Re: Talvikausi 2021

smile Eteenpäin, sanoi mummo lumihangessa! smile

Jos ei ole talvi tullut niin ainakin kesä on kuitenkin jo mennyt, joten otsikkokin sen mukaan. Espoossa pääsee sentään jo hiihtelemään lumelle, Oittaalla otettiin käyttöön rullahiihtoradan lenkki lumetettuna viikonloppuna 12.12.2020. Hyvin oli tieto levinnyt. Itse en vielä tohtinut siihen hiihtäjäpaljouteen mukaan ryysiä, mutta katsomassa sentään kävin. Pitääpä katsoa löytyisikö ne atomisivakat vielä jostakin liiterin nurkasta!

2

Re: Talvikausi 2021

Nythän on jo varmaa kun katselee noita koronatietoja,että ei niitä risusavottahiihtokisoja pidetä suomessa,niin paljon niitä tautisia on suomessa.

3

Re: Talvikausi 2021

Moi! Rauhallista joulua ja onnellista uuttavuotta.

4

Re: Talvikausi 2021

Nyt kun murhevuoteni päättyy toivon jaksavani vierailla seuran keskustelufoorumissa useammin menneeseen verrattuna. Olen hiljalleen aloittanut kunnon kohentamisen ja painon alentgamisen tavoitteena ensi kesän rrastit. Tänään kävin Heinolan raviradalla harjoittamassa sohjohiihtoa 47 min. Olipa outoa, mutta tästa se lähtee. Toivotan sivun lukijoille rauhallista vuodenvaihdetta ja menestyksekästä vuotta 2021.

5

Re: Talvikausi 2021

Moi! Taisi sielläkin olla samalainen loskakeli kuin täällä lappeenranassa.Voisihan sitä imatralla ja lappeenrannassa hiihtää,muttahan en ole viitsynyt ajella autolla. Kävelyä kumisaappaat jaloissa , sehän on riittänyt Pitää hiihtää jos tulee kunnon ladut.Onnellista uuttavuotta.

6

Re: Talvikausi 2021

Räntää on satanut koko tämän vuoden viimeisen illan. Huomenna kun pakastaa niin teen pikku hiihtelyn. On niitä ollut parempiakin vuosia kuin tämä juuri päättymässä oleva. Mutta näillä mennään , sanoi edesmennyt ystäväni Pertti Virtanen.
Väiskille, Markulle ja Eskolle, teille viime aikojen chattailijoille, kaikkea hyvää ensi vuonna!

7

Re: Talvikausi 2021

Kiitos toivotuksista. Tänbään on satannut täällä Heinolan korkeudella anakin 10 sm lunta. Huomena on lumikolan etsiminen ja pihan kolaus - kestäisi vaan hartiat. Tästä se talvi lähtee. Pakkasta on luvattu ainakin tammikuulle. Nyt Väiski sukset esiin ja pitoa pohjaan.

8

Re: Talvikausi 2021

Moi! Sukset varastossa,täällä lunta vain 5 senttiä.Enkä laita pitoja,on pakko hiihtää työntämällä kun se akkahallitus vie kaikki köyhien eurot,ei ole varaa ostaa pitoja.

9

Re: Talvikausi 2021

Ainakin tammikuun hisut on peruttu. Väiski tiesi.

10

Re: Talvikausi 2021

Ainakin tammikuun hisut on peruttu. Väiski tiesi.

Joo ja ne talven loputkin kisat perutaan,siihen syylliset ovat arkadianmäellä olevat eukot,ei mulla muuta.

11 (edited by Eki 11-01-2021 18:40:31)

Re: Talvikausi 2021

Eivät ole talvet veljeksiä keskenään.
Viime talvena ei taidettu juuri Kajaania etelämpä kisoja pitää lumenpuutteen vuoksi. Nyt olisi lunta ja innokkaita risusavottalaisia Etelä-Suomessakin pilvin pimein, mutta ei lupaa ottaa kisaajia urille! Ei hyvä näinkään, sääli.
Innokkuutta hiihtoon riittää ainakin Espoossa. Forsmannin Petrin porukan Oittaalle tekemillä baanoilla on hiihtäjiä yön pimeinäkin tunteina, ja keskimäärin kymmenen sekunnin välein on suksijoita vuorokauden ympäri! Ja seassa on aika vauhdikkaastikin eteneviä suksensujuttajia.

12

Re: Talvikausi 2021

Moi! nythän näyttää siltä,että mitään risusavottakisoja tänä talvena ei pidetä,koko ajan kaikkea hommaa tiukennataan,kohtahan hesa ja uusimaa on taas rajan sisällä.

13

Re: Talvikausi 2021

Niinpä! Nyt täällä voisi hisukisat lumen puolesta pitää vaikka Keskuspuistossa!

14

Re: Talvikausi 2021

Melkein päivittäin on hiihdetty. Semmosta ulkoiluvauhtia kolme varttia. Eihän se treeniksi riitä, mutta kun Väiskin mukaan ei tule kisojakaan, niin miksi rääkätä tuttua miestä.

15

Re: Talvikausi 2021

Moi! Mähän alan rääkkäämään itseäni kunnolla kun lumet  lähtee ja alan polkemaan,kuten Kantasen Tapsa.Onneksi polvi ei kestä juoksemista,eipähän tarvi ajella ympäri suomea,ja nykyinen hallitus vaan nostaa autolla ajamisen hintaa.

16

Re: Talvikausi 2021

Parasta vuoden alkua. Nyt kun lunta on saatu, parhaillaankin pyryttää oikein kunnolla,
niin  ei ainakaan olosuhteista ole kiinni etteikö ulkoliikunta ole mahdollista suksilla.
Olen koittanut ahkeroida Heinolan raviradalla. Tyyli on pelkästään pertsaa ja aikaa olen kuluttanut 832 min. Matkaa ei kehtaa ilmoittaa, kun vauhti on etanan. Luikasta latua!

17

Re: Talvikausi 2021

Kilometrejä kertyy niukasti, vaikka lähes päivittäin käyn Ahjolan ladulla. Professori Tahko Pihkala sanoisi, että hiihtelyni laduilla on oleilua. Vauhti on mennyt, muistoissa vain. Toista oli 60 vuotta sitten kun Väiskikin sivakoi umpilatuja Höyheniselle.

18

Re: Talvikausi 2021

Joo mähän muistan vielläkin niitä latuja joita tein keväällä höyheniselle ja joskus myös tarukselle,kerrankin kävin hakemassa ison selkärepullisen makkaraa höyheniselle,auttoisen sok-kaupasta. Sehän oli keväällä auttoisilla  kylän yhteinen
kylälenkki.Mullahan oli syksyisin ensimmäiset viikon pitkälenkkit:auttoinen-höyheninen-siperia-iso-pintalampi-auttoinen,jäätä ja metsäteitä pitkin.Heh töissähän täällä piti talvella tehdä 30:n kilsan kuntolenkki.Mehän salo-issakassa eräitten kuntoilijoitten kanssa tehtiin kuntolenkki:salo-issakka- vuoksen ranta-nuijamaan raja-asema-syötiin siellä ja juotiin kahvit ja samaa reittiä takaisin,tulihan siitä 75 kilsaa.Oltiin jonkinlaisessa kunnossa vissiin?

19

Re: Talvikausi 2021

Näyttää hisukausi sittenkin avautuvan. Luumäelle ollaan lähdössä. Laitamme kasikymppi sarjassa päijätrastin pojat poodiumille.

20

Re: Talvikausi 2021

Moi! Mähän ennustan että niitä risusavottakisoja ei pidetä helmikuun aikana,että silleen.

21

Re: Talvikausi 2021

hmm Näyttäisipä tosiaan siltä että ainakin Luumäellä kisoja pidettäisiin big_smile

Mielenkiintoista! Olin kyllä jo selkeästi orientoitunut siihen että tänä talvena ei tarvitse lintulaudan kanssa kisailla. Ja harrastus on ollut sen mukaista. Vielä olisi viikko aikaa valmistautua, joten varusteet saattaisivat löytyä, mutta ... hiihtotuntuma on huono, ja oudostaan kovaa hiihtäminen on rankkaa puuhaa.

22

Re: Talvikausi 2021

Hiihtelin Vääksyn Golf kentän latuja. Vastaan tuli sellaista rauhallista matkavauhtia hiihtelevä kuntoilija. Hyppäsin ladulta sivuun ja hänkin teki niin. Moron! No morjens!
Tuttu mies. Pekka Niemi. Juostiin monet Jukolat samassa Päijätrastin joukkueessa. Pekka oli yksi varmimmista viestin viejistä. Vaihdoimme pakolliset terveystiedot ja yhdessä totesimme, että on hienoa olla vielä tällä iällä ladulla. Juu täytin toissa päivänä kahdeksankymmentä vuotta, sanoo Pekka. Hiukkolan saaren alkuasukas.

Onnittelu Pekalle 26.01.2021 olleen 80 v. merkkipäivän johdosta!
Tähän onnitteluun yhtyvät  kaikki  vanhat seurakaverit, naiset ja miehet vuosien takaa.

23

Re: Talvikausi 2021

Eskon ja Markun kanssa hisustellaan Luumäellä. Seuraavasta kisasta ei tietoa.

24

Re: Talvikausi 2021

Vapaa on vain umpihanki!
Oikein mukava jos edes yhden viikonlopun voi tätä lajia harrastaa tänä talvena. Ilma tosin saattaa olla varsin kuiva ... big_smile

25

Re: Talvikausi 2021

Pepulleen menee. Luvattu 24 pakkasta. Nyt on järjestäjillä haastetta löytää mittari, mikä näyttää 19 astetta.

26 (edited by Eki 04-02-2021 08:49:40)

Re: Talvikausi 2021

Lupaus mikä lupaus. Sääennusteiden lupauksissa on tosin se huono puoli, että ne saattavat joskus pitää jopa paikkansa  yikes

27

Re: Talvikausi 2021

Avattu on nyt tämäkin hisukausi, risutalkoita ei ole tehty turhaan!
Luumäellä oli porukkaa metsä täynnä, hienot urat, paljon uutta puhdasta lunta ja pakkasta varsin hyytävästi 15 astetta. Pakkanen taisi olla osaltaan syynä siihenkin että Emit-kortteja hyytyi todella paljon, varmaan useita kymmeniä. Siinä mukana Markun ja minunkin kortit. Lähdössä valo kyllä vilkkui, samoin kaikilla rasteilla, mutta maalissa siitä ei tuloksia ulos saatu. Taitaa tulla tämä ensimmäinen korttisatsi vähän kerrasssaan uransa viimeiseen leimaukseen.
Eipä olisi ollut suorituksessa juuri kehujen sijaakaan, todella rankkaa hommaa kevyesti harrastaneelle oudostaan tuo hiihto, etenkin kapeilla urilla. Jukka taisi tehdä ok-suorituksen, ainakin sijoitus oli ok.

28

Re: Talvikausi 2021

Lauantaina tuli virhettä pari minuuttia. Vaikka virallisissa tuloksissa olin kärki, niin käsiajanotto totesi Markun puolisen minuuttia  paremmaksi. Tänään sujui ilman vääriä uria, mutta oikeilla urilla pysähtelin miettimään missä ollaan. Ei pitäisi hiihtää päätä pimeeksi. Markku oli toinen kehnommilla suksilla. Jotain haparointia lisäksi.

29

Re: Talvikausi 2021

No ny meni viimeinenkin SM hisu peruutukseen. Varasin jo kämpän Ainiovaaran kupeesta ja ilakoin vaaroilla hiihtämisestä, mutta kun ei. Kun on tunnollisesti yrittänyt ulkoilla niin nyt on turhautuminen lähellä. Seuramme syömähampaat Veijo ja Markku harmittelevat myös varmaan. Veijo oli tähdännyt kuntohuippunsa juuri Lapin SM kisaan. Nyt siirretään kuntohuippua vuodella eteen päin. Se tietää paria sataa ulkoilutuntia ja saman verran korvenraivausta. Veijon mökkitontin keskeltä, perunapalstan läpi menee Senaatti kiinteistön omistama Salpalinjan kivipaasirivi.  Suunnistuskarttaan ne merkittäisiin isoilla pisteillä ja lohkareilla. Niitä kun Veijo kuokan kanssa kiertää niin hartiat pysyvät vanhalla rajamiehellä kunnossa. Rajamies Väiskillä pysyy vain jalat pyöräillessä, ellei nyt sitten harrastele  Facebook kuvan mukaista kirveen heiluttelua.

30

Re: Talvikausi 2021

Moi!Kyllähän mä hiihtelen,mutta tänään tuskin hiihdän,pakkasta nyt -21,6,voin päivällä ehkä kävellä.Kyllähän mä kirvestä heiluttelen kun olen TAPPARAN mies,lappeenrannan saipalaiset eivät tykkää,kun sanoo että tappara on terästä ja saipa makaa kaukana kaukana perässä.

31

Re: Talvikausi 2021

No jopas! Vimelissä hiihdetään SM hisuja. Jos ei kukaan kiellä.

Re: Talvikausi 2021

Uusia SM-kisoja tuli tänään kalenteriin:
06.03.2021, SM-sprinttiviesti, Hollolan Urheilijat -46, Rastivarsat
07.03.2021, SM-sprintti R2, Hollolan Urheilijat -46, Rastivarsat

33

Re: Talvikausi 2021

Etelässä on lunta enemmän kuin Väiskin ennustukset syksyn lämpöisiltä. Tervalan Mika sai junailtua hisukisat Hälvälään. Siellä olisi Väiskille tuttua baanaa. Ei kun parafiinit suksiin, lisenssi kuntoon ja mä laitan nimen listoihin Päijätrastin ykköstykiksi, syömähampaaksi seitsemänkymppisiin. Vapiskaa Lehtinen ja Saarinen!

34

Re: Talvikausi 2021

Oisko vapaaehtoisia hiihtämään Eskon kanssa SM printtihisu. H140 sarja. Kasikymppinen Eskolle kaveriksi.

35

Re: Talvikausi 2021

Moi! Mun himo risusavottaanhiihtoon on mennyt ajat sitten pois,eikä uutta tule.Täähän nykyinen akka-hallitus sanoi syksyllä,että ei enään tule talvea ja lunta suomeen,mutta kuinkas kävi? Senhän hallituksen pitäisi kolata lumet pois suomesta.

36 (edited by Eki 18-02-2021 16:36:20)

Re: Talvikausi 2021

Minun tekemisen taso on kyllä nyt tosi surkeata, en ole yhtään varautunut siihen että risusavottoja näillä lumilla järjestetään. Mutta tilaisuushan se tekee varkaan! En ole kisoihin lähdössä, mutta jos ... niin saattaisihan se olla mahdollista ... . Matka tapahtumaan kun olisi nyt varsin kohtuullinen.

37

Re: Talvikausi 2021

Moi! Keskittykää vain kuntoiluun,eiköhän se naishallitus kiellä niitä sm-kisoja pitämisestä,ainakin näyttää tää suomen tilanne siltä.Uusia koronatautisia 590.Ei mulla muuta.

38

Re: Talvikausi 2021

Reissu Vimpeliin tehty. Kuiva sula tie mennessä Petäjäveden kautta. Tullessa jo penkkojen vettä tiellä.
Lauantaina SM keskimatka aika hallittu suoritus , kuuluttaja tarjosi mitalia, mutta tarkistuksessa kehoittivat käymään itkumuurilla. No väärä leimaus. Rastiympyrässä kaksi rastia. Katsoin kyllä koodin, mutta aivot eivät toimineet. 124 ja 126 sekaantuivat tai jotain käsittämätöntä. Markku hiihti tasaisesti edeten pronssille ja matkamme mitalitili oli avattu. Ja mieli jo korkealla Markun mitalista.
Ehtoolla iski salaa pelko sunnuntain hiihdosta. Jääkö toive mitalista vain haaveeksi. Kaverit sarjassa hiihtävät lujaa ja virhettä ei kukaan saa tehdä, jos mieli saada mitali korona kirjekuoressa. Kisa lähti taas huonosti. Aurinko porotti vettä valuviin silmiin ja ykköselle poikkesin lähtöuralta liian aikaisin. Päivittelyä metsässä, paikannus ja ykköselle. Virhe puolitoista minuuttia. Sitten reipasta alamäki hiihtoa ja yksi raskas pitkä ylämäki väli, millä sain kiinni Ollin ja Markun. Alkoi Vatpakan vuorelta alas laskeminen. Kaaduimme samaan mutkaan ja Markun kanssa samaan kasaan. Minä pääsin kymmenessä sekunnissa ylös, mutta Markulla  ja Markun perässä kaatuneella Ollilla oli minuuttien vaikeuksia päästä syvästä hanhesta takaisin ladulle. Sen tietää vain kokenut. Loppulaskut meni auraillessa uria alas ja kun laitoin koneen lopussa ahtaalle niin SM pitkän hopeeta uudessa H80 sarjassani. Talven tavoite, yksi mitali, oli saavutettu.

39

Re: Talvikausi 2021

Moi!Tänään alkoi se kielto,joten risusavottakisat on jo pidetty.Ei mulla muuta.

40

Re: Talvikausi 2021

Hiipunu on Ala-Porasan Pirkkojen hisuharrastus. Markun kanssa kahden mennään Hälvälän SM hisu sprinttiin. Saas taas nähdä.

41

Re: Talvikausi 2021

Markku heittäytyi selälleen kun oli menossa mökillä jäälle hiihtämään. Kylkiluita varmaan säröllä kun ei käy kunnolla hengittäminen. Hälvälän hisu jäi mun varaan.
Päijät-Rastin SM hisu saldo talvelta 2021: Yksi mestaruus, yksi hopea ja yksi pronssi.
Enemmän piti, mutta nyt näin.

42

Re: Talvikausi 2021

Hienosti on Jukka pitänyt seuran nimeä esillä yksistäänkin! Eipä Suomen hiihtomaajoukkuekaan saanut enempää mitaleita Oberista, vaikka liikkeellä oli koko joukkue maan parhaita suksijoita.

Sen voin kokemuksesta sanoa että hiihtäminen jää korkeintaan ajatuksen asteelle silloin kun kylkiluita on poikki. Hyvä kun saa paidan päällensä!

43

Re: Talvikausi 2021

Moi! Onneksi olkoon Jukka. Markku kyllähän ne kylkiluut on parantunut parin viikon jälkeen,mullahan on kylkiluut murtunut molemmilta puolelta usean kerran.

44

Re: Talvikausi 2021

Moi! Mites se nyt menee suunnistusseuroilla kun ei edes jukolan viestiä pidetä tänä vuonna?

45

Re: Talvikausi 2021

Moi! Kovin hiljaista sinne kuhmoisiin ja pottijoelle on tullut.Täällähän etelä-karjalassa on iskenyt korona,nuoret opiskelija juipit hommasivat  ne,ryyppäämällä imatran rajan luonna.pari viikkoa sitten.

46

Re: Talvikausi 2021

Tänään hiihdin Lietsaaressa. Sinne on Laivarannasta matkaa seitsemän kilsaa.
Korona on onneksemme pysähtynyt Vääksyyn. Aika paljon on maskittomia täällä liikkeellä huoltoasemilla ja kaupoissakin. Vielä pitäisi jaksaa. Mä olen rokotuksen saanut. Seuraava mielenkiintoinen päivä on tiistaina. Pikku remontti polveen. Saas nähdä...?

47

Re: Talvikausi 2021

Moi! Mitäs nyt taas tehdään sille polvelle?

48

Re: Talvikausi 2021

Eiköhän ne rälläkällä surauttele auki ja remmineulalla ja langalle neulo umpeen. Vieläkö muistat remmin neulomisen?

49

Re: Talvikausi 2021

Moi!.Joo muistan vielläkin sen kun tehtiin lattiaharjojen varsia.Lattiakoneeseen vaihdettiin paksumpi tystytappi,siihen laitettiin lattareikä,sen leikkurin muotoiluhalkaisia oli noin 20 senttinen.Muistan vielläkin mitä neuloin sillä koukkuneulolla.Vielläkin joskus unissa tulee mieleen,että olen aarnonpuun tehtaalla töissä ja teen jotain hommaa.Mä en sitä isoa seksivehjettä naisille tehnyt,muttahan joku oli aikanaan tehnyt,sehän voisi olla siellä seinällä hyllyssä muitten tavaroitten takana piilossa.

50

Re: Talvikausi 2021

Päästäksesi kertomaan kuulumisiasi, niin kirjoita ensimmäiseen palkkiin nimesi, toiseen sähköpostiosoitteesi ja kolmanteen isolla etukirjaimella Matti. Ne kun klikkailet niin kirjoittelemaan!