1 (edited by JV 08-04-2005 23:04:44)

Re: Sandis-sprint ja pika

Nyt on sitten kisakausi avattu myös meikäläisellä, Santahaminan keväisissä maisemissa. Aluksi vähän jännitti, tai oikeestan hirvitti, lähteä avaamaan kautta sprinttikisassa, jossa joka sekunti ratkaisee. Virheitä ei sprintissä saa tehdä. Tai ainakin ne nolottaa, kun puolen minuutin hassi voi tehdä monta kymmentä sijaa. Jokatapauksessa oli tarkoitus lähteä tekemään varmaa suoritusta, ilman pummeja ja vaikka sitten vähän vähemmillä tehoilla, kun tuo juoksukunto on vielä arvoitus. Nojoo, kaikkihan meni taas kerran suunnitelmien mukaan, eli tässä matkakertomus mun kisasta:

Lähtö. Täysillä matkaan tottakai, 2,7km kyllähän sellaisen jaksaa juosta kovaa. Eli tässä vaiheessa oli jo unohtunut alkuperäinen tarkoitus varman suorituksen tekemisestä. No, ykköselle meni kuin telkkä pönttöön, samoin kakkoselle sekä kolmoselle. Helppoja rasteja. Neloselle pitkä väli Saharan ylitse. Jo alkoi väsy painaa, onneks rasti oli helppo.  Vitoselle lyhyt väli, edelleen virheittä. Juoksu alkaa painaa entistä enemmän + vähän huolimatonta kartanlukua = kisa pilalla! Kuutosella kävin kaksi muuta rastia ennekuin oma löytyi. Aikaahan tässä pyöriessä meni minuutin kieppeillä, ei paljoa normaalikisassa, mutta sprintissä ihan liikaa. Seuraavalle rastille myös virhe, ainakin puoli minuuttia. Vikat kolme rastia varmasti ja maalissa tulostaululle: Eroa kärkeen 2:11. Ja nyt potuttaa! Sijoitus 26/48. Minuutin erolla kärkeen (=realismia) olis oltu sijalla 10. Onneks tulospalvelu näyttää takkuavan, eli jäänee hamaan tulevaisuuteen tuo rastiväliaikojen tarkempi pohdinta.

Muitakin PäijRalaisia oli kisoissa, H21Betonin tunnelmista varmaankin Virkin veljekset raapustavat omat kisaraponsa tänne. Tuloksia, jahka ne joskus nettiin ilmaantuvat, voi käydä tutkimassa osoitteessa  http://www.kokkens.net/sandis/.

- JV -

erinomaista raportointia. näitä lisää ja heti! :kumarran:

toi on muuten 'tuttu' tilanne, eli kuinka en pitäydy ennalta laaditussa kisataktiikassa...

*

ps. no seuraavaksi juha kannattaa kokeilla 'kovaa, mutta tarkasti' -taktiikkaa.

tongue

3

Mulla ei juurikaan ollut mitään ennakko suunitelmia kisaan, muuta kuin virheitä pitää vältää - matka n. 4km ja rasteja 15.  Mutta kyllä mun kohdalla homma sortu nimenomaan virhesiin 2- 3 min aivan liikaa pikamatkalla.
1 rauhallisesti juosten ei mitään ongelmia, 2 hiukan lisää vautia, matkalla huomaan kivirastin, pysähdys ja paikan varmistus, ei oma, eli eteenpäin ja suoraan rastille. 3 väli näyttää vaativalta rinneväliltä, mutta suoraan rastille tosin hölkkävauhdilla. 4 tuntui selvätä kallion päältä alas kohti nenää ja sieltä rastille, mutta aivan rastin tuntumassa noin 15 s ylimääräistä varmistelua. 5. väli menee ristiin 2 välin kanssa ja luukutan tuolle tutulle aukiololle ilman suurempia hämminkejä, mutta rastin lähestyminen tökkii ja kierrän n. 40 - 60 s ylimääräisen kierroksen. No tulee jo tunne kisa pilalla ja kutosväli juostaa kevyesti ilman ongelmia, samoin seiska ja kasikin meilkein leimaukseen asti, kun ei katso rastimääritteitä, niin menen kivelle, vaikka rasti on notko(+10s)! Seuraavat rastit 9, 10 ja 11 sujuvat ilman suurempia sähläyksiä, vain pieniä turhia varmistuksia. 12 rastille teen toisen ison virheen n. 40 s, 13 suujuu ongelmitta, mutta kiinni saamani kaverit tulevat hengittämään niskaan. Siiitä nopea leimaus ja karkuun mielialalla kohti toiseks iviimeistä rastia ja huolimaton lähtö rastilta  maksaa n. 30 s. Viimeisellekin rastille tuli lähdetyä hieman huolimattomasti, ja vielä maaliviitoituksellakin luulin valkoista vitoituksen väriksi ja siitä 90 astetta väärään suuntaan, 20 m ennen kuin tajusin tilanteen.

Oli vaativin sandis pika minkä olen juossut (3. kerta) - ei juurikaan helppoja välejä, eli piti suunnistaa kokoajan!

Juoksu oli tällä kertaa helppoa, mutta  se viimeinen puristus vielä puttuu!!

t. Vesa

Moi,

Mun osalta Sandis meni suunnistuksellisesti melko hyvin, mutta juoksu ei kulkenut. Rastilta lähdöissä tuli tyrittyä jonkin verran varsinkin alku päässä, jossa rastit olivat lähekkäin. Yleisesti ottaen olen tyytyväinen suoritukseeni.

t. Veikko

Yksi reittihärveli kertoo koruttomasti sen, mihin suunnistaja käyttää tuhansia sanoja (ja useita minuutteja). Toistaiseksi eivät sandiksenkävijät ole kai tätä jälkipelimuotoa hyväksikäyttäneet, mutta mahdollistahan se olisi.

'Kovaa, mutta tarkasti' -taktiikka tulee käyttöön ainakin ensi viikosta alkaen, kun rakentajarastit taas alkavat. Vauhdin kovuus tosin on hyvinkin suhteellista, ja tarkkuus lienee lähinnä fiktiivistä. Mutta taktiikkana se on mitä mainioin.

Kesät talvet, satoi tai paistoi

Moi,

Kävin ensikertaa kokeilemasa tuota reittipiirros juttua ja täytyy todeta että pääsääntöisesti se toimii kohtuullisen hyvin, mutta rastiympyrässä tehdyt koukkauset jäävät näkemättä siitä ja ainkin sprintissä ja myökin pikakisassa nekin ovat oleellisia. Mutta tuo voi johtua mun kokemattomuudesta piirtää, eli täytyypä kesän aikana harjoitella.

t. Vesa

7

vvirkki wrote:

... mutta rastiympyrässä tehdyt koukkauset jäävät näkemättä siitä ja ainkin sprintissä ja myökin pikakisassa nekin ovat oleellisia. Mutta tuo voi johtua mun kokemattomuudesta piirtää, eli täytyypä kesän aikana harjoitella.

Hmm, tuon ominaisuuden voinee kiertää ottamalla ruksin pois yläreunan snap on/off -kohdasta. Eli tällöin rastiympyrän sisälle klikattaessa ei viiva automaagisesti piirry rastin kohdalle. Ehdin jo piirtää aiemmin reittini, pitää kokeilla seuraavalla kerralla tuota (tai no mullehan tuo on turha, sillä enhän mää rastiympyrässä pummaa cool )

Muuten, hienoin ominaisuus tuossa härvelissä on se, että se osaa ottaa animaatiossa myös lähtöajat huomioon. Eli animaation latauksen jälkeen täppä pois kohdasta yhteislähtö, niin peesaajat paljastuvat armotta! Pikaisella tutkimisella VVi:kin näytti saaneen edellä lähteneestä kaverin kymppirastilta eteenpäin. Eikä 12. rastin pummi ole näköjään edesauttanut kaverin tiputtamista peesistä. tongue