51

Re: Kestävyysharjoittelua

JEP, JEP !!!

Tänään tuli tehtyä muutaman tunnin kävelylenkki töiden puitteissa Virmailan perämettissä. Meni täysin hyvästä jukolan yötreenistä, sillä melkein ottalamppua olisi tarvinnut. Sen verran pimiä on marraskuinen keskipäivä, että taitaa vastata hyvin lähelle kesäyötä.

Hiihtolenkkejä takana tasan yksi (25 km eli 5X kullasvuoren uusittu 5 km). Taktikointi lumen pysyvyyden suhteen onnistui täysin nappiin. Riittä motivaatiota "pysyvän" talven tuloon astii lompsia juoksukilometrejä.  Veikkaisin, että hiihtämään pääse seuraavan kerran vasta ensi vuoden puolella.

Pitkään lenkkiin löytyy mielenkiintoa su-aamuna !!!!

Koista

Mo!

Lahessa hiihdetään edelleen, tosin taisin olla ainut joka uskalti. Tuli jynssättyä 250m matkaa edestakasin 35min ja sit sai riittää!! Onneks pääsee ens viikolla paremmille laduille Vuokattiin.:)

53

Vanha Guru wrote:

Pitkään lenkkiin löytyy mielenkiintoa su-aamuna !!!!

Nonniin, ja koska ei muitakaan ehdotuksia yhteislenkin ajankohdaksi tässä näy niin pidetään tuota su-aamua sovittuna. Vaikka tosin tämän Vanhan Gurun tuntien aamu tässä tapauksessa tarkoittaa varmaan jotain ennen klo 07.00 eli ehkäpä kuitenkin mennään joskus aamupäivällä... (tahtoo sanoa että ainakaan ennen yhdeksää ei mua saa minnekään) wink

- JV -

54

Moro

Koska parin viikon takaisella yhteislenkillä oli suorastaan ruuhkaa - eli mä ja toi Vanha Guru - niin eiköhän oteta taas tänä viikonloppuna uudestaan jos vaikka mukaan ilmaantuisi vielä enemmän porukkaa. Aika voidaan sopii lauantain pippaloissa tarkemmin, mutta alustavasti su-aamupäivä sopii ainakin mulle ja reitti voi olla taas tuo sama majuan lenkki ( mentiin muutes viimeksi noin aikaan 2.04. eli vauhti oli reilua viittä ja puolta, siis varsin leppoisaa jolkottelua tongue )

- JV -

55

Moro!

Minä se vain olen mätkinyt polkuja ja avokallioita viime viikkoina eli siis juossut umpimetsässä lankkarit jalassa aina välillä polkuja pitkin hölkäten. Ai, että on hienot maastot heti kotiovelta. Myös suunnistaa smile

Moilanen

pate wrote:

Moro!

Minä se vain olen mätkinyt polkuja ja avokallioita viime viikkoina eli siis juossut umpimetsässä lankkarit jalassa aina välillä polkuja pitkin hölkäten. Ai, että on hienot maastot heti kotiovelta. Myös suunnistaa smile

Moilanen

Ihan niinkuin pate olis halukas järkkään ens kevään leirin big_smile

Itsellä jäi marraskuu turhan vähäiselle reenille työkiireiden takia ja nyt on joutunut pari viikkoa himmaileen nivusen takia. Paranemista tuskin auttaa se, että ei malta pysyä poissa tuolta säbäkaukalosta... Tosin on vähän pakkokin pelata keskenkuntoisena, että saadaan kokoonpanoon tarpeeks väkee, kun joukkueesta on aika paljon äijiä telakalla.

Ippe

Mä kävin viime viikolla (la) ulkoilemassa tampereel nääs...  Wihan kilometrit oli juoksutapahtuma, matka 50 km, tosin lyhyempiäkin pätkiä sai juosta... 30-40-maraton mm.
Reitti oli siis kympin lenkkinä Atala-Linnainmaa alueella, hyvin tasainen reitti, sääkin oli mitä parhain, tapahtuma oli hyvin vapaamuotoinen, yksi huoltopiste, joka oli järjestävän tahon ok-talon pihassa.
Aikaa viiteen kymppiin meni 4:01:40...  Maratonin kohdalla olin ajassa 3:22.
Itse asiassa 43:een kilometriin asti olin hyvin alle neljän tunnin vauhdissa, mutta sitten alkoi patiinit painaan sen verran että aikaa paloi aika runsaasti viimeisiä kilometrejä vaappuessa.
Nooh, tyytyväinen täytyy kuitenkin olla, tänä vuonna pisin lenkki on ollut 24 km, enkä mitenkään ole tähdännyt tähän tapahtumaan.

:kumarran:

59

:klap: Kunnioitusta herättäviä lenkkejä vetää runneri, ja varsin kovaa on kyyti!  :kumarran:

Itse ajattelin mennä taas ensi kesänä HCM:lle. Tavoitteena voisin pitää vaikka aikaa 3.40 tai puoli tuntia Koistisesta (iso K taisi jo ilmoittautua, ja varmaankin tavoittelee kolmen tunnin alitusta). Tavoite on kova mutta realistinen, jos vain harjoittelu maittaa ja onnistuu. Tähän asti ainakin on tämä syksy mennyt hienosti.

Lapua-Jukolaan on aikaa suunnilleen puoli vuotta, joten vielä ehtii tehdä paljon sen tapahtuman hyväksi. Tämä lämmin loppusyksy kannattaa käyttää tehokkaasti hyväksi. Iltapimeällä vedetty tunnin ulkoilulenkki on laatuaikaa ja maksaa kyllä itsensä takaisin taas ensi kesän koitoksissa.

Kesät talvet, satoi tai paistoi

Kyllä kai sitä minäkin jollekin maratonille ens vuonna menen ja varmaan jotain puolikkaitakin tulee juoksenneltua.
Tuo kolmen tunnin alitus se kangastelee minunkin haaveissani, mutta en tiedä koska sen alle pääsee, vai pääseekö koskaan... ?
Sitten kun alkaa kehitys (nopeus) hiipumaan, niin ainahan matkaa voi pidentää, ultrakisojahan on kaikenlaisia, mutta ehkä 100 km olis sellainen mistä vois ensin koittaa selviytyä... siis joskus... ehkä... smile
Onpahan muuten ollut mahtavia juoksukelejä, vuodenaika huomioon ottaen...

61

Tämmönen uutinen tuli netistä bongattua: FRWD konkurssiin. Jäi vähän lyhytaikaiseksi tuon firman taivallus, tuotehan on ilmeisen hyvä mutta kauppa ei tainnut käydä toivotun mukaisesti. Kovin halvalla yrittivät loppuaikoina myydäkin noita vehkeitään.

- JV -

Joo, ikävää jos toiminta loppuu kuin seinään eikä jatkajaa löydy, kilpailu on kuitenkin paikallaan...  Olen katsellut W100 mallia sillä silmällä, mutta enpä tiedä nyt kun konkurssi on ovella (takuuasiat) ?

63

Moro!

Mutta Juha, Suunnon mieshän ei todellakaan ressaile FRWD:n konkasta lol

Vai haluaa se Ippe tulla leireileen keväällä. Hallitus taisi kuitenkin jättää pois virallisen kevätleirin, joten nyt olisi kyllä sijaa erittäin epäviralliselle leirille smile

Kyl mä voin jotain pientä kivaa koittaa värkätä noille uusille kotikulmille, maastot ovat siis todellakin aivan huikeat. Eilenkin kun olin vähän lenkillä, niin jouduin juoksemaan pari parin viime vuoden FinnSpringin eliitin rastiväliä läpi, kun ei millään malttanut olla avokallioilta pois.

Tuleehan muuten ensi kaudesta sellainen, että en muista koska olisin juossut maastossa noin paljon...

Nipa

pate wrote:

Moro!

Mutta Juha, Suunnon mieshän ei todellakaan ressaile FRWD:n konkasta lol

Vai haluaa se Ippe tulla leireileen keväällä. Hallitus taisi kuitenkin jättää pois virallisen kevätleirin, joten nyt olisi kyllä sijaa erittäin epäviralliselle leirille smile

Kyl mä voin jotain pientä kivaa koittaa värkätä noille uusille kotikulmille, maastot ovat siis todellakin aivan huikeat. Eilenkin kun olin vähän lenkillä, niin jouduin juoksemaan pari parin viime vuoden FinnSpringin eliitin rastiväliä läpi, kun ei millään malttanut olla avokallioilta pois.

Tuleehan muuten ensi kaudesta sellainen, että en muista koska olisin juossut maastossa noin paljon...

Nipa

no niin, ilmeisesti hyvät maastot ovat jo sokaisseet miehen tai sitten luetun ymmärtämisessä on puutteita tongue

seuran toimintasuunnitelmassa kyllä mainitaan sana 'leiri'...

silmä käteen

65

Taitaa olla vielä hieman aikaista spekuloida ensi kevään leireilyä kovin tarkasti, mutta jos on mahdollista käyttää Sipoon maastoja suunnistusharjoituksiin, niin mikäpä olisi sen parempaa! Niissä maastoissa ja niillä kartoilla on tosiaan mahdollista tehokkaasti harjoitella sekä taidollista että fyysistä osa-aluetta.

Tiedä sitten, mitä mitä mieltä seuran harjoitusvastaava on, mutta kevätleirin voisi varmaan hyvinkin järjestää taas täällä pääkaupunkiseudulla, jossa kevät kuitenkin aina on pisimmällä. Majoitusta varmaankin saa järkättyä suunnistuskartan alueelta Sorvalammen tapaan (esim. Solvallasta OK:n maja?). Tai mistä vaan, kyllä täällä aina hyviä karttoja ja maastoja on lähellä.

Mutta minkälaista maastoa ja harjoitusta kannattaa etsiä Lapuaa ajatellen? Ilmeisesti Simpsiönvuoren rinteitä kolutaan paljonlaisesti, joten korkeuseroja ja nimenomaan rinnerasteja ehkä kannattaisi harjoitella. Valtsulla varmaan on kokemusperäistä tietämystä ja mielibideitä tulevista Jukola-radoista.

66

Moro !

Lumeton ja hiihtokelitön joulukuuhan siitä tulla tupasahti, kuten tuolloin 22.11. vähän ennustelin (KRÖHÖM!). Juoksukelit sitä vastoin olleet suorastaan loistavat, jos pimeyttä ei lasketa miinustekijäksi. Siitäkin on selvitty, kiitos nykyisten ledivalojen.

Toisaalta kyllä nyt alkaisi tehdä jo mieli nielemään vaihtelun vuoksi hiihtokilometrejäkin. Eiliset Tapaninpäivärastit toivat mukavaa vaihtelua. Keli ja maasto olivat lumettoman kuivat. Rata hyvä. Maastokin ihan kohtuullinen näin lehdettömänä aikana. Hikeekin pukkasi melkein tyyliin HCM. Jalat olivat illalla mukavan raukeat maastossa juoksun jälkeen. Kiitokset ratamestarille vaivannäöstä. Porukkaakin oli ihan mukavasti, joten työ ei mennyt hukkaan.

Treeni-intoa kaikille loppuvuodeksi ja ennen kaikkea vuodelle 2007 !

Terv. Antti Hakia 2

67 (edited by JV 01-01-2007 21:40:35)

Koista wrote:

Toisaalta kyllä nyt alkaisi tehdä jo mieli nielemään vaihtelun vuoksi hiihtokilometrejäkin.

Juu, vähiin jäi hiihtelyt joululomalla. Tai kävin mä yhtenä päivänä tahkoomassa Vierumäellä 800m latua edestakas 20 kertaa kahteen tuntiin :argh1:

Koista wrote:

Eiliset Tapaninpäivärastit toivat mukavaa vaihtelua. Keli ja maasto olivat lumettoman kuivat. Rata hyvä. Maastokin ihan kohtuullinen näin lehdettömänä aikana.

Hyvät oli kyllä ja uudenvuoden aaton rastit vieläpä paremmat kun pääsi kunnolla mettään juokseen. Kiitokset vaan ratametsureille. :klap: Kuvia rasteilta löytyypi täältä.

- JV -

PS: Tapaninrasteilla unohtu laittaa t6 tallentamaan mutta aattorasteilla muistin sentään - vaikkakin puol minsaa startin jälkeen. Tässä datat:

http://user.personal.fi/atk/paijra/kuvat/2006/uudenvuodenrastit.jpg

ratkaseva puoliminuuttia...koska nyt maali on ollut korkeammalla kuin lähtö tongue

mites toi epoc? nyt näytti vitosta, mitä se näyttää esim. 2 tunnin rauhallisen lenkin jälkeen??

*

ps. hyvät rastit oli taas

69

mr. * wrote:

ratkaseva puoliminuuttia...koska nyt maali on ollut korkeammalla kuin lähtö tongue

Niin siis maalihan OLI korkeammalla kuin lähtö roll Tarkalleen ottaen mä käynnistin mittarin kun oltiin vielä suolla eli kyllä tuo 5 metrin korkeusero on kutakuinkin todellinen...

mr. * wrote:

mites toi epoc? nyt näytti vitosta, mitä se näyttää esim. 2 tunnin rauhallisen lenkin jälkeen??

En mä tee rauhallisia lenkkejä... tongue

No, jos otetaan vaikka esimerkiksi joulukuun puolestavälistä tuommoinen 25km/2h21' 'rauhallinen' juoksulenkki (keskisyke 154, vauhti 5.39min/km) niin EPOC oli suurimmillaan 100ml/kg, kun nyt aattorasteilla se nousi puolessa tunnissa 175ml/kg:iin keskisykkeellä 172. Elikkä kyllä tuo kuvaa suht koht hyvin sitä mitä pitääkin, eli suorituksesta palautumiseen tarvittavaa ylimääräisen hapen määrää = rasittavuus. VVi vois kaivaa jostain EPOC:n kaavan esiin cool

- JV -

JV wrote:

Niin siis maalihan OLI korkeammalla kuin lähtö roll Tarkalleen ottaen mä käynnistin mittarin kun oltiin vielä suolla eli kyllä tuo 5 metrin korkeusero on kutakuinkin todellinen...

- JV -

niipäs olikin, mulla oli tosin hieman vaikeuksia löytää lähtöön, se saattoi sotkea. maaliin löysin kuitenkin hyvin.

ps. miksei täällä puhuta tuosta hegen 'omasta radasta' ??:lol:

71 (edited by JV 04-01-2007 21:33:45)

mr. * wrote:

Hmm.. varmaan samasta syystä kun ei siitäkään kuinka zeiel ohitti sut lopussa big_smile

Tein muuten tänään vuoden ekan lamppulenkin. 1h41' josta 1h metsässä, hiukka kostee oli vaan keli... Polut näytti kyllä kovilta että jos ei kohta tuu lunta niin mä kaivan maastopyörän talviteloilta ja alan tekeen fillarilenkkejä metässä.

- JV -

JV wrote:
mr. * wrote:

Hmm.. varmaan samasta syystä kun ei siitäkään kuinka zeiel ohitti sut lopussa big_smile

Tein muuten tänään vuoden ekan lamppulenkin. 1h41' josta 1h metsässä, hiukka kostee oli vaan keli... Polut näytti kyllä kovilta että jos ei kohta tuu lunta niin mä kaivan maastopyörän talviteloilta ja alan tekeen fillarilenkkejä metässä.

- JV -

hmm ei ne yksittäiset rastivälit vaan kokonaisaika... tongue

Olen saanut silmälasit. Mutta en ole varma, saanko ottaa niitä metsään. wink  Se oli varmaan niin himmeällä se rastipainatus...

74

Kyllä se ilmoja taas pitää! Eilen aamulla oli 7 astetta lämmintä, illalla oli erittäin hieno, kuulakas ulkoilusää, ja tänään sitten tiputtaa räntää taivahan täydeltä! Ei tätä tammikuun puoliväliksi oikein tahdo uskoa (paitsi tietysti sääprofeetta Vara-Antti, jolle mikään keli ei luonnollisestikaan tule yllätyksenä).

Mitä mieltä Vara-Antti on tulevasta lopputalvesta, kannattaako sivakoita kaivaa enää lainkaan esiin naftaliinista, vai pitääkö jo pikkuhiljaa alkaa nastareiden ja trikoiden huolto kevään rasteja varten?

Eki wrote:

Kyllä se ilmoja taas pitää! Eilen aamulla oli 7 astetta lämmintä, illalla oli erittäin hieno, kuulakas ulkoilusää, ja tänään sitten tiputtaa räntää taivahan täydeltä! Ei tätä tammikuun puoliväliksi oikein tahdo uskoa (paitsi tietysti sääprofeetta Vara-Antti, jolle mikään keli ei luonnollisestikaan tule yllätyksenä).

Mitä mieltä Vara-Antti on tulevasta lopputalvesta, kannattaako sivakoita kaivaa enää lainkaan esiin naftaliinista, vai pitääkö jo pikkuhiljaa alkaa nastareiden ja trikoiden huolto kevään rasteja varten?

tainnu mennä vara-Antti talviunille jo?? hmm

Morjens,

ohessa viestiä Tuukalta. Itse aion päästä pääsiäisenä vielä pohjoisen lumille, mutta jos tekee mieli jo suunnistamaan niin suosittelen. Maastot ovat todella upeita ja nopeita!

Ippe

---

Tervetuloa mukaan pääsiäisleirille 5.4.-9.4.2007.  Suunnistusleiri suuntautuu Latviaan, Riikan pohjoispuolelle.
Suunniteltu leiri sisältää päivä- sekä yöharjoituksia ja halukkaille yhden harjoituskilpailun lähialueella. Maastot ovat pääosin hyväpohjaisia dyyni-suppamaastoja. Paikka valittu mahdollisimman lumettomien olosuhteiden toivossa. 

Matka sisältää:

- bussimatka Lahdesta-Lahteen
- laivamatkat Helsinki-Tallinna-Helsinki
- ruokailut majapaikoissa (aamupala,lounas(kevyt), päivällinen ja iltapala; viimeinen yö Virossa jossa myös sunnuntaina ja maanantaina harjoitus.
- majoittumiset 
- kartat ja harjoitukset; harjoituksia 2-3 per päivä. Mahdollisen harjoituskilpailun osanottomaksu ei sisälly hintaan.
- ostosmahdollisuus Virossa

....eli lähes kaiken paitsi ruokailut laivamatkoilla!!!

Hinta matkalle tulee asettumaa 200 euroon. Mukana on kaksi bussia ja majoituskapasiteetin pienuudesta johtuen kaksi eri majoituspaikkaa joiden välimatka on reilu 10 kilometriä.

Ilmoittaudu 31.01.2007 mennessä.

Ilmoittautumiset sekä lisätietoja:
tuukka.tuomala@orimattila.fi , 0500-469341.
P.S.laita viestiä eteenpäin !!

aiai,

on kyllä houkutteleva tarjous. ei vaan pysty ilmottautuun vielä. täytys ensin tietää, että lähteekö vara-antti messiin - saatas poliisiautotkin pestyy... lol

*

JV wrote:

Tämmönen uutinen tuli netistä bongattua: FRWD konkurssiin. Jäi vähän lyhytaikaiseksi tuon firman taivallus, tuotehan on ilmeisen hyvä mutta kauppa ei tainnut käydä toivotun mukaisesti. Kovin halvalla yrittivät loppuaikoina myydäkin noita vehkeitään.

- JV -

Tänään netistä bongattuna:

FRWD ilmoitti tänään toiminnan jatkamisesta. FRWD Technologies Oy:n liiketoiminnat ovat siirtyneet Elisa Oyj:lle. Huolto ja takuu asiat tulee jatkumaan kuten ennenkin.

Hyvä, hyvä terve kilpailu säilyy...

79

Moi,

Tuo kuulostaa hyvältä, sillä teknisesti tuo maraskuussa julkaistu uusi W sarja  on selkeästi paras/pisimmälle viety mitä markkinoilta löytyy. Ja voisin olettaa Elisalla olevan hiukan kapasiteettia tuohon markkinointiin ...

t. Vesa

80

Vesa wrote:

Ja voisin olettaa Elisalla olevan hiukan kapasiteettia tuohon markkinointiin ...

Heh, tuskin maltan odottaa kun tv:ssä pyörähtää käyntiin uusin elisan mainos missä nää vanhat tutut Sauli ja Pauli mainostaa tälläkertaa rannetietokonetta :argh1:

Kohta on vissiin ympätty FRWD:hen sähköposti ja webbi-tv...

- JV -

81

Moro !

Pakkasukon hellittäessä otettaan, survaisin eilen tämän talven ensimmäisen pertsalenkin. Lumi oli vähän nihkeähköä ja luisto suht huono, mutta muuten oli ihan hyvä lenkki.

Siinä hiihdelessä mietaamaista vauhtia muistu mieleen vanha tosiseikka:
Jos haluat ottaa talven hiihtolenkeistä parhaan hyödyn irti kevään, kesän ja syksyn juoksuihin, niin hiihdä ehdottomasti perinteistä. Palvelee se juoksulihaksia niin paljon paremmin kuin luisteluhiihto. Aläkä unohda täysin juoksulenkkejä: kerta viikkossa riittää, jos hiihtohalut on kovat.

Koista

Muistakaa tämä tyyli!

tongue

no pistetään nyt sit yks omakuvakin, ettei aina naureta vaan muille...tosin tää ei ookaan enää hauska...

Antaisiko minulle panoksia?

hmm

84

... kyllä on siinä määrin pahaenteisen keskittyneen näköisiä ruutiukkoja rynnärin kahvassa kiinni, että en aivan pienen asian takia menisi noille patruunoita (ainakaan kovia) tarjoamaan!

85

Tulipas juostua...

...wanha kunnon cooperin testi! Tulos oli 12 min. Ja matkaa tasan 2800m. Suorituspaikka Ahjolan kenttä. Pidemmälle pääsin kuin uskalsin edes toivoa.

Tämä oli tällaisen 4 viikon loman alkutesti - seuraavan testin ajattelin tehdä 4 viikon loman lopussa. Olishan aika mukava päästä rikkomaan 3000 m:n raja. Kun tuo köhä hieman hellittää, niin tarkoitus olisi kokeilla juosta yhden viikon aikana tuollaiset 60 km ja myöhemmin tehdä radalla hiukan nopeusharjoituksia.

Kylläpäs oli mukava lenkkeillä kun oli vaihteeks hapekas ja sopivan viileä ilma helteiden jälkeen, sadekaan ei haitannut yhtään, ja sykekin oli taas omalla tasollaan. Helteellä meikäläisen syke tuppaa nousta 5-10 pykälää ylöspäin...

Onkos kukaan juossut ecross:ia  tai Herrala hölkkää viimeaikoina?  Mitenkähän näiden maasto verrattuna vaikka Kullasvuoren vuoristorataan? Onko juostavampaa ?
Entä onko näihin tapahtumiin ketään lähdössä?
Näähän olis varmaan aika hyvää harjoitusta vaikka Pirkan hölkkää varten... roll

Moi,

runner67 wrote:

Onkos kukaan juossut ecross:ia  tai Herrala hölkkää viimeaikoina?  Mitenkähän näiden maasto verrattuna vaikka Kullasvuoren vuoristorataan? Onko juostavampaa ?
Entä onko näihin tapahtumiin ketään lähdössä?

Olen juossut e-Crossin kerran vuonna 2005 ja olen näillä näkymin menossa tänäkin vuonna mukaan. E-crossissa ainakin 12 ekaa kilometria on suhteellisen tasaisia, ei sisällä mitää jyrkkiä nousuja. Tämä osa radasta on melko juostavaa, tosin sielläkin on kapaita polkuja, joten kannataa yrittää alusta lähtien päästä oman vauhtiseen porukkaa. Radan loppu tullaan (12 -16 km)leppävaaran ureheilupuiston hiihtoradan pohjaa ja siinä on kyllä jyrkkiä nousuja ja laskuja, vastaavia kuin vesitornin nousu Kullasvuoressa. Viimeinen puolitoista kilsaa on taas tasaista.

Kuitenkin ihan mukava juoskutapahtuma, sillä sielä juostaa niin asfaltilla, kuin metsäpoluilla.

t. Vesa

88

runner67 wrote:

Kylläpäs oli mukava lenkkeillä kun oli vaihteeks hapekas ja sopivan viileä ilma helteiden jälkeen, sadekaan ei haitannut yhtään, ja sykekin oli taas omalla tasollaan. Helteellä meikäläisen syke tuppaa nousta 5-10 pykälää ylöspäin...

Lauantai-iltana jäin asuntomessuilta tullessa pois auton kyydistä jonkun verran ennen Auttoista ja juoksentelin 15 km asfaltilla. Ihme kyllä jalka kesti ja aikaakin meni tasan tunti ja vartti. Eka kilsa n. 6min, viimeiset kolme kilometriä 4.30/km.

Ja kyllä huomaa, kuinka kova alusta rasittaa jalkoja. Vielä tänäänkin jaloissa tuntuu kipua (varsinkin oikeassa pohkeessa).

Täytyy levätä ennen Pirkan hölkkää... Tai niin no, täytyy kai juosta täällä paikallisemmissa maisemissa.

89 (edited by Eki 19-08-2007 00:23:42)

82 450 Jussila Esko Ala-Porasan Pirkat Miehet 45v 10 km 0:51:28 1:46:19 30 km 2:31:17  3:35:58  3:35:16

Tulipa taas vaihteeksi tehtyä kestävyysharjoittelua, eli XXVII HCM on takana. Olosuhteet suosivat paremmin kuin viime kesäisessä tapahtumassa, joka käytiin aikamoisessa hellekelissä. Nyt taisi elohopea kohota johonkin 20 asteen paikkeille, ja vaikka aurinko koko ajan paistoikin, ei se juuri haitannut. Aukeissa kohdin tosin joskus tuuli riepotteli hervottomia hölkkääjiä, mutta tuskin kukaan sen vuoksi reitiltä suistui.

Viimekesäiset loppumatkan krampit olivat tuoreessa muistissa, joten jo useamman viikon olin terästänyt ruokavaliotani vahvalla magnesiumlisäkkeellä. Ja selvästi siitä oli apua. Jos ensimmäisen HCM:n viimeinen kymppi oli yhtä tuskaa ja irvistystä, oli meno tällä kertaa siihen verraten suorastaan juhlaa. Maaliin päästiin ilman kävelyaskeleita, saati sitten seisoskeluja. Vasta siinä vaiheessa, kun olympiastadionin nurtsilla makoillessani yritin ottaa kenkiä jalasta, alkoi pohkeissa tuo ärräpäitäkin helposti ilmoille saattava elämöinti. No mikäs kiire niillä kengillä enää oli, ja kyllä se kremppakin siitä sitten ajan myötä tokeni.

Juoksu meni kohdaltani hyvin, sen tuo nettoaika 3.35.16 osoittaa. Etukäteen arvelin mahdolliseksi ajaksi tuollaista 3.45.00. Mutta mikäs siinä, kyllä tämä kelpaa. Puolimatkan väliaika 1.46.19 vähän tuotti viilentäviä väreitä selkäruotoon, sillä luulin sen olevan väliaika 20km kohdalta. Hölköttely meni kevyehkösti suunnilleen 25km, sitten alkoi jaloissa, lähinnä etureisissä, jo tuntua. Kokemuksesta viisastuneena hellitin hieman tahtia tässä vaiheessa, mistä johtunee se, että toinen puolikas vei lähes 3 minuuttia pidempään. Varsinaisesti vaikeuksia ei ollut lopussakaan, mutta kyllä väsymys jo painoi, ja stadikan torni ei tuntunut lähestyvän sitten millään. Mutta lopulta kuitenkin maratonportista sisään, ja parisataa viimeistä metriä tartanilla. Ja sitten saa laittaa KÄVELYKSI. Heti maaliviivan jälkeen punaisella juoksuradan pinnoitteella oli näytillä useammankin jo maaliin tulleen hölkkääjän vatsalaukun sisältö, mutta eipä ainakaan minulla siinä tilanteessa enää ollut mielenkiintoa tutkia nopeampien kilpaveikkojen ruokavalioita.

Koista ja Pate olivat myös pääkaupungin asvalttia tallaamassa. Loppumatka on heillekin ollut ilmeisen vaativa, etenkin Pate on tainnut kokea kovia viimeisellä kympillä. Vvi oli jälleen seuran virallisena tilannetarkkailijana reitin varrella useammassakin paikassa.

Onnea vaan HCM herroille, eikös Ekille tullut huomattava parannus viime vuoteen?
Vauhdinjakokin onnistui kun ei tuon enempää eroa tullut puoliskoille... :klap::klap:
Mulle ois ollu kyllä 20 astettakin vähän turhan paljon, katsotaan syksymmällä sitten kun ilmat viilenee...

Moro!

Joo, mitäpä sanoisi smile Maraton alkaa vasta 30 km:n jälkeen. Onnea paljon Eskolle, vastaavaan fiilikseen itsekin pyrin, mutta mutta. Ei ollut mun selkä kaukana.

Kaikki eteni pelikirjan mukaan 28 km:iin asti ilman mitään merkkejä tai 24 km:n kohdalla Koista sanoi, että sen reisissä alkoi tuntumaan ja se jatkoi, että kyllä jo pitääkin alkaa tuntua. Vastasin, että joo, mutta yllättävän vähän. 26 km:n kohdalla Koista lisäsi vauhtia, itse jatkoin pelikirjan mukaan siitä 2 km eteenpäin tehtaankadulle pompatessa vasen nivunen teki tenät ja juoksusta katosi kaikki rentous. Löysäsin vauhtia tai siis juoksin sen minkä kivulta pääsin, sen seurauksena oikea reisi alkoi renaamaan kunnolla 35 km:n kohdalla. Vikat 12 km olivat aivan sairasta touhua, kun ei meinnannut eteenpäin päästä. Mutta jotain positiivista: eipähän ollut ollenkaan katkennut olo ja Jukola ja ½-maraton olivat mulle kovempia fyysisiä suorituksia smile

Tuon maratonin rasittavuus oli mittarin mukaan pienempi kuin mun tiukat lenkit. Eli jotain meni pieleen. Sykkeet, vauhti, vatsa, tankkaus, hiertymät jne vältyttiin.

Ens kerralla sitten, kunhan vain nyt tuo hillitön kipu nivusessa vain lakkaisi, niin pääsisi lenkillekin. Mutta kovia ovat vikat kilometrit.

Nipa

92

Nipa wrote:

tehtaankadulle pompatessa vasen nivunen teki tenät ja juoksusta katosi kaikki rentous. Löysäsin vauhtia tai siis juoksin sen minkä kivulta pääsin, sen seurauksena oikea reisi alkoi renaamaan kunnolla 35 km:n kohdalla. Vikat 12 km olivat aivan sairasta touhua, kun ei meinnannut eteenpäin päästä. Mutta jotain positiivista: eipähän ollut ollenkaan katkennut olo ja Jukola ja ½-maraton olivat mulle kovempia fyysisiä suorituksia smile

No voihan nenä. Luultavasti tuohon nivuskipuun olis voinut kyllä auttaa pikahuolto (mutta kun se ei ollut siellä, vaan liukastelemassa Orimattilassa), koska se ei varmaankaan johtunut mistään ylivoimaisista ponnisteluista. Noi tommoset "krampit" kun laukaisee lenkillä, niin sen jälkeen matkaa voi taittaa vielä kilometrikaupalla vaivatta. Vaan jos alkavat uusiutua kilometrin välein, niin sitten on lihakset "lopussa" (mistä ei käsittääkseni kuitenkaan ollut kysymys).

93 (edited by JV 20-08-2007 20:26:43)

Moro

Meikäläistä ei ole ikinä kiinnostanut lähteä tahkoamaan 42km:ia asvaltille, mutta tällaisessa maratonissa vois ollakin vähän hohtoa: Vaarojen maraton Kolilla! Elikkä tutummin Herajärven kierros -nimisen vaellusreitin kiertävä maastojuoksukilpailu, Suunnistaja-lehden mukaan reitillä n.200m korkeuseroa... Miltäs vaikuttaa, herättääkö innostusta päijran muissa maratoonareissa? Tänä vuonna ei taida enää alle kahdessa kuukaudessa ehtiä tarpeeks hyvään kuntoon, mutta jos vaikka ens vuonna sitten?

- JV -

JV wrote:

Moro

Meikäläistä ei ole ikinä kiinnostanut lähteä tahkoamaan 42km:ia asvaltille, mutta tällaisessa maratonissa vois ollakin vähän hohtoa: Vaarojen maraton Kolilla! Elikkä tutummin Herajärven kierros -nimisen vaellusreitin kiertävä maastojuoksukilpailu, Suunnistaja-lehden mukaan reitillä n.200m korkeuseroa... Miltäs vaikuttaa, herättääkö innostusta päijran muissa maratoonareissa? Tänä vuonna ei taida enää alle kahdessa kuukaudessa ehtiä tarpeeks hyvään kuntoon, mutta jos vaikka ens vuonna sitten?

- JV -

shh...ei puhuta tälläsistä, ettei Hese kuule... neutral

Moro!

Joo, ei lihakset olleet lopussa.  Ja nyt oikea jalkakin on palautunut siihen asentoon, että lenkkiä se huutelee. Vasen nivunen on kipeä, mutta eilen illalla kylmähoito auttoi kummasti. taitaapi olla joku tulehdus päällä.

Mutta pitkä on matka ja kyl se jotain uskomattoman hienoa on päästä maaliin vaikka hampaat irvessä.

Sanoisin kyl, että on hieno juosta, kun koko reitti on katsojia täynnä. Siinä tulee uskomaton fiilis, itseasiassa koko matka on samanlaista fiilistä kuin suunnistuksessa esimerkiksi onnistuneen avauksen jälkeinen maaliintulo. Hurja hurmos päällä.

Senpä takia tän syksyn ja ens kauden kisaohjelmani on tässä:

SM-viesti syyskuun 23.9. Lahti
Halikko-viesti 13.10. Turun alue
Raatojuoksu 3.11. Söderkulla
Joku suunnistuskisa=testi Jukolaa varten huhtikuussa
PäijRan Jukolan testikisa/viesti 3.4.5 Finnspring Turku
Helsinki City Run ½-maraton 10.5.
Tukholman maraton 31.5.
Jukolan viesti 14.6.
Helsinki City Marathon 16.8.

Nipa

Juu huomasin jo!!! Mutta eipä taida aika käydä! Niin ja oltiinko me menossa sinne Skotlantiin? Vai riittääkö se 24 h kisa näin alkuun?

Hege wrote:

Juu huomasin jo!!! Mutta eipä taida aika käydä! Niin ja oltiinko me menossa sinne Skotlantiin? Vai riittääkö se 24 h kisa näin alkuun?

:innocent:

98

Nyt on sitten ilmoittauduttu ja siitä on lujasti maksettu!

Nimittäin Pirkan hölkkään (7.10.). Kyseinen koitos on pituudeltaan 33 km ja reitille on sisällytetty mahdollisimman paljon metsäpolkuja. Hölkkä sopii siis vallan mainiosti suunnistajille ja muille herkkäjalkaisille.

Oma tavoite on 2.45 / 33 km eli 5 min/km. Alustava harjoitus (syksyn ainoa) viime perjantai-iltana sujui kohtuullisesti. Juoksentelin 2.05 osin melko pimeällä maantiellä suurimmaksi osaksi asfaltilla eivätkä jalat kipeytyneet paljoakaan. Saas nährä miten käy ensi sunnuntaina.

Moi,

Katselin tuloksia mm. Budapetin maratonilta, ja huomasin, että on Ekillä alkanut painaa puolen välin jälkeen. Puolivälissä aika oli vain n. 3 minuuttia Helsingin aikaa heikompi, joten alku on mennyt hyvin.
Katsoin myös Pirkan hölkän tulokset ja Koista on vetänyt 4. 30 vahdilla koko kisan, eli hyvin on kulkenut. Maarasta ei löytynyt ainakaa tavoitteesa mukaisesta kohdasta tulosluetteloa, mutta tulos löytyi 45 s/km hitaamasta kohdasta.
:running:
t. vesa

100

vvirkki wrote:

Moi,

Katselin tuloksia mm. Budapetin maratonilta, ja huomasin, että on Ekillä alkanut painaa puolen välin jälkeen. Puolivälissä aika oli vain n. 3 minuuttia Helsingin aikaa heikompi, joten alku on mennyt hyvin.
Katsoin myös Pirkan hölkän tulokset ja Koista on vetänyt 4. 30 vahdilla koko kisan, eli hyvin on kulkenut. Maarasta ei löytynyt ainakaa tavoitteesa mukaisesta kohdasta tulosluetteloa,

mutta tulos löytyi 45 s/km hitaamasta kohdasta

.
:running:
t. vesa

...kootut selitykset... :kysymys:

tongue