Re: AM-partio Lahdessa 23.5.06
AM-mitali tuli! (H40)
Pronssia tuli niin että paukahti - mahdollisuuksia oli hopeaankin, sillä hävisimme vain reilut puolitoista minuuttia hopeajoukkueelle. Ykkössijasta jäätiin lähes 9 minuutia. Emmekä olleet edes vikoja, vaan keskimmäisiä.
Rastien jako sujui nopeasti ja tehokkaasti. Kerrankin oli ratamestari osunut näet asian ytimeen yhteisten rastien sijoittelussa. Y:t olivat kartan keskellä (2kpl) ja maalin läheisyydessä (2kpl). Kuin luonnostaan rastit pystyi jakamaan kahdelle hieman hitaammalle juoksijalle ja yhdelle maratoonarille. Siispä Koistalle meni luoteisnurkka ja 12 rastia, Mauri otti keskeltä 8 rastia ja minä idästä loput 8 rastia. No, Mauri odotteli minua 7 minuuttia ja Juhaa odoteltiin sitten vielä 5 minuuttia. Vielä olis Koistalla syytä käydä tekemässä Ahjolan kentällä nopeusharjoittelua Hieman nopeammalla juoksulla oltaisiin hopealla... tai viimeisinä.
Spekulointia
Ehkä aika olisi ollut parempi, jos Mauri olisi ottanut keskellä olevien Y-rastien viereisen rastin itselleen (vierestä meni kuitenkin)ja minä siitä hieman etäämmällä olleen rastin. Tällöin minun ja Juhan välinen aikaero olisi tasoittunut hieman ja Maurilla olisi mennyt sama aika kuin nyt.
Muuta turinaa
Rastipisteet olivat helppoja ja maasto (tai kartta) erittäin selkeä. Suunnistus sujui ihan mukavasti ilman suurempia virheitä - mitä nyt taas kotona karttaa katsahtaessa tajusin, että parilla rastinvälillä olisi kannattanut katsoa karttaa kaksi sekuntia pidempään ja huomata nopea ja suora polkureitti.
Sää oli sellainen, johon jo tuli Salon leirillä totuteltua. Sade lopahti onneksi reilusti ennen lähtölaukausta (jota en edes kuullut, mutta kun kaikki muutkin ottivat sen kartan siitä maasta), mutta metsä ei ehtinyt kuivua.
Ja karttahan oli Arkiomaan järven läheisyydestä. Onneksi pahimmat ja jyrkimmät mäet eivät osuneet ainakaan minun kohdalleni, ehkä ne eivät mahtuneet edes tämän kartan alueelle. Tuossa maastossa olisi kiva juosta iltarastejakin! Suurehkot suot ja selväpiirteiset muttei liian jyrkät maastomuodot takasivat sen, että maaston tajusi helposti samaksi, mitä kartta esitti. Eikä tuota risukkoakaan vallan kauheasti ollut ainakaan itäosassa aluetta.