Re: Varsinais-Suomen rastipäivät 23.-24.7.
Raapustellaanpa nyt tämä kisaraportti kun tuolla toisessa otsikossa jo ehdin luvata. Reittihärveliä ei kisasivuilla näy, jotta tuossa on mun reitit:
Ekan päivän kisa 6,3km
Maasto koostui lyhykäisyydessään pienipiirteisistä avokalliomäistä, kivikoista sekä ryteiköistä. Ei siis missään nimessä mikään loikkamaasto ja kun vettä tuli taivaalta, niin meno oli tosi hidasta. Kokoajan sai pelätä nilkkojen puolesta. Alku lähti vähän takkuillen, ykköstä kohti lähti koolta selkeä ura, joka kuitenkin melko nopeasti katosi. Puolivahingossa kiersin vasemmalta mäen kautta, mutta olin kuitenkin kartalla ja lippu löytyi helposti. kakkosta vedin hieman pitkäksi ja kolmoselle 'päätin' taas kiertää liikaa vasemmalta. Neloselle luukutin liian kauan aukkoa pitkin ja jälleen tuli hieman kiertoa.
Viitosrasti löytyi yllättävänkin helposti, tästä onnistumisen tunteesta johtuen varmaankin lähdin huolimattomasti kohti kuutosta ja tulin vahingossa valinneeksi suon oikelta puolelta menevän reitin. Tämä ei kuitenkaan ollut huono valinta sillä teiden väli oli nopeakulkuista kangasta, eikä vasemmalta uraa pitkin kiertäen olisi juurikaan voittanut aikaa. Seiskalle ajattelin ottaa vasemman puolen kärrypolun kautta, mutta lähdin taas huolimattomasti rastilta - liikaa oikealle ja.. no katsokaa siitä reittipiirroksesta..
Kasille mennessä Hämälistö loikki ohi kovaa kyytiä, Annoin kaverin mennä menojaan ja menin itse varmasti rastille. Yllätys yllätys, just ennen rastia sama kaveri tulee oikelta ja leimaa mun jälkeen. Ysiväli olikin sitten vihreässä tarpomista, taas ajauduin liikaa alas ja virhesaldo senkuin kasvoi. Kymppiväli oli kisan pahin - fyysisesti. Uria ei tahtonut löytyä ja puskin vihreän läpi. Rastille taas pieni koukku väärän notkon kautta. rastit 11-13 meni varmasti, mutta tokavikalle sössin taas huolella. Ehkäpä se kisan suurin pummi, noin 45s. En malttanut lukea karttaa vaan puskin aukon reunan kautta kivirastille 50m pitkäksi omasta. Tämä jäi harmittamaan eniten, sillä siinä hukkui suoraan 5 sijaa ja muutama kova nimikin olis jäänyt taakse.
Suoritus olis siis kaikkea muuta kuin virheetön. Ei isoja mokia, mutta paljon pieniä. Mutta näköjään siellä teki kaikki muutkin virheita ja tuloslistasta muotoitui melko yllätyksellinen. Loppuaika 53.01 ja sija 30/53.
Tokan päivän kisa 10,9km
Tällä kertaa maasto oli hieman inhimillisempää kuin edellisenä päivänä. Sain lähteä alkupäässä joten uratkaan ei sotkeneet suunnistusta. Ekat kaksi rastia meni varmasti ja kolmonenkin osui hieman tuurilla kohdilleen. Neloselle oli paha puskea hakkuuaukon kautta ja tein siinä pienen typerän virheenkin, vasemmalta ohi. Vitoselle lähtö oli huono, ei selkeää reitinvalintasuunnitelmaa ja ajauduin vahingossa tielle. Ongelmat jatkuivat rastinotossa. Kartoitin noin 3 minuuttia sitä rinnettä, ennenkuin löysin oikean jyrkänteen. RaVan Grishman leimas heti mun jälkeen ja loikki hetikohta ohi. Yritin pysyä vauhdissa mukana, mutta jo pitkän välin puolessa välissä kaverin selkä oli kadonnut. Rastit 6,7 ja 8 meni ongelmitta ja juurikin kasilla näin Denisin uudestaa, tuli leimaamaan vastakkaisesta suunnasta ja höpisi jotain pikku pummista . Samaa rastia oli hakemassa myös joku Angelniemen kaveri.
Ysille mennessä yritin jälleen pysyä tuon kaksikon vauhdissa, mutta eipä se tälläkään kertaa onnistunut. Lippu löytyi taas ongelmitta ja sainkin tuon samaisen angelniemen kaverin kiinni kymppirastilla. Mentiin kimpassa yhdelletoista ja sieltä kun lähdin nousemaan mäkeä kahdelletoista, niin Denis juoksi kovaa kyytiä vastaan . 12 rastin jälkeen se sitten ohittikin mut kolmannen ja viimeisen kerran ja annoin tuon kaksikon mennä menojaan. Pitkä väli kolmelletoista meni ongelmitta, ainostaan suunnistuskenkä hajos matkalla. Juoksu oli aika ilkeää kun kengän kantapää oli kokonaan auki... Viidelletoista olin ihan pihalla, välillä juoksin mielestäni aukolla joka ei kuitenkaan ollut aukkoa. Rastia vedin pahasti pitkäksi, vasta pikkuaukon reunasta sain kiinni. Aikaa paloi ainakin 4min. Loppu olin sitten enää juoksua.
Tämä päivä meni siis hyvin erilailla kuin eilinen, virheitä tuli vähemmän mutta ne olivat isompia. Loppuika oli 1.26.47 ja sija 27/39. Ilman noita kahta isoa kämmiä ero kärkeen olisi 1min/km luokkaa ja siihen voisin olla erittäin tyytyväinen. Positiivistä oli että ihan hyvin jaksoin juosta, tähän tosin kelilläkin oli vaikutusta. Ja loppujen lopuks oli ihan mukava juosta pitkästä aikaa kunnon sadekisa!
- JV -
PS: Tuloksia saa pällistellä täällä ja näkyypä siellä olevan jotain kuviakin joista ainakin yhdessä näkyy vilahtavan PäijRan raitapaitakin