Re: Pitkä lenkki
Juu, nyt on hiihtokausi avattu. Urheilukeskuksesta Tapanilaan ja takaisin.
Päijät-Rasti ry:n virallinen keskustelufoorumi ja ilmoituskanava
Et ole kijautunut foorumille. Kirjaudu tai luo käyttäjätunnus.
Ilmoitustaulu → Vapaa keskustelu → Pitkä lenkki
Juu, nyt on hiihtokausi avattu. Urheilukeskuksesta Tapanilaan ja takaisin.
Avattu on. Kehäkolmosen sisäpuolella on tällä hetkellä hyvät mahdollisuudet sivakoida ainakin Oittalla. Latupohjia ei ole ajettu millään koneella, mutta lunta on niin tasaisesti joka paikassa, että kaikkia lenkkejä pystyi hiihtämään. Avasin luonnonlumikauden n. 15km totuttelulla.
Mä en voi avata...tai siis kun mä en löydä mun suksia mistää argh2:
Toki kohta voi avata kalenterin...
Kylillä kulkee paljon suksensa hukanneita, rohkeesti joukkoon vaan pelkkien sauvojen kanssa.....
Lupailin tonne korttelikuppiin kisojen pidon täällä talvella. Mitenkähän se Ilmoilan suunta on ajantasaistettu?
Lupailin tonne korttelikuppiin kisojen pidon täällä talvella. Mitenkähän se Ilmoilan suunta on ajantasaistettu?
Eikus lätkästään valkonen A4 eteen. Lumen peitossahan ne käyrät ja käppyrät ja muut merkit maastossakin on... Niinno, ehkä tiet voi merkitä karttaan ja nehän eivät ole muuttuneet miksikään. Niin että kunnossahan se kartta varmaan on. Luulisin.
On muuten vielä tänäänkin lihakset kipeinä. Olihan tuo elämys. Mutta torstaina lisää, jos olen toipunut.
Kylillä kulkee paljon suksensa hukanneita, rohkeesti joukkoon vaan pelkkien sauvojen kanssa.....
Ei se taida ihan vimosen päälle olla. Tuo 'maastotyö' niin piirretään radat sitten samalla.
Nummelassakin on 5km valaistu latu aivan loistokunnossa luonnonlumella. Sitä tässä on tullut tahkottua kolmessa päivässä yhteensä 80km. Näkyvät tänään vielä tykittävän kasalle varastoon jotta eipä täälläpäin tule ainakaan lumesta puutetta. Alkaa vaan noi pakkaset kohta haittaa harrastamista. missäs se ilmaston lämpeneminen...?
JV
Nummelassakin on 5km valaistu latu aivan loistokunnossa luonnonlumella. Sitä tässä on tullut tahkottua kolmessa päivässä yhteensä 80km.
Mä sain kasaan torstain ja tämän päivän lenkeistä yhteensä 80. Kilometriä...? Ei ku kierrosta. Päässä jo alkaa pyöriä, kun 50 kierrosta vetelee yhteen menoon ja suuntaa vaihtamatta. Harmi, kun ei lumisade yltänyt tänne.
34 kierrosta vastapäivään kentällä eli kymppi pertsaa eilen. Tämä nettiintulo tällä kertaa ei johdu ikälopun tirkistelyhalusta mitä nuoriso sex..tex..tekstailee, vaan tulipa mieleeni pyytää, että operaattorit asentelisivat Päijran karttoja tänne näkyville kun meikäläisen emäntä korjailee ne aina talveksi pois mun olohuoneen sohvapöydältä ja yhteiseltä keittiönkin pöydältä ja piilottelee ne niin, että täältä netistä olisi helpompi ne löytää ja täältä ei muittenkaan mudet niitä taida pois piiloon saada. Zeiel.
No miten on, pääseekö kullasvuoressa jo lykkimään latujakin pitkia vai riittääkö lumet edelleen pelkkään kentän kiertämiseen?
Mulla täällä 'etelän' lumilla on nyt rapiat 400km täynnä.
JV
Meidän pihassa on lunta 21 senttiä. Pakkasta 23, Jämsässä nyt 25. Silmät jääty Ahjolan kentän kiertämisessä äsken. Pakko lopettaa heti parin kilsan jälkeen. Se muuten pukki ei taida tänä Jouluna lähteä liikkeelle. Sinne oli Korvatunturille tullut Pukin vieraaksi taas rajan takaa naapurin Pakkasukko pakkasnesteen kanssa. Olivat alkaneet maisteleen. Muorikin hermostunut vallan kun olivat alkaneet ottaneina selvitteleen vanhoja rajariitoja. Meidän Pukki kun haluaisi sen sodissa menetetyn Korvatunturin itäosan takaisin Paliskunta-alueekseen. Siinä rytäkässä oli Petterin aitaustakin kaatunut ja yksin jäänyt Petteriporo oli lähtenyt riijuureisulle Naruskan paliskuntaan. Pukki on jalkaukko nyt. Pysyisi se Pakkasukko Siperiassa pakkasineen ja pitäisi huonot tapansa, pakkasensa ja oppinsa siellä. Taidan soitella tästä Napapiirin Joulumaan Pukille, että tulisi tänne tuuraaman aattona. Napapiirin Pukki kun on tuttu ukko ja tuntee Padasjoen. Syntynytkin täällä. Asui Osuuspankin yläkerrassa pienenä. Pukin isä kun oli mökkinaapurista Kauttisen rannasta. Kova oli Napapiirin Pukki nuorena hiihtämään. Boodiumilla Finlandiassakin. Pukkia odotellessa...Zeiel
Hohhoijaa! Turhaan pelkäsin, Pukki lähti juuri Korvatunturilta, teeveessä näytettiin. Pukinmuori oli sanonut, että hän lähtee Tonttu Toljanterin kanssa jos Pukki ei ala kohta tehdä lähtöä. Siihen oli Pukki sanonut, että et lähde Toljanterin etkä Koljanterin kanssa minä lähden kun olen lapsille luvannut. Vien vielä Toljanterillekin konnauutteenpoistolääkkeet ja Collianderille uudet sukset ja kompassin. Hyvää Joulua toivoo Zeiel!
Moi,
Tuli eilen käytyä ekan kerran hiihtämässä perinteistä Puolarmaarista Pirttimäkeen ja takaisin. Kyllä hiihtäessä tuli vanhat kilpailuajat mieleen kun pääsi yksipotkuista tasatyöntä lykkäämään kunnolla. Suksetkin pelasi kuhtuullisesti, eli ei tuo voitelutaitokaan vielä kovin pahasti ruosteessa ollut.
Nyt meinaa nivuset olla hiukan kipeinä, että tarvii harkita tämän päivän liikuntasuoritusta, ehkä uinti, kun kelikin on melkoisen vetinen.
t. Vesa
Mullekin tuli Vesan tekstistävanhat kilpailut mieleen kun myös kuulin, että Padasjoen Nuorisoseura täyttää 110 vuotta. Käytiin Evolla Kiurun Uljaksen järjestämissä Etelä-Hämeen Nuorisoseurojen suunnistusmestaruuksissa. Kysyttiin, mitä nuorisoseuraa pojaat edustaa. Vastattiin, että Padasjoen. Ei tiedetty onko seuraa edes olemassa, ei se ainakaan ollut toiminut vuosiin. Taidettiin voittaa muutama sarja. Avantouintia se seura taitaa nykyisin vain harrastaa. Toisen kerran mentiin Evolle karjalaisten mestaruuskilpailuihin. Taas kysyttiin mistä päin Karjalaa ollaan. Minulla kun oli mummo Jaakkimasta, niin sanoin tietysti, että Jaakkiman poikia ollaan. Tää Kanervan Mikko, hää on Salmin poikii ja nää Virkit hyöt on Kivennavalt. Mikolla ei lie ollut karjalaisia sukujuuria, mutta nyttemmin olen lukenut Virkkien evakkotaipaleen Vuoksen kylätien varrella kirjasta. Veskun ja Veikon sukujuuret ovat lähtöisin Valkjärven pitäjäjästä, aivan Vuoksen rannoilta Uosukkalan Piikkilästä. Talvisodan alkaessa ensimmäinen puolustulinja oli juuri näissä maisemissa ja esikunnat olivat majoittuneina Uosukkalan kylän taloihin. Padasjoen miehet muutaman kilometrin etelämpänä sijaitsevassa Valkjärven Jutikkalan kylässä. No juu voitettiin taas sarjoja. Palkintojen jaossa Hämäläisen Tauno Artjärveltä piti pitkän puheen ylistäen meitä, miten me nuoret vaalimme hienolla tavalla karjalaisuutta. Ketä meitä oli, varmaan Ilpo, Väiski, Mikko, Virkin pojat... Kuka muistaa? Zeiel.
Moi,
Kyllä mä tuo Evon karjalaistenmestaruussuunistuksen muistan. Mukana oli ainakin Mikko, Juha, Rauno, Ilpo, Jukka sekä Veikko? ja minä.
Jukka on näköjään lukenut, että isänpuolelta meidän sukujuuret on tosiian Valkjärveltä, luin itsekin syksyllä Valkjärven histosiasta kertovaa kirjaa.
t. Vesa
PS. Nivuset vieläkin kipeänä perinteisen hiihdosta!
Laitetaas tännekkin jotain kun tuntuu niin hiljaista olevan.
Eli Riikassa käytiin ravaamassa 22.5. Maratonilla meni aikaa 3:07,22, kutakuinkin kunnon mukainen suoritus, kuumuus söi ehkä muutaman minuutin loppuajasta ?
Jälkimmäiseen puolikkaaseen meni 7 min enemmän aikaa eli perinteinen loppua kohti hiipuva vauhti... mitään pahoja notkahduksia ei tapahtunut.
Väkeä oli riittävästi, tosin suurin osa 16000 osallistujasta otti osaa 5 ja 10 km kisaan esim. maratonilla oli vain noin 1000 osallistujaa.
Tunnelma oli kohdallaan, reitin vaativuus ehkä samaa tasoa kuin Tukholmassa eli ei nopea mutta ei hidaskaan. Siltojen yli juostiin kolme kertaa.
Kaupunkihan on komea ja varsin kustannustehokas reissu tämä muutenkin sillä hotellit on kohtuuhintaisia eikä lennot Treeltakaan esim . Ryanairilla paljoa maksa, lento kestää noin tunnin.
Neljän yön reissu tuli oleellisesti halvemmaksi kuin esim. Tukholman maraton viikonloppu laivalla.
Helppo suositella !
Nyt kun runneri tältä kesältä korkkasi tämänkin foorumin, niin jatketaan ketjua.
Minäkin avasin maratoonailukauden, mutta hölkötelemällä, oman kuntoni mukaan. Ajankohta oli sama eli 22.05, mutta paikkana Lahti. Eli UusiLahti -juoksussa oli nyt mukana myös täysmatkat. Keli oli hyvä, ja suorituskin kohtalainen, ei varsinaisia vaikeuksia. Jalat oli lopussa aikalailla tönkköinä, mutta kävellä ei tarvinnut eikä kramppeja tullut kuin vasta urheilustadionin ruoholla kenkiä jalasta riisuessa. Aikaa meni 3.45. Reissu juostiin neljänä lenkkinä. Kolme ensimmäistä meni suunnilleen samaa vauhtia, mutta viimeisellä viihdyin sitten reilut viisi minuuttia muita pidempään.
Riika on minullakin kyllä ajatuksissa ollut, ehkä joskus sinnekin voisi mennä. Aika edullista oli tuo Lahdenkin reissu, junamatka Hikiältä maksoi 5.90. Palauttelujuoma kyllä Riikassa on parempaa ja edullisempaa!
Kausi on siis avattu mutta ei suljettu, jokunen startti olisi siis vielä edessä ... ja ulkoilua kyllä pitäisi harrastaa monipuolisesti, että motivaatio kestää tätä hullutusta!
Tuostahan se on hyvä jatkaa ! Lahti Cityhän on todellinen lähijuoksu mutta kun on Cityssä asunut ja juossut muutaman kerran niin tuo reitti ei jaksa enään innostaa... varsinkin stadikalle nousut on aika p...stä...
Hävettää tunnustaa mutta muutama vuosi sitten voitin puolikkaan yli 1:30 ajalla... oli huonoin puolikkaan aikani mutta ainoa 1. palkinto tällä matkalla
Onneksi taso on noussut :kumarran:
Seuraavaksi sitten Kaustisilla 24 h elokuussa jos terveenä pysytään, 200 km (p..ka raja) tavoitteena, jos ei onnistu niin sitten on haettava vauhtia lyhyemmilta matkoilta...
Moi,
Tuli viikonloppuna lauantaina tehtyä uutta lajivaltausta, kun suoritin Finntriahlonin http://www.finntriathlon.fi/ puolikkailla matkoilla (uinti 1.9 km, pyöräily 90 km ja juoksu 21,1km). Aikaa meni miltein viisi ja puoli tuntia, ja lajeista surkeiten ennakolta vahvin lajini, eli juoksu - ei pyörailyn aikana ottamani geelit oikein imeytyneet ja vatsa oli kuin ilmapallo puolet juoksumatkasta, mistä seurauksena tuli pistos. Viimeiset kaksi kierrosta kulki koko ajan paremmin ja paremmin ja viimeisellä lenkillä itsestäkin alkoi tuntua juokseminen jo juoksemiselta. Jaloissa ei vaihto pyöräilystä juoksuun ollut niin paha kuin oletin, mutta oli sitä kyllä harjoittellutkin jonkun kerran. Mutta aloittelijan mokana kokeilin noita käyttämiäni geelejä nyt ekaa kertaa kisan aikana pyöräillessä - sitäkin pitää ensi vuonna testata paremmin.
Nyt palautellaan ja mietitään josko syksyllä jonkun puolikkaan juoksisi ja saisi itselle osoitettua, että ei tässä niin paskassa kunnossa olla kuin juoksuaika tuolta triathlonilta osoittaa.;)
t. Vesa
:kumarran:
Päijätrastilaisia on jokunen muukin kokeillut lajia. Ainakin Niko ja Mr *. Onkohan tässä lajissa joukkuekilpailuja? Alkaisi olla porukka kasassa.
Laitetaan nyt vaihteeksi juttua vähän tällekin palstalle.
Sunnuntaina 23.09.2012 järjestettiin Espoon rantamaratonin viisivuotisjuhlakisa. Olen ollut aikaisemmissakin tapahtumissa mukana, ja aina on keli ollut mitä parahin syksyinen ulkoilusää, mutta nyt oli kaikki toisin: lämpötila +9 ja koko ajan satoi vettä. Joskus tihuutti, joskus tuli reilummin, joskus pystysuoraan, joskus vaakasuoraan, mutta koko ajan sitä tuli. Auringosta saattoi vain uneksia.
Olin kuitenkin mukaan ilmoittautunut, ja terveystilanne oli sen verran hyvä, että puoleltapäivin lähdettiin taivaltamaan Espoon keskuspuiston hiekkapolkuja kohti rannikkoa ja Kivenlahtea. Lätäköitä oli asfaltillakin, ja kengät olivat likomärät viimeistään vitosen kohdalla. Hiekkapolut ja kivituhkapinnoitteet menivät lähes tuhannen juoksijan alla aikamoiseksi mutavelliksi, ja mieleen tuli paikoitellen lähes Halikkoviestin viitoitukset. Viimeistään puolimatkassa oli joka paikka likomärkä, ja jalat alkoivat hiljakseen kylmettyä. Rantamaratonin reitti ei ole suinkaan tasainen, vaan hyvinkin vaihteleva. Onneksi sentään suurimmat korkeuserot olivat jo ensimmäisellä puolikkaalla, toinen puolikas tultiin enimmäkseen rantaa pitkin melko tasaista uraa. Jyrkät nousut olisivatkin olleet vaikeita, kun jalat olivat jo aikalailla kohmeessa. Viimeisellä kympillä jalkaterät ja kantapäät alkoivat jo aristaa ilmeisesti juuri kylmän takia.
Loppui se matka kuitenkin lopulta, muutaman minuutti ennen neljää tuntia; pysyivät sentään jänikset takana! Ei tarvinnut varsinaisesti kävellä, tosin juottopaikoilla en muki kädessä juossut vaan kävelin sen ajan mitä juominen ja suolakurkkujen syöminen vaati. Maalissa oli tarjolla juhlan kunniaksi torttukahvit, ja kyllä kuuma juoma siinä vaiheessa hyvää tekikin.
Tämä oli ehdottomasti arktisin maraton millä olen mukana ollut. Pitkät juoksutrikoot ja pitkähihainen juoksupaita niinikään pitkähihaisen suunnistuspaidan alla olivat varusteina, samoin käsineet ja lakki, eikä niissä mielestäni ollut yhtään liikaa. Kylä siellä jotkut vetivät kisan lähes kesätamineissa (lyhythihainen paita ja shortsit, jopa hihattomia paitoja näkyi). Kuumaverisitä porukkaa, ei olisi onnistunut minulta!
Eipä ole saunan lämpö pitkään aikaan tuntunut niin hyvältä kuin tämän kokemuksen jälkeen!
Maraton on kaikissa olosuhteissa "miesten hommaa". Voin kuvitella maalitunteen, ei metriäkään enää ja miten saunasta ei jaksaisi pois, kun sais vaan ihanasti olla ja palautua. Syyssateessa, melkein rännässä maraton... huhhuh.. itse en... se olis ihan selviytymistaistelua...
Kiitos vaan Eki sullekin puuhista lauantaina ja kuvakalleria on sanomissa.
Jukka
Hienoa Eki, keli oli todella vetinen.:cool: Itse päädyin juuri kelin takia harrastamaan sisäliikuntaa Epoonlahden uimahalliin.
Nyt olisi aika Vesankin siirtyä kesäisistä lajeista hisuharjoitteluun. Tavoitteena vähintään hisupiirinmestaruus. Viimeisimmästä pm-voitosta taitaa olla yli 20 vuotta, yökisasta Lammilta. Sauvalenkkiä ja joukkuehenkeä poikien kanssa, että saadaan viestiporukoitakin kasaan. J
Alkavat illat sen verran lupaavasti pimentyä, että minäkin avasin sauvakävelykauden eilisiltana. Tuloksena ainakin komea verirakkula kämmenessä ja selkä niin kankea että ei aamulla meinannut ylös päästä! On se tehokas tapa saada itsensä kipeäksi!
Talvikauteen valmistautuminen on siis alkanut. Tilaa hisuporukassa on, joten sen takia ei Vesan ainakaan tarvitse huolta kantaa. Mukaan mahtuu, ja Vesankin hiihtopohjalla kyllä hisu luonnistuu aivan erinomaisesti.
Toinen mielenkiintoinen ja ajankohtainen asia on pyöräsuunnistus. Ensi kesänähän kisoja pidetään ilmeisesti Vierumäen kulmilla, joten on sääli, jos emme Päijät-Rastista saa sinne edustusta useammankin hengen voimin. Itse aion ilman muuta olla viivalla mukana, oli kunto ja harrastuspohja sitten kuinka kapea hyvänsä. Ja viesteihin pitäisi saada joukkueita.
Esko kirjoittaa asiaa. Kun pyöräkisa on lähellä, niin tietenkin lähdetään. Aletaan koota Ala-Porasan Pirkkoihin pyöräsuunnistusjoukkuetta ja mennään Vierumäelle joukolla.
Tuli muuten heitettyä pitkä lenkki... mutkin Mannassa... neljä kilsaa 35 minuuttia. Aika nopeeta maastoa niin kuin ajasta voi päätellä. Laivassa jätin yökabareet väliin kun ajattelin nukkua, mutta ei siitäkään meinannut sikeetä tulla kun seinän takana nuoret naiset kikattivat....
Moi,
Nyt olisi aika Vesankin siirtyä kesäisistä lajeista hisuharjoitteluun. Tavoitteena vähintään hisupiirinmestaruus. Viimeisimmästä pm-voitosta taitaa olla yli 20 vuotta, yökisasta Lammilta. Sauvalenkkiä ja joukkuehenkeä poikien kanssa, että saadaan viestiporukoitakin kasaan. J
Kyllä tuosta pm- voitosta varmaan 20 vuotta on kulunut, eikä sen jälkeen ole tullut pm mitalleita kun viestistä. Hiihtoa varten uinti on aivan erinomainen harjoitusmuoto, kun käyt reilun 2km uimassa kerralla, niin varmasti vastaa hyvin tunnin sauvakävelyä.
Mutta en kuitenkaan ole aikasemmin saanut mitään "kiksejä" HiSusta, niin en lupaa mitään.;)
t. Vesa
Ei hiihtosuunnistuksessa mitään pelkäämistä eikä niksejä ole ja tarvita. Hiihtelet Vesku vaan latuja pitkin ja kun et poikkee umpeen niin rastit löytyy urilta.
Hisu-kelit näyttävät vähän heikoilta, mutta ens viikon päättäjäisten yhteyteen vois viritellä yhteislenkkiä ihan perinteisessä mielessä. Täältä ois tulossa pari raatoo ja kuus tassuu jos vaan keli on vähänkään inhimillinen. Katselin tuossa karttaa ja esim. Hakojärven kierto vois olla sopiva tuolta majalta käsin. Kiinnostusta?
Maukan kanssa puhuttiin peijaisissa, että pyöräsuunnistuskartalle vois tehdä sauvakävelysuunnistuksen. Täytyy miettiä.... J
Juu, nämä eivät siis olisi mitenkään kilpailevia ehdotuksia vaan lisälenkki olisi suunnattu lähinnä innokkaimmille. Tän päivän yhteilenkin lähtö klo 10 oli bueno, mutta tietty ajatus suoraan lenkiltä saunaan kuulostaa hyvältä..
Kirjoittelen tälle palstalle kartta-asiaa.
Valtosen Pekalla on hoidossa reserviläiskiinteistöt ja toimintaa niiden ympärillä. Sekä Rul että Res myöntävät projektirahaa erilaisille hankkeille. Eli uskon, että heiltä saisi Taruksen kartantekoon avustukset molemmilta. Padasjoen yhdistyksiltä vaan anomus rohkeesti. Res jäsenet, lukekaapa omia sivujanne. Rullin hakemuksien sisäänjättö on tässä kuussa. J
Juu, nämä eivät siis olisi mitenkään kilpailevia ehdotuksia vaan lisälenkki olisi suunnattu lähinnä innokkaimmille. Tän päivän yhteilenkin lähtö klo 10 oli bueno, mutta tietty ajatus suoraan lenkiltä saunaan kuulostaa hyvältä..
jeps, mä voisin lähtee. Semmonen 10km tai yli (kunhan nyt alle 20) ja lähtö varmaan klo12 vois olla hyvä tai mulle sopii vaikka aiemminkin. Siinähän ehtii varmaan jossain vaiheessa kiertämään sen suunnistusradankin sitten. Ketään muita lähössä?
JV
Vaajakosken Terän sivuilla on tieto Pietari Sorrin siirtymisestä Terän "toppatakkiosastolle". Mitähän tämä uutinen tarkoittaa? Pedro on juossut hyvin jyskälän seudun iltarasteilla. Että kunnossa mies ainakin on.
Se tarkoittaa sitä, että meillä on Pedro De La Zorrin mentävä aukko ykkösketjussa.
Hän kyllä infosi mua 9.11. aamuyön tunteina... 2))
ps. onnea uuteen seuraan, sikälihän tää on ihan jees, että pedro ei vaihtanut ihan meidän pahimpiin kilpakumppaneihin...hmm. ellei sitten kohdata jossain ikämies-viestissä.
Pitkää lenkkiä harrastetaan myös tänä vuonna. Lauantai-iltapäivällä lähdettiin taas Olympiastadionilta Paavo Nurmen patsaan juurelta vaeltamaan pääkaupungin asfalttia ja noppakiveä. Minä ja reilut 5000 muuta hölkkäilijää. Lähtiessä vettä hieman riputteli, ajoittain reilumminkin, mutta parin tunnin jälkeen ilma kuivui ja oli lopulta oikein sopiva tällaiseen ulkoiluun.
Tällä kertaa tätä auvoa kesti 3.43.28, mikä oli oikeastaan juuri realististen odotusten mukainen aika. Meno oli jotenkin mitäänsanomatonta reiluun kolmeenkymppin, ei ollut oikeastaan minkäänlaista tuntemusta, ei hyvää eikä huonoa. Sen jälkeen alkoivat etureidet puutua, ja askelpituus lyheni ja madaltui selvästi. Mitään ongelmia ei kuitenkaan varsinaisesti tullut, joten maalin asti pääsin vähintäänkin kohtuullisesti ilman kramppeja tai kävelyä.
Toinen puolikas vei 3.54 enemmän aikaa kuin ensimmäinen, sen verran se kangistuminen verotti. Kyllä oli taas mukavaa loikoa stadikan nurtsilla kahvia juoden ja välipalapatukkaa mussuttaen!
Tämä oli kesän toinen maraton minulle. Juhannuksen jälkeen käväisin kokemassa miltä se meno Mikkelissä tuntuu. Siellä kului aikaa 3.47.38, ja loppuosuus oli n. yhdeksän minuutia aikavampi kuin alkuosuus.
Tänä kesänä en ole päässyt tekemään pitkiä juoksulenkkejä niin paljon kuin oli tarkoitus, ja se ilmeisesti näkyy siinä että jalkojen lihakset menevät loppumatkasta tukkoon. Syssymmällä olisi vielä hienoja juoksutapahtumia tarjolla kosolti, joten ehkä lähden vielä ainakin kerran kruisailemaan, katsotaan jos saisi jonkun minuutin tuosta ajasta pois.
Onnea vaan, HCM:llä oli tänä vuonna kait aika optimaalinen juoksukeli ? Aika lähellehän nuo puolikkaat kuitenkin meni, et ainakaan lähtenyt säästellen liikkeelle.
Mulla oli viikonloppuna pitkä lenkki linnasta-linnaan, Turuust- H:linnaan, Härkätietä pitkin (Oxroad ultra), hieno ja rankka reissu.
On siinä varmaan muutama kirosana joskus hevosmiehiltäkin päässyt kun on tuota reittiä ja varsinkin ylämäkiä kulkenut ja odotellut H:linnan muureja ja linnan torneja näkyväksi.
Kyllä, lämpötila oli todella sopiva eikä tuo pieni sade muuten haitannut, mutta hiertymiä hieman tuli ilmeisesti varusteiden kastumisen vuoksi. Yllättäen paidan (lyhythihainen suunnistuspaita, ei kuitenkaan rispaantunut hellepaita) saumat hankasivat mm. olkapäitä. Onneksi kuitenkaan kengät eivät hanganneet. Tänä kesänä olen kummassakin juoksussa käyttänyt Newlinen kenkiä, jotka sopivat ainakin minun jalkaani todella hyvin. Etenkin kantapää istuu tiukasti. Jalat mahtuisivat jo vaikka tanssikenkiin, varpaille ei ole tapahtunut mitään, ei edes kynsien mustumista!
Alkukesästä harrastin jonkun verran maastopyöräilyä ja pyöräsuunnistusta, mutta jo muutamana kesänä pyöräily on käynyt aika pahasti selän päälle. Ristiselkä kramppaa, ja tämä on haitannut sitten myös lenkkeilyä. Nyttemmin olen pyöräilyn lopettanut, ja selkäkin on mennyt parempaan suuntaan. En käsitä mistä moinen ilmiö, olenhan aikaisemmin pyöräillyt aika paljonkin ja ilman selkävaivoja.
Kyllä "pitkillä" lenkeilläkin on eroa, sata mailia on jotakin aivan käsittämätönta! Hyvä kun jaksan autolla ajaa Turkusesta Hämeenlinnaan ilman kahvi- ja lepotaukoa. Voin vain kuvitella miten hyvältä maaliin pääseminen ja pysähtyminen on tuntunut!
Kyllä, lämpötila oli todella sopiva eikä tuo pieni sade muuten haitannut, mutta hiertymiä hieman tuli ilmeisesti varusteiden kastumisen vuoksi. Yllättäen paidan (lyhythihainen suunnistuspaita, ei kuitenkaan rispaantunut hellepaita) saumat hankasivat mm. olkapäitä. Onneksi kuitenkaan kengät eivät hanganneet. Tänä kesänä olen kummassakin juoksussa käyttänyt Newlinen kenkiä, jotka sopivat ainakin minun jalkaani todella hyvin. Etenkin kantapää istuu tiukasti. Jalat mahtuisivat jo vaikka tanssikenkiin, varpaille ei ole tapahtunut mitään, ei edes kynsien mustumista!
Alkukesästä harrastin jonkun verran maastopyöräilyä ja pyöräsuunnistusta, mutta jo muutamana kesänä pyöräily on käynyt aika pahasti selän päälle. Ristiselkä kramppaa, ja tämä on haitannut sitten myös lenkkeilyä. Nyttemmin olen pyöräilyn lopettanut, ja selkäkin on mennyt parempaan suuntaan. En käsitä mistä moinen ilmiö, olenhan aikaisemmin pyöräillyt aika paljonkin ja ilman selkävaivoja.
Kyllä "pitkillä" lenkeilläkin on eroa, sata mailia on jotakin aivan käsittämätönta! Hyvä kun jaksan autolla ajaa Turkusesta Hämeenlinnaan ilman kahvi- ja lepotaukoa. Voin vain kuvitella miten hyvältä maaliin pääseminen ja pysähtyminen on tuntunut!
Kyllähän se aina palkitsee kun maaliin pääsee Oliko tuo lenkkarimerkki oikein ? Olen kuullut että triathlonistit käyttää Newtonin kenkiä ja mulla on muutama hyvä pari New Balancen kenkiä mutta Newlinesta ei ole tuttua kuin vaatteet? En mitenkään pilkkua tahdo viilata mutta uudet lenkkarimerkit/innovaatiot kiinnostaa.
On nää pojat kovia kunnoltaan ja tahdoltaan. Siinä nimittäin pitää olla kärsivällisyyttä ja tahtoa kun tommosia matkoja juoksee. Odottaa, odottaa, säästää voimia ja odottaa miltä loppumatka tuntuu. Kumpa itse jaksais ees lähteä kevyelle lenkille, mutta kun ajattelee, että jos sitten huomenna...
Ai niin, unohdin kertoa oman selkäni ongelmista ja Parantaja Maarasen käsittelystä. Mulla oli ristiselässä aina aamusängyssä kipua. Saunassa kun nostin jalat pystyyn seinälle kipu tuntui ristiselässä ilkeästi. Päivän askareissa kipua ei tuntunut, selkä sai varmaan pienestä liikkeestä huoltoa. Tätä jatkui huhtikuusta Juhannukseen. Sitten lähdin lopulta parantajalle. Parantaja laittoi minut selälleen ja katseli selkärangan suoruutta ja jalkojen ja lantion asentoa. Vähän lämmitteli aamukankeita käsiään retkuttelemalla jäseniäni ja alkoi käydä selkärangan niveliä läpi yksi kerrallaan. Sanoipa päätteeksi, että kaikki liikkuivat. Paineli sitten häntäluuta reippaalla tavalla alaspäin. Sanoi venyttävänsä rankaa. Jutteli kaikenlaista, muttei mitään loitsuja lukenut. Väänteli jalkoja sinne sun tänne ja nykäisi sitten koukkujalkaa suoraksi niin, että, hyvä ettei lantiosta irronnut. Sanoipa vielä kohteliaasti, että nykäisee vähän reippaammin kun on urheilijapojasta kyse. Tunnin session päätteeksi kysyi, että miltä tuntuu kun selkä on nyt ainakin suora ja lantio ja jalat samalla tasolla. Vastasin, että ei nyt ainakaan huonommaksi mennyt.
Nyt kun ollaan elokuussa selkä on täysin oireeton nukkumisen jälkeen, kieroista asennoista se ei tykkää, joista Parantajakin varoitteli, mutta pyörällä ajo ei ole enää ongelma selälle.
Niin, että mitä opiksi Eki. Selässäsi on jokin samanlainen jännitystila kuin minulla, mikä ei anna taivuttaa selkää pyöräilyssä. Jännitystila kun laukaistaan parantajan käsittelyssä, niin jopa koukkuselkä suortuu kuin lapsi leikkimään... ja rento selkä taipuu vaivatta pyörän selässä.
Taitaa olla juuri tuo sama vaiva minullakin. Olen talvikausina käynyt kuntosalilla, ja sieltä sitä jännitettä on saattanut kerääntyä selkäruodon ympäristöön. Onneksi tässä lähes työpaikalla on fysioterapialaitos, tiedä sitten löytyykö sieltä Parantajan tasoista nikamien niksauttajaa.
Pitipä oikein tarkistaa noiden tossujen merkki, ja kyllä se Newline on. En ole niitä missään liikkeessä muistaakseni nähnytkään, nämä ostin jostakin esittelytilanteesta suoraan konsulentilta. Tossut ovat ulkoisesti varsin vaatimattoman oloiset, muistuttavat jollakin tapaa hieman Karhun ilmatyynyaluksia. Erikoisuutena kannassa ja päkiässä on vaihdettavat vaimennuslevyt, niitä on muutamaa eri kovuusastetta. Myös pohjallisia kengän mukana tuli useammanlaisia. Eikä pakettia ollut hinnallakaan pilattu, joten kokeeksi otin, ja niillä olen tämän kesän enimmäkseen hölkkäillyt, varvasystävällisesti.
Pitipä oikein tarkistaa noiden tossujen merkki, ja kyllä se Newline on. En ole niitä missään liikkeessä muistaakseni nähnytkään, nämä ostin jostakin esittelytilanteesta suoraan konsulentilta. Tossut ovat ulkoisesti varsin vaatimattoman oloiset, muistuttavat jollakin tapaa hieman Karhun ilmatyynyaluksia. Erikoisuutena kannassa ja päkiässä on vaihdettavat vaimennuslevyt, niitä on muutamaa eri kovuusastetta. Myös pohjallisia kengän mukana tuli useammanlaisia. Eikä pakettia ollut hinnallakaan pilattu, joten kokeeksi otin, ja niillä olen tämän kesän enimmäkseen hölkkäillyt, varvasystävällisesti.
OK, pistetään merkki mieleen, aika mielenkiintoista kun on noita vaihdettavia elementtejä.
Mulla on suurin ongelma leveähkö jalkaterä, aika monella merkillä lestit on suht kapeita ja suomen kivijalkakaupoissa ei yleensä myydä kuin yhdellä leveydellä, onneks on nettikaupat keksitty josta yleensä tilaan Brookseja, New Balanceja ja nyt on tulossa Sauconyt. Pitkissä juoksuissa jalat turpoaa ja varpaat hieroutuu rakoille jos on balleriinoille suunnitellut (liian kapeat). Näyttäähän noista Newlinen kengistä olevan faktaakin : http://www.newlinesport.com/en-us/men/shoes-men.aspx
Juuri noilla Pacemakereilla minä nyt olen juoksennellut.
Mielenkiintoinen bongaus Nuuksio Classic Trail Marathonin tuloksista:
31 398 Juha Villa FIN Karkkila Team Ensi Kausi 4:14:28 1:02:30 (43) 3:21:08 (32)
:kysymys:
Mielenkiintoinen bongaus Nuuksio Classic Trail Marathonin tuloksista:
31 398 Juha Villa FIN Karkkila Team Ensi Kausi 4:14:28 1:02:30 (43) 3:21:08 (32)
:kysymys:
Jep, ny pääsen minäkin huutelemaan tänne maratoonareitten otsikkoon
Nuuksio Classic tuli juostua läpi lauantaina, aika on tuo Ekin linkkaama 4:14 ja risat ja sija 31 vajaan 400 juoksijan joukossa. Varovaista 4h30min alitusta lähdin hakemaan ensimmäiselle polkumaratonille, ihan tarkkaa tietoa kun ei tuon reitin teknisyydestä ollut.
Alku vedettiin aika haipakkaa, lähtökiihdytyksessä Suunto Ambit näytti 3:45/km lukemia mutta siitä se sitten pian tasaantui. Alku Siikarannasta oli helpommin juostavaa polkua aina Solvallaan asti, jossa ensimmäistä kertaa meni laskettelurinteen nousussa kävelyksi. Siitä reitti sitten muuttui kokoajan teknisemmäksi ja hitaammaksi kun lähestyttiin Saarijärven ja Suolikkaan kautta Kattilaa. Lopussa onneks muutamat lyhyet soratiepätkät antoi jaloille huilia ja viimeset nousut jaksoi vielä punnertaa katkeamatta. Noususummaa Ambitti kerrytti 880m vaikka järjestäjät lupaili yli 1000m noususummaa.
Hieno kokemus oli, viimeset 10km taistelin alkavia kramppeja vastaan mutta alkukiihdytyksen jälkeinen tasainen rapiat 6min/km vauhti kesti loppuun asti. Ihan kovia selkiäkin tuli 30km jälkeen vastaan, mm kisan viime vuoden kakkonen.
Aikaan olen ihan tyytyväinen, vaikka eroa kärkeen tulikin. Tosin se Monosen Jannen voittoaika tälle vuodelle on kyllä jostain ihan toiselta planeetalta jonka ero kakkoseen, lähes 20min, todistaakin. Eli siihen vauhtiin on vielä vähän tekemistä
JV
Hyvin vedetty ! Kiinnitti huomiota myös tuo voittoaika... melkoista haipakkaa teknisillä poluilla...
Tosin se Monosen Jannen voittoaika tälle vuodelle on kyllä jostain ihan toiselta planeetalta jonka ero kakkoseen, lähes 20min, todistaakin. Eli siihen vauhtiin on vielä vähän tekemistä
JV
Jos sillä oli fillari jossain puskissa piilossa? Tai oikaisi, kun huomasi kakkosen jäävän polun mutkan taa?
nim. "Kysykää minulta, miten menestyä maastojuoksussa"
JV wrote:Tosin se Monosen Jannen voittoaika tälle vuodelle on kyllä jostain ihan toiselta planeetalta jonka ero kakkoseen, lähes 20min, todistaakin. Eli siihen vauhtiin on vielä vähän tekemistä
JV
Jos sillä oli fillari jossain puskissa piilossa? Tai oikaisi, kun huomasi kakkosen jäävän polun mutkan taa?
nim. "Kysykää minulta, miten menestyä maastojuoksussa"
Fillarista ei tuolla reissulla olis monessakaan paikassa apua ollut.. päinvastoin. Polut oli sellaisia että sitä olis pitänyt vain kantaa ja tunkata kivikoiden ynnä jyrkänteiden yli
JV
Ilmoitustaulu → Vapaa keskustelu → Pitkä lenkki