Pate wrote:On ihan pakko argumentoida TM:lle tuosta "väljyydestä" ja mitä se tekee kauppiaille, koska saatan myös työni puolesta jotain asiasta tietää 
Jaa - sinä sitten kiertelet markkinoilla myymässä jotakin? 
Eli väljyys ... Negatiivista siksi, että se tuo väistämättä eteen sen, että etäisyydet kasvavat tai sitten markkinamyyjiä on vähemmän ja molemmat tuovat eteen sen, että on vähemmän potentiaalisia asiakkaita jokaista markkinaneliömetriä kohden eli yksinkertaistaen asiakasvirrat pienenevät.... Nämä ovat huonoja asioita kauppiaan kannalta.
Markkinamyyjiä taisi olla enemmän kuin aikaisemmin? Muistaakseni tähän suuntaan puhuttiin jossain vaiheessa ennen markkinoita. Ja väkeä markkinoilla oli aika paljon ja jopa niin paljon, että maksulliseen parkkiinkin tuli useampi auto kuin ennen! (Missähän ne parkkirahat muuten on
)
Ainut tyytymätön tapaamani myyyjä oli Modetin kulmalla. Ei oikein pitänyt siitä, kun Modetin kaiuttimista tuli niin kovalla äänellä musiikkia, että asiakkaiden kanssa keskustelu oli mahdotonta. Mutta kyllä tyytymättömiä myyjiä löytyy jokaisilta markkinoilta.
Sää vaikuttaa ostamishalukkuuteen. Liian "hyvä" ilma - paha. Hyvä markkinailma on puolipilvinen, kevyt henkäys mieluummin etelästä kuin pohjoisesta, lämpötila noin 20 astetta. Silloin ihmiset jaksavat ostaa. Toisinaan hieman huonommalla ilmalla markkinoille saapuvat vain ne, jotka myös ostavat. Tietenkin tunnelman kannalta on mukavaa, kun markkinoilla tallustelee paljon väkeä.
Nyt kun markkina-alue oli noin pitkä, niin varsin moni tyytyi siihen, että käveli alueen max päästä päähän ja toista puolta takaisin. Näin ollen jokaisella kauppiaalla oli noin 3 sekuntia saada houkuteltua juuri kyseinen asiakas asiakkaaksi, sen jälkeen se oli liian myöhäistä ellei oma tuotevalikoima ollut todella mielenkiintoista.
Näin tapahtuu muillakin markkinoilla. Porukka pyrkii kulkemaan järjestelmällisesti kertaalleen kaiken ohi (luulisin). Jos kojut on järkätty riveihin esim torille, syntyy keskenään eriarvoisia paikkoja. Tuo 3 sekuntia on hieman alakanttiin - saitko se ajan juoksemalla alueen läpi?
Kyllä ihmiset pikemminkin maleksivat - ainakin minä ja näinollen tuo aika on kyllä huomattavasti enemmän kuin 3 sekuntia.
Sahtimarkkinoilla paikat olivat tässä mielessä todella tasavertaisia. Itsekin kuljin päästä päähän ja toiseen pääjän mennessä katselin ja hypistelin ja kaiken nähtyäni paluumatkalla sitten tein ostopäätökseni. Todella selkeää niin ostajan kuin myyjänkin kannalta. Jos ihminen ei ole kiinnostunut ostamaan viehettä, niin hän ei sitä osta vaikka joutuisi seisomaan puoli tuntia vieheitä myyvän kojun edessä. Ihminen, joka on kiinnostunut jostakin tuotteesta, on kiinnostunut siitä, vaika näkisi sen vain kolmen sekunnin ajan.
Markkinoiden ydinpiste jäi ainakin mulle epäselväksi, sen verran "väljää" siellä oli.
Nyt missasit pahan kerran. Markkinoiden ydinpiste oli ylläpitämämme parkkipaikka! No - ei ihan, vaan kyllä se oli siinä Kellosalmentien "sululla". 