51

Re: Jukolan viesti 2018

yikes  Aika paha menetys jos Sami ei pysty juoksemaan lainkaan!

Toivottavasti kukaan ei nyt treeni-innoissaan kolhi itseään enää juoksukelvottomaan tilaan.

52

Re: Jukolan viesti 2018

Juu. Kyllä nyt tarvii Vesa V:n valmistautua olemaan mukana muutenkin kuin managerina! :running2:

Itse olen kyllä ihan surkeassa kunnossa, kun tuli hyvin alkaneen harjoituskauden jälkeen pieni tauko harjoitteluun. Mutta nyt on viimeiset pari-kolme viikkoa kuntoa keräilty kiitettävästi noin neljän viikkoharjoitustunnin turvin. Tällä viikolla saattaa viiden harjoitustunnin raja rikkoontua, jos intoutuu vielä sunnuntaina suppaharjoituksiin. Saas nähdä miten tossu nousee ensi viikon jälkeen. Ensi viikko täytyy ottaa vähän rennommin.

Nuoremmillehan riittää yksi pidempi lenkki palauttamaan kunnon lähelle huippua... Tietysti vanhemmalla iällä ihmiset ovat huonokuntoisenakin kestävämpiä, kun väsymyksestä viestittävä hermosolunippu on liki kuoleentunut. Lisäksi kestävyyttä vaativassa suorituksessa on eittämättä apua vatsantienoille pakkaantuneesta vararavintokertymästä. Ei tartte energiajuomaa eikä kyllä edes vettä (kun janosta kertova hermokeskuskin on jo ehtinyt kadota). Se ihmisen fysiologiasta! tongue

53

Re: Jukolan viesti 2018

Iltarastit juostaan Maakesken kankailla. Nopeaa ja hyvää pohjaa luvassa. Pitkällä paljon polunkäyttöön mahdollisuuksia.
Nyt kesän parhaaseen maastopohjaan!

54

Re: Jukolan viesti 2018

Ippe wrote:

Asser saapuu jukolaan parin viikon Singaporen reissulta lauantaina, joten ei ole paikalle saapumassa ihan ensimmäisten joukossa. Nelospätkä kuulemma sopii nykykunnolle oikein hyvin ja ehtiinee ajoissa paikalle.

No, kunhan Asser ennen aamun yhteislähtöä ehtii vaihtoalueelle, niin eiköhän sieltä hänelle kartta löydy big_smile

55

Re: Jukolan viesti 2018

Metsähallituksen miehet pelkäävät kulottaa. Liian kuivaa.. ja tuulista.

56

Re: Jukolan viesti 2018

Muistelehan Jukka mitä tapahtui Kemppilän metsässä 1965,kun kulotettiin kovassa tuulessa,voit lukea sivulta Padasjoki ennen vanhaan,Facebook:ssa.

57

Re: Jukolan viesti 2018

Kulotuksen peruuntuminen ei ole Metsähallituksen pelkäämisestä kiinni. Pelastuspäällikkö V-P Niemikallio on antanut keskiviikkona määräyksen, että avotulen teko on kielletty Päijät-Hämeessä 13.6. saakka. Kiellon rikkominen on rangaistava pelastusrikkomus. Ja kun miettii viime viikkojen säätä, niin ei määräys varmaan ihan aiheeton ole... :argh1:

Marika

58

Re: Jukolan viesti 2018

No joo... En ole viranomaisia kulolla nähnyt. Ei ne kulotuksesta mitään ymmärrä. Pelkäävät reppanat. Kulotus Päijätrastin ammattilaisten suorittamana on turvallista ja ihan eri asia kuin irtipäässyt tuli johon sammuttajat tulevat vasta kun tuli on isäntä. Päijätrastilaisille kulottajille tuli on renki!

59

Re: Jukolan viesti 2018

No niin, olen vielä vajaan viikon maisemissa, kunnes katoan joksikin aikaa pohjoiseen. Kotonurkille palaan viikkoa myöhemmin lauantaina eli samana päivänä kuin Venlat juoksevat viestinsä ja Jussit aloittavat. Onko kukaan miettinyt, miten sinne Hälvälään saadaan telttaa yms? Seurateltta on meillä autotallissa.

Jonkun täytyisi käydä täyttämässä juoksujärjestyksetkin - onko Samille löytynyt tuuraajaa? Ja jonkun pitäisi noutaa joukkuemateriaali.

Tällaisia mietteitä täältä. Harjoittelu on mennyt suhteellisen hyvin, kun tuli käytyä 10 kertaa suunnistamassa toukokuussa. Vielä tällä viikolla ehdin suunnistaa, sitten tulee viikon huili - mutta pieni lepo ankaran harjoittelukuurin jälkeen vain kohottaa kuntoa... roll

60

Re: Jukolan viesti 2018

Moikka!

Timo; jos pystyt/ehdit, niin venlojen juoksujärjestyksen voi jo täyttää. Järjestys on seuraava: 1. Tessa Tähtinen 2. Riikka Pelkonen 3. Marika Liikola 4. Katri Mäntylä.

Minä voin noutaa joukkuemateriaalit, koska joka tapauksessa aion kisapaikalle hyvissä ajoin mennä. Meillä on kuulemma kaksi telttapaikkaa - onko sinne tarkoitus pystyttää esim. seurateltta? Sen paikalle roudaamisessa ja pystyttämisessä voin olla mukana.

Marika

Re: Jukolan viesti 2018

tm wrote:

Jonkun täytyisi käydä täyttämässä juoksujärjestyksetkin - onko Samille löytynyt tuuraajaa? Ja jonkun pitäisi noutaa joukkuemateriaali.

Moikka,

niin kyllä ykkösjoukkueeseen tarvii Samin lisäksi tuuraajan myös kakkos osuudelle. Vänni ei ollut tulossa! Vai oliko tähän jo tehty kiinnitys(Vesa) big_smile

Ja nyt näyttää siltä, että kakkosjoukkueeseenkin tarvitaan lisää vahvistuksia. Tuli taas ns. tyrittyä homma omalta osalta tongue Tällä kertaa ei ole luita poikki, mutta keskiviikkona menen kirurgin puheille. Ultran jälkeen tuomio oli selvä...

T:yrä

62

Re: Jukolan viesti 2018

ML wrote:

TimoMeillä on kuulemma kaksi telttapaikkaa - onko sinne tarkoitus pystyttää esim. seurateltta? Sen paikalle roudaamisessa ja pystyttämisessä voin olla mukana.
Marika

Juu - KH18 ja KH26, kilpailukeskuksen välittömässä läheisyydessä alueella "Kuusisto".

63 (edited by tm 04-06-2018 20:35:12)

Re: Jukolan viesti 2018

Kuka tietää mistä löytyisi joukueisiin täydennystä? Onkos manageri kuulolla, hää varmaan ottaa jonkin osuuden?

64

Re: Jukolan viesti 2018

ML wrote:

Venlojen juoksujärjestyksen voi jo täyttää. Järjestys on seuraava: 1. Tessa Tähtinen 2. Riikka Pelkonen 3. Marika Liikola 4. Katri Mäntylä.

Täytin juoksujärjestyksen, joukkueen johtajaksi merkitsin Marikan puhelinnumeron kera.

Nyt pitäis olla Jussijoukkueen aktivistit liikkeellä. Kuka on joukkueiden johtaja, laitanko juoksujärjestyksen jollakin tavalla? Lähden siis sunnuntai-aamuna hyvin varhain. Jos varamiehiä ei löydy omasta takaa, niin niitä kai voisi joku kysellä juoksija tms pankista? Herätys!

Itsellä polvi kipeytyi, kun eilisillä rasteilla oksa tökkäsi polven sisäsyrjään - pieni naarmu ja turvotusta. Lienen kuitenkin iskussa sitten jo viestissä (jos mistään iskusta voi puhua). Eilen kuitenkin tuntui hyvältä liikkua metsässä. Paremmalta kuin kertaakaan tänä vuonna aikaisemmin, joten kyllä kuntoilu kohentaa kummasti oloa!

65

Re: Jukolan viesti 2018

Moikka!
Komppaan Timoa - alkakaahan pojat aktiivisesti puuhaamaan korvaajia poisjääneiden tilalle, jotta saadaan kaksi täyttä jussijoukkuetta liikkeelle. Sairastumiselle tms. loukkaantumiselle ei tietenkään mitään mahda, mutta muutoin kaikki kynnelle kykenevät nyt liikkeelle! Hieno tapahtuma ja noin lähelläkin; ainakin Padasjoen vinkkelistä!

Marika

66

Re: Jukolan viesti 2018

Hei,

Näyttääpä todella haastavalle saada kahta täyttä joukkuetta, sillä itsekään en ole juoksukykyinen raskaan kevään vuoksi - vielä neljä uusinta koetta ensi viikolla yms. Lisäksi tuo irtautuminen yleensäkin viikonloppuisin Juhannukseen asti on lähes mahdotonta.


Tämän hetken tietojen mukaan yritin rakentaa 1. joukkueen mahdollisimman hyvin liikkuvaksi ja suunnistustaitoja omaavaksi. Mieluusti näkisin meidän seuran nuoria, kuten Miska T. tai Marikan poika tai Timon poika juoksemassa tuossa 1. joukkueen 4 ja 5 osuudet.

I joukkue

1. Niko Nättinen
2. Pasi Nieminen
3. Henri Törmä
4. Heikki Pelkonen
5. Veikko Virkki
6. Asser Vuola
7. Sampo Keskinen

II Joukkue

1. Mauri Piltt
2. Esko Jussila
3. Timo Maaranen
4. Jukka Luukko
5. Hannu Harkola
6. VARA1??
7. VARA2.??

Terveisin,
Vesa

67

Re: Jukolan viesti 2018

Mor!

Olen Vesan kanssa täysin samaa mieltä siitä että nyt olisi aivan erinomainen paikka laittaa lyhyille osuuksille nuoria kavereita juoksemaan. Rohkeasti ja ennakkoluulottomasti kehään vain, siitä se lähtee! Samalla vapautuisi pari kokenutta ja luotettavaa viestinviejää kakkoseen, ja sekin olisi tilanteeseen nähden mukavan tasainen ja huoleton ryhmä taivaltamaan reissunsa läpi.

68

Re: Jukolan viesti 2018

Hei,

Kyselin eilen Pietulta ja Mikolta, sekä yhdeltä oppilaaltani haluukkuuta juosta, mutta ei näytä kovin hyvältä.

Terveisin,
Vesa

69

Re: Jukolan viesti 2018

Ei taida meidän nuoriso suunnistaa enää sad.

Mites Venlat? Monta kertaa olen Jukolan viestissä nähnyt Venloja, jotka oman viestinsä suunnistettuaan ovat olleet paikkaamassa seuransa Jukolajoukkuetta.

Marika? Riikka? Katri? Tessa? big_smile

70

Re: Jukolan viesti 2018

Joo, ei meidän Akselikaan ole suunnistanut enää muutamaan vuoteen. Aikanaan se onnistui puoliksi pakottamalla tai lahjomalla, mutta jokainen ymmärtää, ettei se on pitkässä juoksussa toimiva keino - pitää olla aito kiinnostus lajiin ja sisäinen palo; ja sitä ei voi ulkopuolelta kehenkään siirtää. Akselin viimeisin suunnistuskisa taitaa olla tukireitillä ja sieltä on turhan pitkä matka Hälvälän supikoihin... sad  Kysyin kyllä äsken Akselilta, että suostuisiko suunnistamaan Jukolassa, mutta kieltäytyi jyrkästi ja ymmärrän sen kyllä.

Marika

71 (edited by tm 08-06-2018 13:02:28)

Re: Jukolan viesti 2018

No nyt tarvittais vähintään yksi varamies vielä, kun Pekka lupautui lyhyelle radalle, jos ei muuten saada joukkuetta täyteen.

Mitenkäs Mr. * ? Hyvää harjoitusta Kainuuseen? Vauhti voi mun mielestä olla kävelyvauhtia, jos ei halua mennä liian kovaa. Patikkaretki on ihan hyvä harjoitus! Tai Ari? Ei nuo Hälvälän maastot kovin paljoa poikkea Ilmoilan asfalttiteistä...

Entä miten on Samin jalan kuntoutus edennyt? Joku tasainen osuus...?

Niin ja kovakuntoisemmat pitäisi sitten siirtää noille pidemmille osuuksille.

72

Re: Jukolan viesti 2018

Tähän Jukola pohdintojen väliin tulosraportti SM pyöräsuunnistuksen sprintistä Pinsiöstä.
Unto Kanerva hopeaa H75
Eemeli Perälä plakettisija 6. H15.
Meikä neljäs... mutta ihanan terveenä. Jalkojen eriparisuus ei haitannut pyörää polkiessa.

73

Re: Jukolan viesti 2018

No niin, aamulla lähden aikaisin kohti pohjoista. Marika, jos syöttelet noi juoksujärjestykset, kunhan varamieshommelit (toivottavasti) selviää.

74

Re: Jukolan viesti 2018

Onnittelut Untolle, Jukalle ja Eemelille SM-kisojen menestyksestä! :klap:

Timo on valtuuttanut allekirjoittaneen ilmoittamaan Jukola-joukkueet juoksujärjestyksineen sähköiseen järjestelmään. Dead line on perjantaina klo 18, MUTTA minulla on perjantaipäivä sillä tavoin ohjelmoitu, että toivon kokoonpanojen olevan tällä palstalla torstai-iltaan mennessä, jotta voin silloin hoitaa homman pois. Kiitos! Yhtä juoksijaako uupuu...? Pakkohan nyt yksi on jostain löytyä; joku "uhrautukoot" seuran ja urheiluhengen nimissä! Kerran se vaan kirpaisee. smile Minä olen joskus takavuosina suunnistanut pari kertaa sekä Päijät-Rastin venlajoukkueessa että yöllä työpaikan Jukolajoukkueessa. En millään haluaisi uskoa, että keski-ikäisen, huonokuntoisen mamman on lähdettävä enää ikinä siihen hullutukseen - jälkimmäinen kerta oli nimittäin aivan karmaiseva kokemus. Siispä - toimikaa, äijät, ja etsikää keskuudestanne se yksi puuttuva palanen!!! :argh1:

Marika

75

Re: Jukolan viesti 2018

Mulla on Jukolassa Venlojen viestin ajan ensiapuryhmän avustus- ja opastustehtävä metsässä. Alkaa kokoontumisella klo 12 ja päättyy klo 22. Olen siinä Unto Kanervan ja Pertti Nybergin kanssa. Päällikkömme on Porasassa nuoruutensa asunut ja kansakoulun käynyt Martti Mäkelä. Taunon poika.
Jos Harkolan Hannulle sopii, niin vaihdetaan osuuksia. Hannu neljäs ja minä viides. Saan lepoaikaa ja kenties yhteislähdön ja... jos viimeisiä miehiä puuttuu niin ei ole niin suurta tarvetta kiirehtiä. Varamiestä olen itselleni puhunut, mutta jääköön se vielä kertomatta kun se ei ole vielä varma.
Ronssia tuli pyöräkisan pitkältä. MM Budapest Juhannuksen jälkeen.

76

Re: Jukolan viesti 2018

Joukkue elää, mikä periaatteessa on hyvä merkki.

Minulle pimeä osuus ei ole mitenkään mieleinen, näkeminen kun on nykyisin aika kehnoa tasoa jo päivänvalossa. Mieluummin vaikka lopun pitkiä osuuksia, jos asiaan voi vielä vaikuttaa. Myöskään minkäänlaista toimivaa valaisinta minulla ei ole, onko lamppuja mahdollisesti saatavissa lainaksi seuran sisältä?

Kävin vielä Tennilässä katsastamassa Salpausselän supikkoa, ja kyllä se edelleen on kunnioitusta herättävä raskaudessaan ja vaativuudessaan. Se kyllä oli havaittavissa että paljon on harjoituskarttoja koluttu, sen verran selkeästi uria oli maastoon jo muodostunut. Kyllä ne etenemistä helpottivat huomattavasti. Tosin se vaara niissä aina on, että uralta kun ei viitsi hypätä pois, niin ajautuu aika reilustikin sivuun suoralta reitiltä. Mutta kyllä niitä monttuja jossakin määrin kannattaa kiertääkin!

Tosiaan, tuo lamppujen tilanne askarruttaa.

77

Re: Jukolan viesti 2018

Jorma Heikkinen juoksee 2. joukkueen ankkuriosuuden.

78

Re: Jukolan viesti 2018

Hieno, Jorma!
Kohtuullisen kokenutta sakkia alkaa kakkonen olla, taitaa reilut parisataa juostua Jukolaakin tästä joukkueesta löytyä. Ja kohta on seitsemän lisää.

79

Re: Jukolan viesti 2018

Voin ottaa oman lamppuni mukaan. Se on perinteinen halogeenilamppu.

80

Re: Jukolan viesti 2018

Hyvä! Tässä porukassa halogeenikin on aika modernia tekniikkaa.

Re: Jukolan viesti 2018

Vein tänään puolijoukkue- ja seurateltan seuran telttapaikalle. En pystyttänyt! Toivottavasti löytyvät sieltä lauantaina.
Paluumatkaa varten olisi varmaan hyvä olla kärryt tms. joilla ne saa vietyä parkkipaikalle.

82

Re: Jukolan viesti 2018

Hei,

1. Joukkueeseen pieni muutos, eli 3. Osuus jonka olin nimennyt Herille on nyt eilisten keskustelujen jälkeen siirtämässä Asserille ja näin ollen Henri juoksee 6. Osuuden.

Mulla Kiinan pojan led lamppu ja hyvä akkuteline lataan lampun ja tuon tai toimitan perille jotenkin.

Terveisin,
Vesa

83

Re: Jukolan viesti 2018

Moi,

Olen vähän katsellut Lahden alueen seurojen sivuja...
Jos on puutetta suunnistajista Jukolan joukkueessa, niin voisin johonkin harrastelijajoukkueeseen tulla lähinnä osuuksille 4-6.

Tosin edellisestä suunnistuksesta on jo aikaa... 25.08.2016 kävin viimeeksi suunnistamassa (vas. nilkan nivelside poikki). Juossutkin olen todella vähän. Retkeilyvauhdilla etenen eli vauhti ei päätä huimaa...

Tänään on tarkoitus käydä iltarasteilla noin 22 kuukauden tauon jälkeen.

Päijät Rastia olen edustanut Padasjoella asuessani viime vuosituhannella.

Suunnistusvarusteet otan kaiken varalta Jukolaan mukaan.

terveisin,
Risto Poikonen
040-503 7354

84

Re: Jukolan viesti 2018

No niin - h-hetki lähestyy: Tänään ajelimme Mikaelan kanssa jo Jukola-opasteiden suuntaan käydessämme Santaveräjän harjoituskartalla; tosin minä en kokenut tarvitsevani harjoitusta ja pysyttelin pelkästään autokuskin roolissa. :innocent: Tennilän urheilukentällä oli porukkaa kuin kansallisissa kisoissa konsanaan: Harjoitusmaastot vaikuttavat olevan kovassa käytössä! Heti meidän jälkeemme parkkipaikalle kurvasi 3-4 pakettiautollista NTNUI:n porukkaa, oli ruotsalaisia, latvialaisia ja muutama suomalainenkin.

Joukkueiden kokoonpanot juoksujärjestyksineen on syötetty järjestelmään - toivottavasti meni oikein. Tieto on poimittu tältä foorumilta + Hannu ilmoitti kakkosjoukkueen miehityksen puhelimitse. Pidetäänpä mielessä tuo Riston viesti; jos tapahtuu viime hetken sairastumisia tai poisjääntejä, niin värvätään Risto porukkaan!

Kiitos Hannulle telttojen toimittamisesta pelipaikoille! Minä en välttämättä ole yötä Jukolassa, mutta porukalla olisi tosiaan huolehdittava aikanaan telttojen purku jne. Sellaista mietin, että jos telttapakkaukset uskaltaisi jättää niille sijoilleen eli sinne telttapaikalle, niin voisin maanantaina töissä ollessani pyrkiä virkapirssillä mahdollisimman lähelle ja nostaisin sitten teltat kyytiin. Näin ollen kenenkään ei tarvisi sunnuntaina lähteä kantamaan telttapakaaseja parkkipaikalle (tosin onhan siellä varustekuljetus järjestetty). Mutta mitenkähän on - mahtaako teltat säilyä siellä maanantaihin vai pölliikö ne joku?

Iloista mieltä kaikille Jukolaan! Kelikin näyttäisi sääennusteen mukaan suosivan ja se on hyvä se - aivan ei ole vielä kahden vuoden takainen Muta-Jukola unohtunut mielestä, vai mitähän tähän mahtaa tuumata esim. Vesa T...?! argh2:

Marika

85

Re: Jukolan viesti 2018

Jukolassa on vartiointi myös purkutöiden aikana aluksi. Varmaan riittää lappu telttojen päällä, että noudetaan maanantaina.

86

Re: Jukolan viesti 2018

Hei,

Aikainen lintu madon nappaa vai miten se menikään, Risto värvättiin jo juoksemaan.

T. Vesa

87

Re: Jukolan viesti 2018

Risto P. wrote:

Moi,

Olen vähän katsellut Lahden alueen seurojen sivuja...
Jos on puutetta suunnistajista Jukolan joukkueessa, niin voisin johonkin harrastelijajoukkueeseen tulla lähinnä osuuksille 4-6.

Tosin edellisestä suunnistuksesta on jo aikaa... 25.08.2016 kävin viimeeksi suunnistamassa (vas. nilkan nivelside poikki). Juossutkin olen todella vähän. Retkeilyvauhdilla etenen eli vauhti ei päätä huimaa...

Tänään on tarkoitus käydä iltarasteilla noin 22 kuukauden tauon jälkeen.

Päijät Rastia olen edustanut Padasjoella asuessani viime vuosituhannella.

Suunnistusvarusteet otan kaiken varalta Jukolaan mukaan.

terveisin,
Risto Poikonen
040-503 7354

Moi,

Virkin Vesan kautta löytyi porukka SK 0K. Olen nyt siinä joukkueessa viidennellä osuudella.
Vesalle kiitokset!

t. Risto P.

88

Re: Jukolan viesti 2018

Tällaiset joukkueet on nyt siis ilmoitettu:

969 Päijät-Rasti 1 FIN

1 Tessa Tähtinen
2 Riikka Pelkonen
3 Marika Liikola
4 Katri Mäntylä


561 Päijät-Rasti 1 FIN

1 Niko Nättinen
2 Pasi Nieminen
3 Asser Vuola
4 Heikki Pelkonen
5 Veikko Virkki
6 Henri Törmä
7 Sampo Keskinen


1446 Päijät-Rasti 2 FIN

1 Mauri Piltt
2 Esko Jussila
3 Timo Maaranen
4 Hannu Harkola
5 Matti Railimo
6 Pekka Valtonen
7 Jorma Heikkinen

89

Re: Jukolan viesti 2018

Hei,

Kävin haistelemassa kisatunnelmaa tänään tosin vain tarjousten takia - ostin lenkkarit ehkä se tuo lisämotivaatiota vähän ulkuiluttaakin kenkiä.
Pääsin tänään vielä autolla ihan kisakeskukseen ja huomenna ajattelin jättää auton Hollolan kirkolle ja pyöräillä siitä kisapaikalle.

T. Vesa

90

Re: Jukolan viesti 2018

Hei

Mikä on seurateltan paikan numero? Tullaan Tuija kanssa sunnuntai-aamuna.

JH

Re: Jukolan viesti 2018

jorma Heikkinen wrote:

Hei

Mikä on seurateltan paikan numero? Tullaan Tuija kanssa sunnuntai-aamuna.

JH

KH18 ja KH26, kilpailukeskuksen välittömässä läheisyydessä alueella "Kuusisto".

92

Re: Jukolan viesti 2018

Vesa wrote:

ajattelin jättää auton Hollolan kirkolle ja pyöräillä siitä kisapaikalle.
T. Vesa

Tuota minäkin meinasin, mutta taidan ajaa pärrällä tyynesti mopoparkkiin. Ei jaksa pyöräillä tuommoisia pitkiä matkoja, kun täytyy koluta Hälvälän ja ympäristön supat. roll

93

Re: Jukolan viesti 2018

Päivä kääntyi Jukolan päiväksi 16.06.2018.
Yksitoista vuotta sitten oli 16.06.2007 myös Jukolan lauantai aamu.  Matkustimme linja-autossa ylöspäin. Minulla oli silloin suru-uutinen kerrottavana. Veljeni Ilpo Iittala oli juuri aamulla noin klo 5 nukkunut ikiuneen. Ilpo juoksi noin kolmekymmentä Jukolaa. Haikeudella muistelen muitakin seuramme poikia, jotka pilven päältä seuraavat Hälvälän ykkösosuuden lamppujen kiiltomatoa... Paulia P, Reijoa T,  Reijoa R, Penttiä N..

94 (edited by tm 17-06-2018 21:55:37)

Re: Jukolan viesti 2018

No niin, nyt se on juostu! cool

Tuossa käväistessäni lauantai-iltana Lahden lukaalissa lueskelin Jukola lehdestä Hälvälän maastosta jotain liekö ratamestarin jurinoita tai sen, mitä toimittaja niistä oli ymmärtänyt. Alkoi pelottaa ja mietin, että tuosta maastosta ei sitten varmaan löydy mitään ja jos löytyy, niin aikaa menee aivan älyttömästi. No, menihän sitä aikaa, mutta 15 minuuttia vähemmän, mitä lähdin tavoittelemaan eli omalla osuudellani kulutin aikaa siitä kun sain kartan siihen kun luovutin seuraavan osuuden kartan 2h44min suunnilleen.

Ei se ihan niin paha ollutkaan. Eka rastiväli oli noin 2,5 kilometriä ja koska kyseessä oli puhdas lämmittelyosuus, hölkkäsin hitaasti mutta varmasti lähinnä kiertoteitä ja polkuja pitkin rastin läheisyyteen ennenkuin aloin suunnistaa. Menihän siihen aikaa. Alussa piti ottaa todella varovasti, koska ei tuntunut hyvälle muualla kuin jaloissa, jotka toimivat ihan hyvin. Ei muuten ketään näkynyt noilla poluilla. Nuorena tuo polkujuoksu olisi sujunut alle viidessäätoista minuutissa ja loppu 400 metriä olisi sitten vienyt varmaankin sen viisi minuuttia.

Varsinaisia pummeja en juurikaan onnistunut tekemään (siis sen mukaan, mitä itse lasken pummiksi) , sen sijaan harhauduin jonkun kerran ennalta valitsemaltani reitiltä ja niissä koukeroissa meni varmaan vähintään kymmenen minuuttia. Kun eihän tuolla kummosta mutkaa tarvii tehdä, niin kaksi minuuttia meni ylimääräistä, vaikka ei varsinaisesti ollutkaan eksyksissä... roll

Onnistuin juoksemaan siis vuoden pisimmän lenkkini 16km. Tähän kuntoon pääsin viiden viikon määrätietoisella roll harjoittelulla. Aloitin vappuna ja keskimäärin suunnistin viiden viikon aikana kahdesti viikossa ja siihen täydennystä sen verran, että tuli noin neljä tuntia täyteen. Viimeinen viikko ennen starttia sitten istuttiin tiukasti aloillaan välttäen kaikenlaista ponnistelua. istuin sen sijaan liikkui vinhasti ympäri Pohjois-Suomen, Norjan ja jopa pohjoisen Ruotsin läpi. Ja jotta ihan varmasti jaksaisi liikkua, niin perjantaina istuin peräti 13 tuntia 20 minuuttia neljän tauon taktiikalla - siis taukojen aikana saatoin jopa jaloitella. Penkki matkusti tuona aikana reilut 1100 kilometriä. Luonnollisesti söin mahdollisimman vähän ja sain kuin sainkin painoa pois mahdollisesti ratkaisevan kilon verran.

ps. Minulla on nippu karttoja - jos niitä joku kaipailee.

95

Re: Jukolan viesti 2018

Hienoa osallistumista Jukolassa. Hyvä!
Jukolassa näin paljon tuttuja. Vuorisen Erja jouti jopa juoksunsa aikana morjenstella. Erjan kaikki hiihtelevät pojat juoksivat. Kontran Marjo lupasi olla ensi vuonna käytettävissä venloissa, suunnistelee iltarasteilla Tampereella.
Kulotettiin tänään Romolla. Päijätrastin ammattimiehet olivat keskeisissä rooleissa.

96

Re: Jukolan viesti 2018

Juostu on. Ja sitten seli seli seli.

Tasaisen rauhallisesti ja naatiskellen veti kakkosjoukkue. Paraiten onnistui varmaankin Railimon Matti, joka vitospätkällään taisi olla puolet ajasta uran vierellä ohituskaistalla, koskapa nosti sijoitusta 175 pykälää. Erinomainen suoritus "lyhyellä" osuudella, The Vahvistus vol 2! Myös Maukka avausosuudella lienee saanut varsin puhtaan suorituksen.

Itse osaan kertoa jotakin kakkososuudesta: pöly kuivasi kurkkua ja silmiä, häiritsi jopa näkemistä lampun valokiilassa. Maasto oli jo varsin kulunutta urien kohdalla, mikä kylläkin helpotti etenemistä huomattavasti.

Yli puolenvälin mentiin mukavasti, mutta sitten tein kyllä todella alokasmaisen virheen: vaativalla välillä rastille 133 tein pienen kunniakierroksen ennen rastia, mutta sain opeasti koordinaatit haltuun ja rasti tuli vastaan niin kuin pitikin. Tulin kuitenkin rastille "väärästä" suunnasta, ja ehkäpä sen vuoksi lähdin myös väärään suuntaan, täydet 180 astetta! Matkaa piti olla kolmesataa metriä tielle ja juomapaikalle, joten vetävää uraa etenin hyvää vauhtia. Mielessäni manasin, kun vastaan tuli koko ajan porukkaa jota piti väistellä, eikä sitä juomapaikkaakaan näkynyt. Ajattelin että ovat varmaan kolmososuudella, mutta pian huomasin että kakkonenhan heillä osuusnumerona oli. Että sellaista, olen siis hyvän aikaa juossut täysin väärään suuntaan! Täytyipä sitä virhe myöntää ja tehdä täyskäännös, mutta energisessä v-mielentilassa hukkasin uran ja jouduin täysin iskemättömään jättisupikkoon jossa ei muita valoja näkynyt. Vaivalloisesti rymysin eteen-ylös-alas-sivulle, ja ikuisuudelta tuntuneen rymistelyn jälkeen tie lopulta tuli vastaan. Ja juuri juomapaikan kohdalle! Mutta juomapaikka oli autio ja tyhjä, ei ristin sielua. Missä ihmeessä olen, seuraava juomapiste on kartalla kilometrin päässä? Hyvän aikaa steppailin tietä edestakaisin ja arvoin suuntaa, päätin sitten lähteä kohti pohjantähteä. Ja kuinka ollakaan, sieltähän tuli parinsadan metrin päässä vastaan toinen juomapaikka ja useita ristinsieluja. Tuon ensimmäinen juottolan olivat ilmeisesti Venlat jo juoneet kuivaksi, eikä sitä ollut edes merkitty karttaan. Pienen ketunlenkin tämä episodi poiki vielä seuraavalle rastille, mutta pianhan pahin höyry oli päästä öiseen supikkoon haihtunut ja pääsin normaaliin tahtiin, ja loppurata meni kohtuullisesti. Vaikea sanoa kuinka paljon aikaa tähän häröilyyn todella meni, mutta kyllä se ketutti ainakin kymmenen minuutin edestä!

Maaliin kuitenkin päästiin ja Timppa päästettiin irti.

Järjestelyt olivat erinomaiset ja kisakeskus aivan bueno. Oli hieno taas nähdä vanhoja ja uusiakin tuttuja näissä merkeissä. Vuoden päästä tätä nannaa olisi sitten tarjolla Kangasalla.

97

Re: Jukolan viesti 2018

Moikka!

Viimeisetkin Jukola-pölyt lienevät laskeutuneen viimeistään tänään, kun vettä satoi kaatamalla. Hyvä, että vasta tänään - kyllä vastaava sade lauantaina olisi hieman latistanut tunnelmaa! Oli kerrassaan hienot järjestelyt ja hyvä kisakeskus; en miettimisenkään jälkeen keksi mitään, mitä olisi voinut tehdä toisin. Lenkillä olisin tosin voinut käydä etukäteen - sen verran ponnetonta lönkyttelyä oli menoni helteessä, ihan alusta loppuun saakka. Oli tarkoitus ottaa lähtöviitoitus kevyesti, jotta en aja itseäni hapoille K-pisteelle mennessä, mutta sama hitaasti kiiruhtaminen jäi sitten päälle koko osuuden ajaksi - koskaan "Jukola-urani" aikana en ole moista etanavauhtia edennyt. Ja silti onnistuin tekemään ykköselle todella typerän, muka varman reitinvalinnan ja sen päälle leipomaan vielä pummin. Koskahan mahtaisin oppia...?! :argh1:

Ja Jukalle tiedoksi; minäkin kerkesin sinua oikein reteästi nimellä moikkaamaan kesken osuuteni, mutta et nähnyt etkä kuullut! cool

Eilen oli kisakeskuksessa jo täydet purkutohinat päällä, kun kävin hakemassa telttapakaasit sieltä telttapaikaltamme. Seurateltta on toimitettu Maarasen autokatokseen.

Kiitos kaikille Päijät-Rastin joukkueissa juosseille venloille ja jusseille! Kiitos Vesalle manageroinnista! Ja kiitos kaikille hengessä mukana olleille katsojille ja kannustajille! Ensi vuonna sitten auton nokka kohti Kangasalaa ja pitemmän tähtäimen projektia halajavat voivat suunnata ajatuksiaan jo kohti vuoden 2020 Napapiiri-Jukolaa Rovaniemellä. Timolla lienee ainakin mukavia muistoja Ounasvaaran rinteiltä Leimaus-leiriltä. smile

Marika

P.S. Tänä vuonna sain saatettua maaliin pitkäaikaisen suunnitelmani osallistua Jukolassa metsäkirkkoon. Jukola-messu televisioitiin ja se näytetään eetterissä 1.7. klo 10. Metsäkirkko oli hieno kokemus ja paikka Kastarlammen rannalla idylinen. Ja Hesehän siellä toimi toisena liturgina, joten Päijät-Rastilla oli Jukola-tapahtumassa edustusta laajalla sektorilla.

98

Re: Jukolan viesti 2018

Pyydän mitä nöyrimmin anteeksi Marikalta tahdittomuuteni, kun en kuullut enkä nähnyt. Sen voin kuitenkin vakuuttaa, että teko ei ollut tahallinen, siis etten olisi ollut kuulevinani ja näkevenäni.
Metsässä pikku tieosuudella oli iloa silmälle, kun kaikki juoksivat. Treenanneet sorjat tyttölapset menivät kuin gasellit, muutkin hienosti verryttelyvauhtiaan. Niin paljon oli väkeä, että tunnistamatta jäi. Seurapaita sentään vähän auttoi seuraamista. Keulapään meno oli hyvin seurannassa. Puhelimet ja tabletit olivat käytössä ja katselumaasto näkyi satoja metriä.
Itsellä jäi juoksematta Jukola kun nuo polvet ovat vähän eri paria ja niitä pitäisi säästää Unkariin ja Tanskaan. Railimon Matti paikkasi, mutta ei yltänyt aivan ennen lähtöä antamaani tavoitteeseen. Sanoin, että nosta kaksisataa sijaa... jäi lukuun 175.

99

Re: Jukolan viesti 2018

Mikaela näyttää jatkavan Kainuussa menestymistä. Hyvä!
Veteraanien kisa Tanskassa odottaa. Yritetään treenaamatta johonkin finaaliin...B?

100

Re: Jukolan viesti 2018

Huippusuoritus jäi päijätrastilaisilta tekemättä MM Tanskanmaalla. Eero Lampi ainoana "puhdasverisenä", Markku Salo, Olavi Erkkilä, Unto Kanerva ja meikä kakkosseuraisena teimme kait taitojemme edellyttämät suoritukset. Olli taisi olla kaikissa A-finaaleissa, muut sekalaisesti. Markku ja Unto kakkosina ja kolmosina B-finaaleissa. Tavoitteeni oli voittaa Eero, mutta haaveeksi jäi....mutta... "vielä on kesää jäljellä"....