun muistettaan kuka valmistajana on sykkeenmittauksen pioneeri, niin myöskään tällä saralla en usko Suunnon paremmuuteen, joten ainoiksi asioiksi missä Suunnon T6 voisi olla parempi kuin Polarin S625x on siis jokin muu seikka, mutta miten se liittyykään enään harjoitteluun?

Lisää  Polarin S625X mittarista:
http://www.polar.fi/polar/channels/fin/ … S625X.html

3. Maailmalta löytyy näytöllä, siis kellolla varustettu mittari, jossa matkan ja nopeuden mittaus perustuu GPS tekniikkaan, on siis täysin lajiriippumaton, mitä ei voi sanoa Suunnon, eikä Polarin mittareista. Tämä on toteutettu vastaavasti kuin Suunto ja Polar siinä mielessä, että se vaatii ylimääräisen anturin sykevyön lisäksi, mutta tässä se onkin GPS vastaanotin. Tämän Timex 5E671 mittarin infoa löytyy:
http://www.timex.com/bin/detail.tmx?item=753048113774

4. Sitten on lisäksi tämä monen huippusuunnistusseuran käyttöönottama FRWD:n mittari, jossa kaikki perustuu jälkikäteen tehtävään analysointiin, siinä ei siis ole minkäänlaista näyttölaitetta, mutta ohjelmisto lienee kaikista kehittynein. Siinäkin matkan ja nopeuden mittaus perustuu GPS tekniikkaan.
http://www.frwd.com/local/index.php?siv … p;local=fi

t. Tekniikkaakin ymmärtävä smile

47

Moi

mulla on tämmönen about 10-12 vuotta vanha Polarin Accurex II . Siinä ei oo mitään kalori- tai nopeusmittauksia mutta ihan hyvin sillä on pärjännyt, mitä nyt nykyään sadesäällä näyttö välillä pimenee. hmm

Mutta ihan tosissaan, kyllä ne pohjoisen poijaat parhaat mittarit tekee, että ääni täältäkin Polarille! http://www.handykult.de/plaudersmilies.de/happy/xyxthumbs.gif

- JV -

huh,

uskaltaakos tässä enää lenkillä käydä? http://www.planetsmilies.com/smilies/confused/confused0059.gif

*

tongue

Onneks en ymmärrä tekniikasta.
Onneks mulla ei oo suuntoa.
Onneks mulla ei oo polaria.
Itse asiassa mulla ei oo edes kelloa.
Mutta oon käyny lenkillä.
Perille saavutua sitten näen seinäkellosta, onko aikaa kulunut.

Moro,

Täällähän menee touhu jo vakavaksi!

Eiköhän tuon mittarin perimmäinen tarkoitus ole kannustaa lenkkeilemään lisää ja laadukkaammin. Mulla se on ainakin tuottanut, verrattuna Polarin mittariin. Itse en tekniikasta ymmärrä, enkä edes haluakaan wink Haluan sellaisen mittarin, joka toimii ja jota osaa käyttää. Eiköhän se ole myös hinta/kustannus kysymyksen, minkä mittarin itselleen ottaa...

Lisäksi kannattaa vertailla sitä ohjelmistoa, mitä mittarin kanssa käytetään. Suunnolla se ainakin toimii ja on helppo käyttöinen, vaikka itse kello-osio onkin hyvin peruskamaa. Saako Polarilta Epoc-arvot sun muut, ei taida saada.

Ja lisäksi olen tässä vuoden päivät juossut lenkkejä Polarin SX625i miesten kanssa ja olemme kaikki yksissä tuumin todenneet Suunnon yksinkertaisesti paremmaksi välineeksi, vaikkakin nopeus ominaisuudet sun muut perustuisivat samaan tekniikkaan......

Nipa (ajaa ennemmin Volvoa kuin Ladaa, vaikka molemmissa autoissa eteenpäin meneminen perustuu polttomoottoriin vai perustuuko)

P.S. Mutta niin kuin tietokoneissakin pätee asia, että kun ostat tänään, niin huomena se on jo vanha....